علت دیر دندان درآوردن نوزاد چیست؟

به گزارش مجله آزمون اول، اغلب نوزادان در سن 6 ماهگی به بعد دو دندان اولشان از قسمت پایین می روید و بعد از آن چهار دندان بالایی آرام آرام شروع به رشد می کنند و تا سن سه سالگی حداقل 20 دندان خواهند داشت. اما بعضی از بچه ها تا سن 18 ماهگی دندان در نمی آورند که این مسئله باعث نگرانی پدر و مادرشان می شوند. باید بدانید که سن رویش دندان در بچه ها متفاوت بود و علت دیر دندان درآوردن نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

علت دیر دندان درآوردن نوزاد چیست؟

اگرچه این مسئله چندان جای نگرانی ندارد، اما ما در این مقاله علت های شایع دیر دندان درآوردن نوزادان را مورد بررسی قرار داده ایم؛ با ما همراه باشید.

علت دیر دندان درآوردن نوزاد

1. عوامل ارثی

طبق تحقیقات به عمل آمده، علت تاخیر در رویش دندان، غالبا ارثی است. اگر پدر یا مادر یا یکی از اعضای خانواده در گذشته چنین مسئله ای داشته است، احتمال اینکه فرزندش هم اینگونه باشد بسیار زیاد است. در اینصورت هیچ جای نگرانی نیست و حتما این مشکل برطرف خواهد شد.

2. عوامل ژنتیکی

برخی از شرایط ژنتیکی، مانند آملوژنزیس ایمپرفکتای (یک بیماری ارثی که منجر به تغییر ساختار مینا می شود) و ادنتودیسپلازی منتشر (یک اختلال ژنتیکی که در آن شکل دندان ها تغییر می کند) هم از جمله مواردی هستند که در دیر رشد کردن دندان دخیل هسند.

3. تغذیه نامناسب یا سوء تغذیه

دیر دندان درآوردن کودک یکی از نشانه های سوء تغذیه است. این بچه ها کم وزن و ضعیف هستند که از شیرمادر به خوبی تغذیه نمی کنند و بیشتر تغذیه آنها شیر خشک است.

برای حل این مشکل بهتر است که کودک تا سن دوسالگی از شیر مادر تغذیه کند. شیر مادر حاوی ویتامین هایی مانند A ،C و D و کلسیم است که عدم وجود این ویتامین ها در بدن نوزاد، منجر به دیر درآمدن دندان و بسیاری مسائل دیگر می شود.

4. کم کاری تیروئید

یکی از علائم کم کاری تیروئید در نوزادان رویش دیرهنگام دندان است؛ با شناسایی این مورد می توان بسیاری از مسائل نوزاد را به موقع درمان کرد. از دیگر مسائل کم کاری این غده پر اهمیت، می توان به تاخیر در راه رفتن، تاخیر در صحبت کردن و اضافه وزن اشاره کرد که باعث ایجاد علائمی مانند ضعف، خستگی، سردرد و سفتی مفصل می شود.

5. نوزادان نارس

در موارد دیگر، تاخیر رویش دندان می تواند نشان از سایر مسائل سلامتی باشد. نوزادانی که زودرس به دنیا آمده اند یا وزنشان کم است، جزء بچه های هستند که دیر دندان درمی آورند و همچنین ممکن است نقایص مینای دندان داشته باشند.

در صورت ادامه پیدا کردن مشکل پس از 13 ماهگی، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص کودک، در مورد تاریخچه خانواده شما سوال کرده و می تواند با انجام دادن چندین آزمایش ساده، متوجه مشکل کودکتان شود.

کلام آخر

مادران همیشه به دنبال مهارت هایی هستند تا به نحو احسن از فرزندشان مراقبت کنند. مطمئنا، همه مادران در مقاطعی دچار نگرانی هایی در مورد کودکشان می شوند و به دنبال علت یابی هستند؛ از علت شیر نخوردن نوزاد و عرق کردن سر نوزاد تا علت گریه نوزاد در خواب! اما اغلب اوقات این مسائل جای نگرانی نداشته و صرفا لازم است نحوه برخورد با آن را یاد بگیرند.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم با دمای طبیعی بدن نوزاد در سنین مختلف نیز آشنا شوید. از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم، با ما در ارتباط باشید.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15968

به "علت دیر دندان درآوردن نوزاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت دیر دندان درآوردن نوزاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید