خوراکی هایی که حتما باید خام بخوریم

به گزارش مجله آزمون اول، هرچند پختن بعضی مواد غذایی عطر و طعم آنها را بهتر می نماید اما ثابت شده که مصرف این خوراکی ها به صورت خام، جلوی از بین رفتن بسیاری از ریزمغذی های موجود در آنها را می گیرد.

خوراکی هایی که حتما باید خام بخوریم

به گزارش خبرنگاران ایسنا، پختن سبزیجات با روش های مختلفی از جمله مایکروفر، جوشاندن و سرخ کردن، ویتامین ها و املاح موجود در آنها را از بین می برد.

کلم بروکلی یکی از این سبزی ها است. این سبزی حاوی مقادیر زیادی از یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام سولفورافان است که به جلوگیری از سرطان، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، التهاب، افسردگی و... یاری می نماید. مطالعات نشان داده است بدن ما وقتی نوع خام بروکلی را می خوریم، سریع تر سولفورافان را جذب می نماید.

پیاز نیز حاوی مقادیر زیادی از ماده شیمیایی گیاهی به نام کوئرستین است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. پختن بیش از حد پیاز، خواص این ماده شیمیایی را کاهش می دهد. پیاز از آن دسته مواد غذایی است که خاصیت داروهای ضد پلاکت را دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد اما این تاثیر پیاز در اثر حرارت کاهش می یابد. این تاثیرات شامل سیر نیز می گردد. گرم کردن سیر در حرارت 392 درجه فارنهایت و به مدت 6 دقیقه، خاصیت ضد پلاکت سیر را کاملا از بین می برد.

اما در میان غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند، فلفل قرمز منبع بسیار غنی از ویتامین C است. هرچند تحت تاثیر گرما، این ماده مغذی از بین می رود.

کلم نیز حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات ها است. این ترکیب ها هنگامی که با آنزیم میروسیناز در تماس باشند، به یک ترکیب متفاوت برای مبارزه با بیماری تبدیل می شوند. اما تحقیقات نشان می دهد که گرما میروسیناز را غیرفعال می نماید.

بنابر گزارش دویچه وله، ممکن است برای بعضی تعجب آور باشد، اما شما می توانید چغندر را به صورت خام میل کنید. چغندر سرشار از مواد مغذی سالم مانند 5 ویتامین ضروری و همچنین کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین است. با این حال چغندرهای پخته شده 25 درصد از فولات و سایر ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می دهند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14662

به "خوراکی هایی که حتما باید خام بخوریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که حتما باید خام بخوریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید