خبرنگاران بیش از 60 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

به گزارش مجله آزمون اول، جیرفت - خبرنگاران - بیش از 60 درصد تالاب بین المللی جازموریان در بارندگی های اخیر آبگیری شد.

خبرنگاران بیش از 60 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: طبق بررسی ابتدایی تالاب جازموریان در مقایسه با سال گذشته، شاهد آبگیری 60 درصدی این تالاب هستیم.

وی افزود: همزمان با باز شدن دریچه های سد جیرفت و ورود سامانه بارشی پیش بینی آبگیری 100 درصدی تالاب جازموریان دور از انتظار نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیشترین ورودی آب به تالاب جازموریان را در شهرستان رودبار جنوب مطرح نمود و گفت: میزان قابل توجهی آب از سمت شهرستان قلعه گنج به تالاب وارد شده است.

وی گفت: حقابه تالاب جازموریان باید در تمامی فصل ها رها سازی شود نه فقط در فصل بارش باران، از این رو شرکت منطقه ای استان کرمان باید به این موضوع توجه کرده و در فصول خشک و گرما نیز حق آبه را رها کند.

شاکری با بیان اینکه بعضی کارشناسان حتی وجود تالاب جازموریان را کتمان می کردند، گفت: با مستندات لازم به کارشناسان، خواستار رهاسازی حقابه این تالاب شدیم چرا که تالاب جازموریان تاثیرات زیست محیطی مهمی نه تنها بر استان های همجوار تالاب بلکه بر کشور می گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: این استان بیشترین میزان سطح غبارخیزی کشور را دارد که منشاء بخشی از این غبارها، تالاب جازموریان است.

وی با بیان اینکه هنوز به طور قطع نمی توان گفت که بارش های اخیر چه میزان در کاهش ریزگردها تاثیر دارد، شرح داد: یک دستگاه سنجش ارزیابی هوا در شهرستان کهنوج راه اندازی شده و چهار دستگاه دیگر برای سایر شهرستان های جنوبی خریداری می شود.

تالاب جازموریان با مساحت سه هزار و 300 کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان به عنوان یکی از تالاب های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.

سهم استان کرمان از این حوضه آبی حدود 51 درصد و سهم سیستان و بلوچستان 49 درصد تخمین زده شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8927

به "خبرنگاران بیش از 60 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از 60 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید