فریدون عموزاده خلیلی: قصه، آدم ها را به هم نزدیک می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران ؛ زهره نیلی-عصر امروز، هفتم آبان ماه لیست های سی و هفتم و سی و هشتم لاک پشت پرنده، ویژه بهار و تابستان 1399 منتشر شد.

فریدون عموزاده خلیلی: قصه، آدم ها را به هم نزدیک می نماید

فریدون عموزاده خلیلی در این مراسم -که از صفحه اینستاگرام شهر کتاب مرکزی پخش می شد- قصه را تقویت نماینده دوستی دانست و گفت: مهم نیست که آدم ها از یک نژاد باشند؛ آنچه اهمیت دارد، این است که قصه های مشترک با عناصر و مضمون های مشترک داشته باشند؛ قصه هایی که برای هر دو طرف، قابل فهم است.

او به مجموعه جهان خانه من است که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده و نام برخی عناوین آن در لیست لاک پشت پرنده آمده، اشاره و بیان نمود: سال 1394 به این موضوع فکر کردیم که چطور می توان قصه های مشترکی از چند سرزمین داشته باشیم و منتشر کنیم؟ پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که از نویسندگان مختلف در سراسر جهان بخواهیم، قصه ای از افسانه های سرزمین خود را انتخاب و روایت نمایند و ما آن قصه را به تصویرگران ایرانی بسپاریم تا کتاب برای خوانندگان هر دو سرزمین مجذوب کننده باشد.

عموزاده خلیلی ادامه داد: تا به امروز 20 جلد از مجموعه جهان سرزمین من است منتشر شده و ما در پی نسبت معکوس این تجربه هستیم و می خواهیم قصه های ایرانی را به تصویرگران غیرایرانی بسپاریم.

فرزانه بابایی، نویسنده کتاب پشره ها -که از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده و نامش در نوترین لیست لاکپشت پرنده آمده- گفت: من هر بار به پارک یا فضاهای طبیعی دیگر می رفتم، دانه ها و شاخه های کوچک را جمع می کردم تا با آن ها، طبیعت تازه خود را بسازم.

در این مراسم بعلاوه حدیث لزرغلامی به نوترین داستان خود، نبرد نوروزی که از سوی کتاب چ منتشر شده، اشاره نمود و مهدی رجبی، بخش هایی از خرس ماه -که کتاب های نردبان منتشرش کرده- را خواند.

پس از آن مریم محمدخانی، توضیحاتی را درباره لیست های سی و هفتم و سی و هشتم لاکپشت پرنده ارائه و بیان نمود: این بار مخاطبان، وقتی لیست را باز می نمایند اول با امتیاز کتاب و تعداد لاک پشت های آن روبه رو می شوند؛ بعد با عنوان و تعیینات شناسنامه ای کتاب.

دبیر اجرایی لاک پشت پرنده بعلاوه به واژگان کلیدی - که در لیست نو آمده- اشاره نمود و گفت: در این لیست، گروه سنی مخاطب، ژانر و موضوع کتاب تعیین شده و خوانندگان بر اساس گروه سنی شان به سه دسته پیش خوان(یعنی بچه هایی که خواندن نمی دانند و باید برایشان بلندخوانی گردد)، نوخوان(تازه خواندن یاد گرفته اند و دایره واژگانی آنان محدود است) و خواننده مستقل تقسیم شده اند.

مراسم لاکپشت پرنده با یاد و خاطره رودابه کمالی، نویسنده و ویراستار کودک و نوجوان - که مهرماه 1400 با دنبای بچه ها خداحافظی کرد- شروع شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 30342

به "فریدون عموزاده خلیلی: قصه، آدم ها را به هم نزدیک می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریدون عموزاده خلیلی: قصه، آدم ها را به هم نزدیک می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید