سفره گیلانی؛ جاذبه گردشگری استان

به گزارش مجله آزمون اول، فرشته رضایی - ساری- خبرنگار: حوزه گردشگری دارای شاخه های متعددی است و یکی از آنها غذاست که هواداران خاص خود را دارد.

سفره گیلانی؛ جاذبه گردشگری استان

لذت بخشترین تجربه سفر را با دور زمین تجربه کنید.

در هر نقطه از جهان اهمیت زیادی به غذا داده می گردد و غذاهای محلی به هویت هر منطقه تبدیل شده اند که شباهت های بین آنها موجب مراودات بیشتر فرهنگی می گردد. در سال های اخیر ثبت عنوان شهر خلاق خوراک شناسی برای رشت در یونسکو موجب توجه بیشتری به این بخش شد. تا جایی که امروز تنوع غذایی و وجود رستوران های مختلف با سرو غذاهای محلی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان هستند. به همین دلیل برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه غذا یکی از این اقدامات بود که اغلب در رشت برپا شد.

به تازگی نیز در مورد مباحث گردشگری خوراک، همایش گردشگری خوراک در شهر لاهیجان به میزبانی هتل شهرزاد، برپا شد. لاهیجان که به عروس شهرهای گیلان معروف است، از توریستی ترین شهرهای کشور به شمار می آید و رستوران های متعدد آن با عرضه بیش از 100 نوع غذا به استقبال این همایش رفتند. این همایش با هدف معرفی فرهنگ غذایی، آداب پذیرایی، راهکارهای علمی برای جذب گردشگران و تاکید بر تنوع غذایی استان که به عنوان یکی از شیوه های کارآمد برای جذب و ماندگاری گردشگران محسوب می گردد، برپا شد.

  • فرصتی برای جذب گردشگران

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این زمینه با بیان این که خوراک و غذا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در جهان مطرح هستند، گفت: برای شناسایی و معرفی بیشتر انواع غذاها در شهرستان های دیگر و همچنین ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی این همایش علمی برگزار گردید. کوشش کردیم این همایش را در لاهیجان هم برگزار کنیم تا گردشگران و مسافران بیشتری با این مقوله آشنا شوند.

شهرود امیر انتخابی اضافه نمود: بیش از 450 خوراکی محلی و فراورده های غذایی در گیلان تهیه می گردد که تاثیر مستقیمی در جذب گردشگر دارد. البته به شرطی که این غذاها در رستوران های محلی سرو شوند. گمج کباب، مرغ ترش، اناربیج، باقلا قاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده 6 غذای گیلانی هستند که ثبت ملی شده اند.

وی به اهمیت زنجیره از مزرعه تا سفره در زمینه غذا اشاره نمود و گفت: معرفی غذاهای بومی و منطقه ای استان، نشان دادن سفره غذای گیلانی و احیای دوباره فرهنگ استفاده از غذاهای بومی و اصیل هر منطقه بین مردم و خانواده ها، ترویج پخت و ارائه غذاهای سنتی، بومی و محلی هر منطقه در رستوران ها، مراکز پخت و توزیع غذا و هتل های هر شهر و تاثیرگذاری آن در ورود گردشگران به استان از اهداف مهم این همایش علمی است.

  • همیت برگزاری جشنواره های غذا

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درباره آثار جشنواره های غذا اضافه نمود: تغییر شیوه زندگی و الگوی مصرف غذا، رژیم غذایی ناسالم، آمار رو به افزایش استفاده از فست فودها و بی توجهی به استفاده از محصولات غذایی سالم، زمینه ساز شیوع بیماری هایی مانند سکته های قلبی و مغزی، افزایش فشارخون، دیابت، چاقی و انواع سرطان ها می گردد که ضمن کاهش طول عمر افراد جامعه، هزینه های درمانی سنگینی هم به کشور تحمیل می نماید. وی ادامه داد: همایش گردشگری خوراک با رویکرد نقش غذا در جذب گردشگران داخلی و خارجی و چشم انداز دستیابی به اهداف گردشگری به وسیله معرفی فرهنگ غذایی با نگرش استفاده از غذاهای محلی و ارگانیک در راستای ارتقای سطح آگاهی، نگرش و فرهنگ تغذیه سالم در جامعه برگزار گردید.

معاون گردشگری گیلان هم با اشاره به اهمیت غذا و خوراک در گردشگری امروز جهان، اظهار کرد: با توجه به این اهمیت، واحدهای پذیرایی و دست اندرکاران صنعت گردشگری در گیلان تصمیم دریافتد یک همایش علمی برای شناسایی و معرفی بیشتر مدل های غذایی گیلان در راستای ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی برگزار نمایند که این احساس احتیاج منجر به انتشار فراخوان اداره کل میراث فرهنگی و واحدهای پذیرایی شهرستان های لاهیجان، لنگرود، رودسر، سیاهکل و آستانه اشرفیه به عنوان شهرستان های شرق گیلان برای برگزاری همایش شد.

به گفته حمیدرضا آذرپور با توجه به کسب عنوان شهر خلاق خوراک شناسی برای رشت از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به نمایندگی از دیگر شهرهای گیلان و به دلیل تنوع غذا کوشش شد این همایش بتواند به اهداف خود برسد و گردشگران و مسافران بیشتری با مباحث گردشگری با رویکرد غذا آشنا شوند.

  • دیپلماسی آشپزی

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان اظهار کرد: بعد از انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، فرصت مناسبی به وجود آمده تا این شهر با در نظر دریافت این صندلی به تبلیغ داشته های خود بپردازد. ما زمانی می توانیم به ثبت شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو افتخار کنیم که خروجی های این ثبت به برندسازی شهر، افزایش جذب گردشگران و در نهایت اشتغال زایی در این عرصه منجر گردد. با این حال معتقدم از چنین فرصتی به خوبی استفاده نشده است.

روشن بابایی همتی اظهار کرد: در شهر خلاق باید شهروند خلاق وجود داشته باشد. از مزایای مهم ثبت رشت به شهر خلاق خوراک شناسی، گرایش مردم بومی به یادگیری آشپزی به عنوان یکی از هنرهای مهم شهرهای استان است. وی بیان نمود: ثبت شهر رشت در یونسکو ثابت نموده که ما می توانیم کارهای بزرگ هم انجام بدهیم.

اما محافظت از این ثبت مستلزم رعایت موارد مهمی است که مد نظر شبکه شهرهای خلاق است. یکی از کارهای مهمی که در جهان در حال اجرا است، دیپلماسی آشپزی است. به این صورت که کشورها طبق برنامه جامع عملیاتی به ایجاد یک شعبه از رستوران های خود در هر کشور می پردازند. به عبارت بهتر اگر حتی یک رستوران ایرانی در کشورهای دیگر وجود داشته باشد، دیپلماسی را تسریع می نماید.

اما با وجود اجرای برنامه هایی در این حوزه از سوی مدیریت شهری رشت، هنوز چین اتفاقات بزرگی در رشت تحقق نیافته و احتیاجمند برنامه ریزی های عملیاتی بیشتری است. وی بر این عقیده است که علاوه بر اقدامات مدیریت شهری رشت به عنوان متولی که چنین فرصت بزرگی برای این شهر رقم زد، باید سایر ذی نفعان از جمله دستگاه های دولتی، اصناف و همه حلقه های تشکیل دهنده دیپلماسی آشپزی، برای هر چه بیشتر مطرح شدن رشت در این حوزه یاری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2201

به "سفره گیلانی؛ جاذبه گردشگری استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره گیلانی؛ جاذبه گردشگری استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید