نوزادم چه ویتامین هایی احتیاج دارد؟

به گزارش مجله آزمون اول، قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از 15 روزگی نوزاد آغاز شده و روزانه 20 قطره آ + د ، یا 25 قطره مولتی ویتامین تا انتها دو سالگی به کودک داده می گردد.

نوزادم چه ویتامین هایی احتیاج دارد؟

قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان

به گزارش خبرنگاران به نقل از salamat.ir ، شیرخوارانی که شیر مادر می خورند، از هر نظری در شرایط بهتری نسبت به شیرخوارانی هستند که با شیرخشک تغذیه می شوند. حتی در خصوص ابتلا به آلرژی یا بیماری های مختلف از جمله اسهال و استفراغ این بچه ها در مصونیت بهتری قرار دارند.

شاید یک کودک شیرخشکی هم به نظر شاداب برسد، اما وقتی او را با یک کودک هم وزن و همسال خود که با شیر مادرش تغذیه می گردد مقایسه کنیم در می یابیم با هم متفاوتند.

یک تفاوت ساده در این است که کودک اول فقط یک مزه را می شناسد، آن هم شیرخشکی است که می خورد. اما کودکی که شیر مادر می خورد با تنوعی از مزه ها که مادر در غذاهای خود می خورد آشناست. بنابراین این کودک به راحتی بعد از شش ماهگی غذای جامد را آغاز می نماید و خوب غذا می خورد.

تنها ویتامین مورد احتیاج نوزادان ویتامین D است. بچه ها از بدو تولد تا شش ماه به غیر از شیر مادر هیچ احتیاج دیگری ندارند، اما باید ویتامین D بدن شان تامین گردد.

در کشورهای اروپایی و غربی به تنهایی قطره ویتامین D دارند، اما در کشور ما باید ویتامین D را تحت عنوان قطره AD یا مولتی ویتامین به بچه ها بدهیم.

بچه ها قطره AD را خیلی بهتر از مولتی ویتامین تحمل می نمایند، چون از بوی قطره های مولتی ویتامین خوششان نمی آید. از میان قطره های AD نیز بعضی چرب تر و بعضی آبکی ترند. سعی کنید نوع آبکی تر که بهتر تحمل می گردد را تهیه کنید.

روزانه باید 400 واحد بین المللی ویتامین D به بچه ها برسد. پس برای این حتما و حتما نوع ایرانی قطره را تهیه کنید که در یک سی سی از آن این میزان وجود دارد (چه مولتی ویتامین و چه قطره AD)

انواع خارجی را که به صورت شربت هستند، باید حدود 10 تا 15 سی سی به بچه بدهید تا شاید این مقدار ویتامین D تامین گردد.

یادتان باشد با این کار نسبت ویتامین ها را در بدن بچه به هم می زنید. اگر ویتامین A زیاد باشد، در طولانی مدت فشار داخل جمجمه بچه زیاد می گردد و به او آسیب می رسد.

حالا سوال این است که چرا غربی ها که در زمینه فراوری این ویتامین از ما جلوتر هم هستند این گونه مصرف نمی نمایند؟ واقعیت این است که در کشورهای غربی داخل بیشتر مواد غذایی ویتامین و حتی آهن (در شیر پاستوریزه) وجود دارد. در غذاهای کودکشان بسیاری مواد که در غذای بزرگسالان نیز هست، وجود دارد و این حساسیت آنقدر وجود ندارد.

به علاوه نکته مهم در اینجاست که آنها برای مصرف داخل خود قطره ویتامین D دارند، ولی آنچه با نام شربت های مختلف با ظاهر بسیار شکیل و گول زننده فراوری می نمایند برای صادرکردن است و در کشور خودشان استفاده نمی نمایند.

بسیاری از والدین با هزینه بالا این شربت ها را تهیه می نمایند، اما پس از مدتی متوجه می شوند کودکشان از نظر ویتامین D دچار کمبود است و نرمی استخوان گرفته است.

قطره آهن ایرانی بدمزه است اما لااقل می دانید وقتی آن را به بچه می دهید میزان لازم آهن را دریافت می نماید.

آهن را باید از اول هفت ماهگی با غذای کمکی و البته در ادامه تغذیه با شیر مادر به بچه ها بدهید تا انشاءا... همه آنها سلامت و شاد باشند.

دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از 15 روزگی نوزاد آغاز شده و روزانه 20 قطره آ + د ، یا 25 قطره مولتی ویتامین تا خاتمه دو سالگی به کودک داده می گردد.

قطره آهن نیز از خاتمه شش ماهگی یعنی همزمان با آغاز تغذیه تکمیلی کودک، روزانه 15 قطره داده می گردد و تا خاتمه دو سالگی باید داده گردد.

نکته

1- موقع دادن قطره به نوزاد، بهتر است به جای اینکه قطره ها را با قطره چکان داخل دهان کودک بریزید و آن را بشمارید، تعداد 25 یا 20 یا 15 قطره را در یک قاشق مرباخوری بچکانید و یکجا و به آرامی با قاشق به کودک بدهید.

2- بعد از دادن قطره آهن به کودک، مقداری آب جوشیده خنک به او بدهید تا از تاثیر آهن بر روی دندان ها و سیاه شدن آنها جلوگیری گردد. اگر کودک گذاشت، بعد از دادن آب نیز می توانید با یک دستمال کاملا تمیز پارچه ای، دندان های او را به آرامی پاک کنید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 18455

به "نوزادم چه ویتامین هایی احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوزادم چه ویتامین هایی احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید