عراق، چرایی اعتراضات عراق پس از نخست وزیری علاوی؛ کوشش برای بقای جوکریسم

به گزارش مجله آزمون اول، برهم صالح رئیس جمهور عراق پس از دو ماه از استعفای عادل عبدالمهدی با مشخص تکلیف نخست وزیر این کشور، دوازدهم بهمن ماه محمد توفیق علاوی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد اما همچنان بعضی حرکت های آشوب طلبانه در کف خیابان های بغداد ادامه دارد.

عراق، چرایی اعتراضات عراق پس از نخست وزیری علاوی؛ کوشش برای بقای جوکریسم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، گفته می گردد که توفیق علاوی حاصل توافق جریان های سیاسی عراق بوده است که بعد از درخواست مرجعیت برای تسریع در تشکیل دولت جدید عراق و ضرب الاجل برهم صالح رئیس جمهور عراق که در آن تهدید نموده بود در صورتی که گروههای سیاسی بر سر نخست وزیر جدید به توافق نرسند شخصاً این کار را خواهد نمود، صورت گرفت.

به گفته، فرهاد علاءالدین مشاور رئیس جمهور عراق بیشتر احزاب اصلی با معرفی علاوی موافقت نموده اند. البته سعدی المطلبی از رهبران ائتلاف دولت قانون در این باره نظری دیگر دارد که گفته در خصوص معرفی محمد توفیق علاوی، رهبران ائتلاف الفتح (هادی العامری) و جریان صدر (مقتدی صدر) با هم توافق کردند.

صرف نظر از اینکه انتخاب علاوی حاصل توافق جریان های سیاسی عراق و یا توافق دو جریان بیشتریت در مجلس بوده است انتظار می رفت انتخاب نخست وزیری که یکی از نامزدهای مورد نظر معترضین عراقی هم بود در این شرایط حساس و گذار، معترضان را متقاعد نموده باشد و این فرصت را به وی بدهند که برنامه های معترضین و مطالبات آنها را به پیش ببرد و با بازگشت به زندگی عادی خود شاهد تجمعات اعتراض آمیز در عراق در مخالفت با نخست وزیری علاوی نباشیم ولی این امر اتفاق نیفتاد.

پس از انتخاب علاوی به نخست وزیری در بعضی از شهرهای عراق شاهد تظاهرات هایی در مخالفت با وی بودیم که چندان البته در روز اول چشمگیر و زیاد نبوده ولی به نظر می رسد که از یکشنبه بر حجم حضور معترضان در این تظاهرات ها افزوده شده است. جو رسانه ای و انتشار تصاویر و کلیپ ها توسط معترضان در کانال های مرتبط نیز به این شرایط دامن زده است.

میدان التحریر بغداد شاهد دودستگی میان مخالفان و موافقان محمد علاوی است، مخالفان علاوی در میدان التحریر در بیانیه ای اعلام کردند: نخست وزیری محمد توفیق علاوی را شدیداً رد می کنیم، همچنان به اعتراضات و تجمعات ادامه خواهیم داد. در نامه اخیر که به رئیس جمهور ارسال کردیم و نقشه راه این جنبش است، مشخصات نخست وزیر جدید را اعلام کردیم که علاوی دارای آنها نیست.

نکته دوم این است که تا به امروز بیشترین تعداد معترضان تا حدودی در الناصریه، بغداد و دیوانیه به چشم می خورند، اما نکته قابل توجه این است که در میدان تحریر موافقان و مخالفان با هم حضور دارند. شماری از معترضانی که در نجف اشرف، ذی قار و کربلای معلی تجمع کردند، مخالفت خود را با نخست وزیری علاوی اعلام کردند. معترضان در نجف با سوزاندن لاستیک، راه ها را بستند و تهدید کردند که راستا فرودگاه را خواهند بست و حرکت هواپیماها را متوقف خواهند کرد.

پیگیری منفعت در هرج ومرج

به نظر می رسد اعتراضات اخیر در عراق در ظاهر به بهانه مخالفت با انتخاب علاوی برای تصدی پست نخست وزیری باشد ولی با دقت در اهداف طراحان آن به نظر می رسد در حال حاضر بعضی درصدد تحقق اهدافی خاص هستند و منافع خود را در استمرار بحران و ناامنی در کشور می بینند و بر ایجاد هرج ومرج و بی ثباتی سیاسی در این کشور دامن می زنند. ملت عراق منتظر اقدامات جدی برای حل وفصل بسیاری از مسائل کنونی و از جمله مبارزه با فساد، کاستن از میزان بیکاری و بهبود شرایط خدماتی است، چرا که در فضای باثبات و امن یک دولت مستقر می تواند به مطالبات و خواسته های مردم پاسخ دهد و در صورت بی ثباتی امکان پاسخ گویی و رسیدگی به مطالبات مردمی از بین می رود.

به طور حتم ناآرامی و هرج ومرج کنار ناامنی در عراق کشور را به سمت آنارشیسم سوق می دهد و دولت به جای اینکه به حل مسائل اساسی مردم بپردازد باید تمام همت و کوشش خود را در امور دیگر به کار گیرد که این امر توان دولت را فرسوده و آن را از رسیدن به اهداف مورد نظر ناکام می نماید.

بنابراین باید درباره اهداف چنین تظاهرات هایی که با هدف مخالفت با نخست وزیر جدید و اصلاح امور و تغییر در شرایط اداره کشور صورت می گیرد، به دیده شک و تردید نگریست. آن معترضان تا به امروز نام هر فردی را که در این مدت برای نخست وزیری مطرح شد به بهانه وابستگی به احزاب سیاسی مورد مخالفت خود قرار داده اند و حتی افراد مشخصی را برای نخست وزیری معرفی نمی نمایند و تنها به بیان ویژگی های کلی نخست وزیر اکتفا می نمایند که این امر بر شک و تردید درباره اهداف این عناصر می افزاید.

البته نخست وزیر جدید عراق هم خواهان ادامه تظاهرات مسالمت آمیز برای تحقق مطالبات شده است و از معترضان خواسته که تا تحقق مطالباتشان در خیابان ها باشند ولی عده ای این تظاهرات را بهانه ای برای اعلام مخالفت با نخست وزیر و سوق دادن کشور به سمت هرج ومرج و ناامنی قرار داده اند، این امر به نفع عراق نخواهد بود و خواسته ها و مطالبات مردمی را نیز به حاشیه خواهد برد به خصوص اینکه ادامه این شرایط ممکن است نخست وزیر جدید را با چالش اساسی روبه رو کند و عراق را باز هم به نقطه صفر بازگرداند.

شرایط جدید نیازمند اتحاد همه جریان های سیاسی و مردمی برای گذار از مرحله کنونی و فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات سراسری است، امری که علاوی در پیغام شخصی خود در فیس بوک خطاب به تظاهرات نمایندگان به آن تأکید کرد و نسبت به گسترش هرج ومرج و دامن زدن به اختلافات در عراق و بازگردان عقربه های ساعت به عقب هشدار داد.

به عبارتی ادامه حرکت های هرج ومرج طلبانه و انتقام جویی از نظام سیاسی کشور که پیش از این توسط معترضانی نشان داده شد که با ماسک جوکر در خیابان های عراق بودند، ادامه همان جوکریسمی است که راهکاری برای مسائل کشور ارایه نمی نماید.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6206

به "عراق، چرایی اعتراضات عراق پس از نخست وزیری علاوی؛ کوشش برای بقای جوکریسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، چرایی اعتراضات عراق پس از نخست وزیری علاوی؛ کوشش برای بقای جوکریسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید