شگفت انگیزترین پارک های ملی دنیا

به گزارش مجله آزمون اول، برترین پارک های ملی در دنیا

برترین راه درک عظیمت طبیعت این است که به سراغ تماشا برترین پارک های ملی دنیا بروید. این پارک ها تنها خانه های امن برای گونه های عجیب و غریب حیات وحش در دنیا هستند و موجب می گردد که به این فکر فرو بروید که چرا وقتی آزادی حقیقی در این دنیا سبز نهفته است، در خانه های آجری ساخته شده به وسیله بشر زندگی می کنید. برای این که شمارا به این مکان های منتخب طبیعی نزدیک تر کنیم، لیستی از بعضی از شگفت انگیزترین پارک های ملی دنیا را برای شما تهیه نموده ایم. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این پارک ها بزنید.

شگفت انگیزترین پارک های ملی دنیا

پارک ملی ایگوازو (Iguazu) در آرژانتین

این پارک انتهای آرژانتین در استان میسیونس (Misiones) و در نزدیکی مرزهای استان پرانا در برزیل قرار گرفته است. پارک ملی ایگوازو دارای یکی از خیره نماینده ترین چشم اندازهای طبیعی در زمین است که این امر به لطف وجود آبشارهای نیم دایره ای و صدای ویژه آن ها است. این مکان ارتباط ویژه و منحصربه فردی را بین زمین و آب ایجاد می نماید و خانه بیش از 2 هزار گونه از موجودات گیاهی است. این مکان دارای پوشش گیاهی متراکم و باشکوهی از نوع جنگل های استوایی است که خانه جانوران مختلفی به شمار میرود. پارک ملی ایگوازو دارایی بیش از 40 گونه عجیب وغریب از پرندگان است که شامل عقاب هارپی (harpy Eagle) نیز می گردد. ایگوازو در فهرست میراث های دنیای سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و این جایگاه را به صورت مشترک با پارک ملی ایگواسو (Iguaçu) در برزیل کسب نموده است.

پارک ملی آتشفشان آرنال (Arenal) در کاستاریکا

پارک ملی آتشفشان آرنال در کشور زیبای کاستاریکا، دنیایی از منظره ها غیرمعمول و منحصربه فرد را برای عرضه در خود جای داده است. این پارک شما را به گم شدن در هزارتوی ایجاد شده از علف های بلند و درختان درهم پیچیده فرامی خواند. علاوه بر این نیز می توانید در وسط یک جنگل متراکم استوایی به مساحت 121 کیلومترمربع، یک آ تشفشان فعال را بیابید که گدازه های آتش فشانی یا لاوا از کناره های آن سرازیر است. پارک ملی آتش فشان آرنال پر از آبشارهای مخفی بسیار بزرگ، چشمه های آب دور از دید و گونه های جانوری مختلف است که موجب شده است که این مکان تجسمی از خود بهشت به نظر برسد.

پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite) در آمریکا

مکان های کمی در دنیا وجود دارند که اگر می خواهید قدرت واقعی زیبایی طبیعی را درک کنید، باید از آن ها تماشا نمایید. پارک ملی یوسیمیتی در ایالات متحده آمریکا نیز یکی از این بهشت های روی زمین است. این پارک که یک سایت میراث دنیای یونسکو به شمار میرود، یکی از بزرگ ترین دارایی های آمریکا است و منظره ها آن انسان را شگفت زده می نماید. دیواره های بزرگ این پارک به طور باشکوهی با آبشارهای مختلف پوشانده شده است و دره زمردی رنگ و سرسبز یوسیمیتی نیز معنای واقعی کلمه آرامش را به برترین وجه تفسیر می نماید. مشخصه های غول آسای نیم طاق صخره ای موجود در این پارک، حضور بی نظیر صخره ال کاپیتان (El Captain) غول آسا و طبیعت شگرف درختان ماریپوسا (Mariposa) موجب می شوند که بدون تردید در مقابل این مکان زیبا زانو بزنید.

پارک ملی بنف (Banff) در کانادا

پارک ملی بنف در کانادا یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری در تمامی دنیا به شمار میرود. این پارک ملی خارق العاده در خود، کوهستان هایی زیبا را جای داده است که دقیقا برای تصویر کارت های پستی مناسب هست و در آن آب زمردین دریاچه لوییس نیز یک جاذبه شگفت آور است. یخچال های طبیعی پرزرق وبرق، قله کوه پوشیده از برف و منظره ها گسترده و زیبای موجود در این پارک موجب شده است تا این مکان به یک گزینه ضروری برای بازدید بدل گردد. با ورود به محیط طبیعی پارک ملی بنف، وارد خانه گرگ ها، گوزن های شمالی و خرس های گریزلی و جانوران وحشی متعدد دیگری خواهید شد. این پارک ملی به تازگی صد وبیست و نهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفته است و یکی از برترین زیست بوم های دنیا به شمار میرود.

پارک ملی آبی ایسلا باستیمنتوس (Isla Bastimentos) در پاناما

پارک ملی آبی ایسلا باستیمنتوس، نخستین پارک ملی کشور پاناما به شمار میرود و شامل زمینی به مساحت 132 کیلومترمربع است که در آن 11 هزار 596 گونه مختلف گیاهی و حیوانی زندگی می نمایند. نزدیک به 116 کیلومترمربع این پارک را آب فراگرفته است و این محیط، زیستگاه طبیعی موجودات دریایی است. این پارک شامل سه ساحل غول آسا می گردد که به عنوان لانه های اصلی و مهمی برای لاک پشت ها به حساب می آیند. لاک پشت های دریایی مهم ترین موجوداتی هستند که در پارک ملی آبی ایسلا باستیمنتوس نظر شمارا به خود جلب می نمایند. باقی منطقه ها این پارک نیز شامل موجودات آبزی دیگری مانند مرجان ها، محیط های پوشیده شده از گیاه کرنا (mangrove) و بسترهایی از جنس علف دریایی هستند.

پارک ملی تولوم (Tulum) در مکزیک

پارک ملی تولوم در مکزیک، سرمایه ای باارزش از حیوانات و گیاهان است که در آن منظره های وجود دارند که برای بسیاری از افراد ناشناس به جای مانده اند. این پارک ملی در خود خرابه های باستانی تولوم را نیز جای داده است و به همین جهت ازنظر باستان شناسی نیز یک مکان مهم به شمار میرود. سواحل این پارک تفسیری از بهشت هستند و مرکزی برای تخم گذاری و لانه کردن لاک پشت ها به شمار میرود و به همین علت نیز یک جاذبه گردشگری بسیار مهم محسوب می گردد. این پارک ملی، خانه گونه های مهمی از حیات وحش دریایی و حیوانات و گیاهان آبزی است. این پارک بدون شک با جادوی خود شمارا مجذوب و البته اندکی وحشت زده خواهد نمود.

پارک ملی دره جیوژای (Jiuzhai Valley) در چین

پارک ملی دره جیوژای، ارزشی فراتر از منظره ها چشم نواز و گونه های جانوری و گیاهی ویژه خود دارد، این پارک در حقیقت تعداد 9 دهکده تبتی را نیز در خود جای داده است. پارک ملی دره جیوژای با قله های پوشیده از برف، دریاچه های رنگین و آبشارهای چشم نواز و چند طبقه و جنگل انبوه خود به عنوان یک میراث دنیای و یکی از دارایی های اصلی موجود بر روی پوسته زمین معرفی شده است. 7 دهکده از میان 9 دهکده یادشده هنوز دارای سکنه هستند و ساکنان این دهکده ها تنها در داخل پارک زندگی می نمایند. این پارک که در رده جنگل های معتدل طبقه بندی شده است و دارای ترکیبی از سرزمین های مرتفع و کوهستان و جنگل است می تواند نمادی از یک خانه طبیعی برای بشر باشد.

پارک ملی اسنودونیا (Snowdonia) در ولز

نام پارک ملی اسنودونیا از بلندترین کوهستان منطقه ولز یعنی اسنوداون (Snowdown) گرفته شده است. این پارک ملی به واسطه زمین های خشک و سفت و سخت، دریاچه های بکر کوهستان های ناهموار خود رنگ های مختلفی از طبیعت را به نمایش می گذارد. این مکان یکی از مراکز محبوب برای علاقه مندان به کوه پیمایی است و خانه فرهنگ بومی و پرهیاهوی ولز است. این پارک ملی به شدت موردعلاقه دوستداران متعصب ورزش های پرمخاطره و ماجراجویانه است و همواره می توانید در آن شاهد رخ دادن فعالیت های ورزشی بسیار خوبی باشید که این امر ارزش کلی بازدید از این مکان را برای شما افزایش خواهد داد.

پارک ملی تورس دل پاینه (Torres Del Paine) در شیلی

پارک ملی تورس دل پاینه یکی از بزرگ ترین و پر بازدیدترین مکان های کشور شیلی است. این پارک به عنوان برترین پارک ملی آمریکای جنوبی مشهور است. دریاچه هایی زیبا، مسیرها و منظره ها نفس گیر و چشم نوازی که موجب می شوند تا فکر کنید که این منطقه لطف طبیعت به زمین بوده است به وفور در این پارک یافته می شوند. رودخانه های خروشان و پل های سست و ضعیف موجود بر روی آن ها و یخچال طبیعی آبی رنگ موجود در این پاک موجب می گردد تا سفر شما به این مکان، ارزش لحظه لحظه زمان سپری شده را داشته باشد.

پارک ملی چیتوان (Chitwan) در نپال

اگر می خواهید تا گونه های هیجان انگیز و کمیاب حیوانات مانند پلنگ های ابری، کرگدن ها و میمون ها را در کنار ببر مشهور بنگال در حیات وحش مشاهده کنید، بهتر است به پارک ملی چیتوان بروید زیرا این مکان دارای بیشتر تمرکز گونه های یادشده در دنیا است. بدون شک در زمان حضور در پارک ملی چیتوان، دل تنگ آفریقا و حیات وحش این قاره نخواهید شد.

این پارک های ملی دارای منظره های هستند که باید به آن ها چشم دوخت زیرا لذتی مادام العمر را برای شما به همراه خواهند آورد. آرامش و صلح و سکوت موجود در هر سانتی متر این زمین ها موجب می گردد تا باورمان به این که زمین، سیاره محبوب خداوند در آفرینش بوده است، زنده گردد.

منبع: blog.raynatours.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 33487

به "شگفت انگیزترین پارک های ملی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین پارک های ملی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید