طی 15 ماه بیش از 600 بخشنامه محدودکننده تجارت در کشور صادر شد

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به بخشنامه های متعددی که طی بیش از یکسال گذشته فضای تجارت کشور را محدود کرد، گفت: خوشبختانه طی چند ماه اخیر ثبات و آرامش نسبی بر این فضا حاکم شده است .

طی 15 ماه بیش از 600 بخشنامه محدودکننده تجارت در کشور صادر شد

به گزارش خبرنگاران، کیوان کاشفی در جلسه عصر امروز (4 آبان)شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار و تعدادی از مسئولین و فعالان اقتصادی استان با موضوع مسائل حوزه تجارت برگزار شد، از سال گذشته به عنوان سالی سخت در حوزه اقتصاد کشور یاد کرد و اضافه کرد: به دلیل تحولاتی که در حوزه ارز داشتیم کشور دچار بهم خوردگی اقتصادی شد و نتیجه این شرایط صدور تعداد زیادی بخشنامه اقتصادی و عمدتا مربوط به حوزه تجارت بود.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که از سوی خود وزارت صمت منتشر شده از ابتدای سال 97 تا مرداد ماه امسال (15 ماه) حدود 629 بخشنامه در کشور صادر شده که 50 درصد آن در حوزه واردات، 30 درصد در حوزه صادرات و 20 درصد نیز هر دو حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.

کاشفی بیان کرد: بر اساس همین گزارش طی یازده ماه گذشته هر روز تقریبا یک بخشنامه صادر شده است.

وی با بیان اینکه تاثیر این مسائل را بر فضای کسب و کار نیز شاهد بودیم، یادآوری کرد: در گذشته عمده ترین شاخص های مخل فضای کسب و کار مربوط به تامین نقدینگی یا مسائل اقتصادیات بود، اما اکنون متغییر بودن قوانین و مقررات در صدر مسائل است.

به گفته کاشفی، عمده این بخشنامه ها نیز در راستای محدودسازی، کنترل و نظارت بوده تا گشایش و رونق امور.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه طی چند ماه اخیر حجم بخشنامه ها کم شده، گفت: آرامش نسبی بر فضای تجارت حاکم شده و بسیاری از مسائل بخشنامه ها نیز در حال حل و فصل شدن است.

وی ابرازامیدواری کرد با بهبود این شرایط، شاهد رونق بیشتر صادرات کشور خصوصا در نیمه دوم سال باشیم.

وی در ادامه از استان کرمانشاه هم به عنوان یکی از استان های صادراتی کشور یاد کرد که همواره جایگاه ششم یا هفتم صادرات کشور را داشته و اضافه کرد: بخشی از صادرات استان مربوط به تولیدات و تجار استان است و بخشی هم مربوط به استفاده سایر استان ها از پایانه های کرمانشاه است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از مسائل متعددی که طی یکسال گذشته صادرات استان را تحت تاثیر قرار داده یاد کرد و اضافه کرد: یکی از اصلی ترین مسائل ما بسته بودن مرز سومار است که امیدواریم با پیگیری هایی که در حال انجام است زودتر بازگشایی شود.

کاشفی خاطرنشان کرد: اگرچه اقدامات خوبی در مرزها در حال انجام است، اما هنوز مسائل زیرساختی هم در مرزها داریم که باید مرتفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه مسائل بازگشت ارز را نیز عامل دیگر محدودکننده صادرات استان دانست که البته مختص به کرمانشاه نیست و یک مشکل ملی محسوب شود.

وی بر لزوم رفع مسائل صادراتی استان تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم کاهش صادراتی که در نیمه اول سال داشتیم را در شش ماهه دوم جبران کنیم.

کاشفی در ادامه از مسائل واگذاری اراضی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هم یاد کرد و خواستار رفع آن شد و اضافه کرد: در گذشته منتظر سرمایه گذار برای این منطقه بودیم، اما اکنون که سرمایه گذاران زیادی پای کار هستند به دلیل برخی مسائل قانونی امکان واگذاری اراضی نیست که این مشکل باید حل شود.

وی تاکید کرد: با توجه به صادراتی بودن منطقه قصرشیرین، اگر مسائل واگذاری اراضی حل شود قصرشیرین می تواند از پررونق ترین مناطق ویژه اقتصادی کشور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3538

به "طی 15 ماه بیش از 600 بخشنامه محدودکننده تجارت در کشور صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طی 15 ماه بیش از 600 بخشنامه محدودکننده تجارت در کشور صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید