مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران: شیر های فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند

به گزارش مجله آزمون اول، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد طبق نظریه کارشناسی قرار شده است 4 مجسمه شیر در میدان حر از نو فراوری گردد که در بدو امر باز فراوری یکی از آنها آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران: شیر های فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، پس از اعلام خبری مبنی بر نصب شیر های بازسازی شده میدان حر توسط معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران و حاشیه پیش آمده بابت این موضوع، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: 4 مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه 80 و حدود 18 سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان بر اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان نهاده شده است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان (گرشاسب و اژدها) برابری ندارد. شیر های اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب و در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند.

وی اعلام کرد: این مجسمه ها بر اساس همان شیر های قدیمی به وسیله تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر می رسد همین امر (بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از 18 سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل بازسازی نباشند.

ضرغامی با بیان اینکه مجسمه های این 4 شیر به گونه ای آسیب دیده و در شرایطی قرار داشتند که سازمان زیباسازی ناگزیر به بازسازی اساسی آن ها بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، آنالیز های لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورت های مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این بازسازی به بهترین شکل ممکن انجام گردد.

به گفته ضرغامی، بر اساس بازدید ها و کارشناسی های اجرا شده این 4 مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این 4 مجسمه از نو فراوری گردد که در بدو امر بازفراوری یکی از آن ها آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای فراوری مجدد این مجسمه ها همان تکنیک قالب گیری است که در نیمه دهه 80 برای ساخت مجدد شیر ها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان نهاده شد بنابراین مجدداً قالب گیری از روی یکی از نسخه هایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم بازسازی کننده در دستور کار نهاده شده است.

وی اعلام کرد: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژد ها هم از بتن است، تصمیم گرفته شده که مجسمه های شیر ها هم در فراوری جدیدشان با بتن اجرا شوند تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیرها، طول عمر مجسمه شیر ها هم افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم تر باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در خاتمه برای برطرف نگرانی علاقه مندان به هنر مجسمه سازی و میراث معنوی کشور تاکید نمود: فرآیند کارشناسی و بازسازی مجسمه شیر ها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیرکارشناسی و غیرحرفه ای در این امر دخالت نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25316

به "مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران: شیر های فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران: شیر های فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید