معنا و مفهوم برندینگ در تبلیغات

به گزارش مجله آزمون اول، برندینگ در تبلیغات (branding) چیست و چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ نام تجاری یا برند یکی از مفاهیم بازاریابی محصول یا خدمات است که میتواند برای بسیاری مبهم باشد. امروز قصد داریم نگاه بهتری به سوال برندینگ چیست؟ بیاندازیم، و با کلمات و مثال های ساده، پاسخ های صریح ارائه دهیم.

معنا و مفهوم برندینگ در تبلیغات

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

حتی برای کسانی که در حوزه بازاریابی مطالعه داشته اند، درک معنا و مفهوم برندینگ کمی گیج نماینده است. برای درک مفهوم نام تجاری، ابتدا باید بدانیم محصولات و علامت های تجاری چه هستند. پس در ادامه با دقت بیشتری به مطالب ذیل توجه کنید.

تعریف محصول

به طور گسترده، محصول هر چیزی است که می تواند به بازار عرضه گردد تا بتواند یک احتیاج یا خواسته را تامین کند. این محصول می تواند کالا های فیزیکی، خدمات، تجارب، رویداد، افراد، مکان ها، خواص، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها باشند. با این شرح مختصر می توان دریافت که محصول می تواند هر چیزی مانند اقامت در هتل، یک پرواز، یک دوره آموزش زبان، غذا، یک مسواک یا ... باشد.

برای تشریح تعریف یک محصول و نقش آن در معین نام تجاری، ما از مثال آب استفاده خواهیم کرد:

آب یک منبع آزاد است که هر انسان برای زنده ماندن باید از آن استفاده کند. با این حال، روزی آب به یک محصول تبدیل شد که شرکت های مختلف آن را تجاری نموده و در بطری های شیشه ای و پلاستیکی آغاز به فروش آن کردند.

اما همه ما می دانیم که آب همواره آب است، درست است؟ یک مایع شفاف و زلال. بنابراین، شرکت های مختلف چگونه می توانند همان محصول را به فروش برسانند و مردم را متقاعد نمایند که به جای خرید از محصول کمپانی رقیب، محصول آن ها را بخرند؟

جواب: با ایجاد یک نام تجاری یا برند

تعریف برند

یک نام تجاری یا برند، نام، اصطلاح، طراحی، نماد یا هر ویژگی دیگری است که یک کالا یا خدمات یک فروشنده را از سایر فروشندگان متمایز می نماید.

شما می توانید یک نام تجاری را به مثابه یک ایده یا تصویر در ذهن مردم در نظر بگیرید. این زمانی است که آن ها در خصوص محصولات خاص، خدمات و فعالیت های یک شرکت فکر می نمایند؛ چه در عمل (به عنوان مثال کفش سبک وزن است) و چه از نظر احساس (به عنوان مثال کفش باعث می گردد احساس قدرتمندی داشته باشم ) بدین ترتیب نه تنها ویژگی های فیزیکی است که یک نام تجاری را ایجاد می نماید، بلکه احساساتی که مصرف نمایندگان به سمت محصول شرکت شما دارند نیز در معین برند تاثیرگذار اند. این ترکیب از نشانه های فیزیکی و احساسی، هنگامی که در معرض نام، لوگو، هویت بصری و یا حتی پیغام های ارتباطی قرار گیرند، تاثیر خود را در بیننده خواهند گذاشت. احساسات مردم با دیدن آن برند شما به صورت ناخودآگاه ارضا خواهد شد.

محصولات می توانند در سطح بازار کپی شوند؛ اما چیزی که همواره ثابت خواهد ماند، نام تجاری و برند است. برند منحصر به فرد است. به عنوان مثال، طعم نوشابه های پپسی و کوکا کولا بسیار شبیه است، اما به دلایلی بعضی از مردم احساس وابستگی بیشتری به کوکا کولا داشته و سایرین پپسی را ترجیح می دهند. عوامل زیادی همچون برند و نام تجاری باعث ایجاد این تفاوت شده است.

بیایید این مسئله را دوباره با مثال آب تشریح کنیم. محصول فروخته شده آب است، اما برای متقاعد کردن مردم برای خرید یک آب خاص، شرکت ها مارک های مختلف آب مانند Evian، Perrier، Fiji یا Volvic را فراوری کردند. حال هر یک از این مارک ها معنا و مفهوم خاصی به محصول آب می دهد:

  • Evian باعث می گردد شما احساس جوانی کنید
  • Perrier حس طراوت، شادی و تازگی دارد
  • Fiji آب خالص، سالم و طبیعی است
  • و ....

در نهایت، یک نام تجاری، احساس روحی فرد در خصوص محصول یا شرکت خاص است. هر شخص برداشت احساسی خود را از آن برند ایجاد می نماید و بعضی از مارک ها به دلیل اینکه مصرف نمایندگان در خصوص آن ها احساس می نمایند، محبوبیت خود را افزایش یا کاهش می دهند. اگر این احساس مثبت باشد، محبوبیت افزایش می یاید و اگر منفی باشد، شهرتی نصیب شرکت شما نخواهد شد.

تعریف برندینگ در تبلیغات

محصولات و خدماتی که با چاشنی برند قدرتمند شده اند، برندینگ نام دارد.

برندینگ فرایند قالب کردن یک معنی به محصولات خاص با ایجاد و شکل دادن یک نام تجاری در ذهن مصرف نمایندگان است. این استراتژی طراحی شده توسط شرکت ها برای یاری به مردم و افزایش سرعت شناسایی محصولات و سازمان خود است. برندینگ باید به مردم دلیلی بدهد تا محصول و خدمات شما را بر محصول سایر رقبا ترجیح دهند. برندینگ باید معین کند که این محصول چه چیزی هست و چه چیزی نیست. هدف این است که با ارائه محصول هماهنگ با وعده های مرتبط با نام تجاری، مشتریان وفادار را جذب و حفظ کنید.

برندینگ بر چه کسانی تاثیرگذار است؟

  • مصرف نمایندگان: همانطور که شرح دادیم، یک برند مشتریان را در زمان تصمیم گیری نامطمئن درباره انتخاب یک محصول مشابه بین چند کمپانی هدایت می نماید.
  • کارکنان / سهامداران / شخص ثالث: علاوه بر یاری به مصرف نمایندگان برای تشخیص و انتخاب محصولات مشابه، استراتژی های نام تجاری به گسترش شهرت شرکت نیز اضافه می نمایند. این دارایی می تواند طیف وسیعی از افراد، از مصرف نمایندگان تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال اگر شما دوست ندارید یا به یک نام تجاری متصل نیستید، احتمالا نمی خواهید برای آن کار کنید. با این حال اگر شما احساس می کنید که یک نام تجاری شما را درک می نماید و محصولاتی را ارائه می دهد که از نظر شما قابل سرمایه گذاری یا الهام بخش هستند، احتمالا مایل هستید که برای آن کار کنید و بخشی از گروه آن ها باشید.

برندینگ چگونه انجام می گردد؟

شرکت ها به استفاده از ابزار های مختلف برای ایجاد و شکل یک نام تجاری تمایل دارند. به عنوان مثال، برندینگ در تبلیغات با روش های مهم زیر قابل اجرا است:

تبلیغات و ارتباطات

طراحی محصول و شیوه بسته بندی آن

تجربه خریداران در فروشگاه

قیمت گذاری

حمایت و مشارکت

هویت بصری برند (لوگو، وب سایت و رنگ ها، فقط چند نمونه است).

در مثال ما از نام تجاری آب، طراحی بسته بندی و تبلیغات، شاید مهمترین ابزار مورد استفاده توسط بازاریابان است:

  • طراحی بسته بندی یک فروشنده ساکت از طرف کمپانی شماست که می تواند توجه خریدار را به سمت خود مشغول کند. یک طراحی خوب می تواند خریدار را از خواص محصول آگاه نموده و به او یاری کند تا با ایجاد یک تصویر ذهنی بلندمدت برند شما را از سایر برند ها تشخیص دهد و برتر بداند.

    برای مثال به آب معدنی Fiji که در طراحی بطری زیبا پیروز بوده است نگاه کنید. این طراحی ارزش های برند خود را به خوبی نشان می دهد. گفتیم که شعار این لوگو آب خالص، سالم و طبیعی بود. حال اگر به روش طراحی این برند دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که خالص بودن آب به وسیله جلوه های شفاف بطری منعکس شده و طبیعی بودن آن به وسیله تصویر گل و برگ های استوایی در پس زمینه طراحی تداعی می گردد.

  • تبلیغات نیز یک ابزار قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به یک برند معتبر است؛ زیرا ویژگی بصری (تصویر ذهنی) بالایی دارد و خلاصه داستان کار و عملکرد محصول یا شرکت را بر روی محصول به خریدار معرفی می نماید. در این جا چند نمونه از نام تجاری آب به وسیله تبلیغات وجود دارد:

* با آب معدنی Evian جوان زندگی کنید:

نتیجه گیری

اگر بخواهیم خلاصه این مقاله را در چند کلمه ساده بیان کنیم: یک محصول چیزی است که شما به فروش می رسانید، یک برند تصویر درنظر گرفته شده برای آن محصول است و برندینگ استراتژی خلق آن تصویر است.

منبع: ژورنال برندینگ

منبع: ستاره
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19195

به "معنا و مفهوم برندینگ در تبلیغات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنا و مفهوم برندینگ در تبلیغات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید