هرآنچه در کنفرانس WWDC20 اپل گذشت

به گزارش مجله آزمون اول، اپل شب گذشته کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2020 را به صورت کاملا مجازی برگزار کرد. در این کنفرانس از نسخه جدید سیستم عامل های این شرکت رونمایی شد و همچنین اپل مهاجرت از پردازنده های اینتل به ARM را اعلام کرد. در ادامه نگاهی به مهم ترین اتفاقات این رویداد خواهیم داشت.

هرآنچه در کنفرانس WWDC20 اپل گذشت

با وجود اینکه اپل به علت شیوع کرونا نتوانست مانند سال های گذشته میزبان توسعه دهندگان باشد، جدیدترین دستاوردهای خود را به صورت آنلاین معرفی کرد. در ادامه ویدیوی دیجیاتو از پوشش کامل این رویداد را مشاهده می کنید و پس از آن به نوبت به مهمترین خبرهای WWDC20 می رسد.

مهاجرت از پردازنده های اینتل به ARM

یکی از بزرگترین اتفاقات کنفرانس دیشب، اعلام خبر استفاده از پردازنده های مبتنی بر ARM اپل در دنیای مک بود اپل برای کامپیوترهای مک و مک بوک ها از چیپ های سری A استفاده خواهد کرد. در این پردازنده ها روی قدرت و مصرف انرژی بهینه تمرکز شده، بنابراین شاهد بهبود شارژدهی مک بوک ها خواهیم بود.

با توجه به این موضوع، اپلیکیشن های آیپد و آیفون روی محصولات مک با پردازنده ARM اجرا خواهند شد. بنابراین اگر مک بوک با پردازنده ARM خریداری کنید، می توانید تمام اپلیکیشن های سیستم عامل iOS را روی آن اجرا کنید.

اپل قصد دارد اولین سیستم مجهز به پردازنده های سری A را در سال جاری میلادی روانه بازار کند، با این حال نزدیک به دو سال طول می کشد تا شاهد مهاجرت کامل از پردازنده های اینتل به ARM باشیم. این شرکت اعلام کرده که در سال های آینده از مک های مجهز به چیپ های اینتل همچنان پشتیبانی خواهد کرد.

سیستم عامل macOS Big Sur

در کنفرانس دیشب اپل از جدیدترین نسخه مک او اس با نام Big Sur رونمایی کرد. اپل اعلام کرده که این سیستم عامل از زمان معرفی macOS X، بیشترین تغییرات را در بخش طراحی تجربه کرده است. در این نسخه از macOS امکان شخصی سازی صفحه استارت به همراه داک اپلیکیشن ها و فایندر وجود دارد.

نوار منو به صورت نیمه شفاف طراحی شده و کاربران می توانند با کشیدن گزینه مزاحم نشوید درون این نوار، با یک کلیک به آن دسترسی پیدا کنند. رابط ناوبری اپلیکیشن ایمیل در این سیستم عامل به چندین رنگ مجهز شده. فوتوز از سایدبار بروز شده بهره می برد و به لطف Metal، انیمیشن ها در گالری سریع تر شده اند. نوتیفیکشن سنتر، مپس و Messages نیز آپدیت شده اند.

اپل وعده داده که مرورگر سافاری در مقایسه با گذشته عملکرد سریع تری دارد و امنیت کاربران را بیشتر حفظ می کند. این مرورگر به قابلیت گزارش حریم شخصی، بهبود مدیریت تب ها و مترجم با قابلیت پشتیبانی از 7 زبان اسپانیایی، چینی، فرانسوی، آلمانی، روسی، انگلیسی و پرتغالی برزیلی مجهز شده که البته در آینده زبان های بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

سیستم عامل iOS 14

اپل پس مدت ها انتظار قابلیت افزودن ویجت ها به هوم اسکرین را برای کاربران در سیستم عامل iOS 14 فراهم می کند. ویجت ها همچنان از سمت چپ صفحه اصلی سرچشمه می گیرند، اما می توانید آن ها را در محل موردنظر خود قرار دهید. ویجت های بازطراحی شده در ابعاد مختلف وجود دارند و Smart Stack جدید امکان قرارگیری چندین ویجت در یک محل را فراهم می کند.

برای مدیریت بهتر صفحه، اپل از کتابخانه اپلیکیشن جدیدی رونمایی کرده که برنامه ها را به صورت اتوماتیک درون دسته های مختلف گروه بندی می کند و امکان دسترسی به آن ها توسط نوار جستجو نیز برای کاربران فراهم شده است. در این سیستم عامل کاربران می توانند اپلیکیشن ایمیل و مرورگر پیش فرض را تغییر دهند.

سیری نیز در این سیستم عامل تغییراتی را تجربه کرده و دیگر مانند گذشته برای استفاده از آن نباید کل صفحه را قربانی کنید. پاسخ های این دستیار صوتی شبیه به نوتیفیکیشن های کوچک در اختیارتان قرار می گیرند.

از دیگر تغییرات iOS 14 می توان به قابلیت تصویر در تصویر برای اپلیکیشن ها، بهبودهای Messages و اپلیکیشن ترنسلیت اشاره کرد.

سیستم عامل watchOS 7

نسخه جدید WatchOS امکان پیکربندی واچ فیس های شخصی را فراهم می کند و می توانید آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در این سیستم عامل می توانید راحت تر پیام ارسال کنید و همچنین واچ فیس های شخصی را از اپلیکیشن ها و وب دانلود کنید.

اپل بالاخره به watchOS 7 قابلیت ردیابی خواب را اضافه کرده که کیفیت خواب کاربران را بهبود می دهد. اپل نام اپلیکیشن Activity را به Fitness تغییر داده و همچنین به آن تمرین های جدیدی مانند پایکوبی را اضافه کرده است.

مپس در سیستم عامل iOS 14 و WatchOS 7 دارای مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری است و اپل به علت شیوع ویروس کرونا، قابلیت تشخیص شستشوی دست را به سیستم عامل خود اضافه کرده که شامل یک شمارش معکوس می شود.

سیستم عامل iPadOS 14

اپل iPadOS یک سیستم عامل تقریبا جدید محسوب می شود، اما این موضوع مانع از عرضه بروزرسانی برای آن نشده است. سیستم عامل iPadOS 14 همانند iOS 14 به کتابخانه اپلیکیشن و همچنین ویجت ها در هوم اسکرین مجهز شده است.

یکی از بزرگترین تغییرات این سیستم عامل، ویژگی Scribble است که توسط آن دستخط کاربران به صورت اتوماتیک به متن تبدیل می شود. این قابلیت از زبان های انگلیسی و چینی پشتیبانی می کند و می تواند تفاوت دستخط آدرس ها و شماره تلفن ها را تشخیص دهد.

از سایر تغییرات این سیستم عامل می توان به نوار ناوبری کناری جدید و امکان دسترسی سریع به اپلیکیشن ها، اسناد یا نتایج سایت ها با شروع تایپ در نوار جستجو اشاره کرد. نتایج سیری در iPadOS 14 در بخش پایینی سمت راست صفحه ظاهر می شوند و تماس های ورودی به عنوان یک نوتیفیکیشن کوچک در اختیار کاربران قرار می گیرند.

صدای سه بعدی ایرپاد پرو

ایرپاد می تواند به صورت اتوماتیک میان دستگاه های اپل سوییچ کند. این تغییر در سیستم عامل مک نیز اعمال می شود، برای مثال اگر در حال استفاده از ایرپاد توسط آیپد یا مک باشید و کسی با شما تماس بگیرد، هدفون بی سیم اپل به آیفون متصل می شود.

علاوه بر این ویژگی، ایرپاد پرو ارتقای دیگری را نیز تجربه کرده. این هدفون گران قیمت با استفاده از الگوریتم های اختصاصی اپل صدای سه بعدی را در اختیار کاربران قرار می دهد. هدف از این قابلیت، ایجاد صدایی شبیه به سینما است. شتاب سنج درون ایرپاد پرو حرکات سر کاربر را ردیابی می کند، بنابراین با حرکت شما صدا تغییری نخواهد کرد.

این فناوری از فیلترهای صوتی جهت دار و تنظیمات ظریف فرکانس بهره می برد. بنابر گفته اپل، این ویژگی های از 5.1، 5.7 و دالبی اتموس پشتیبانی خواهد کرد.

افزایش امنیت و حفظ حریم شخصی

اپل این امکان را برای کاربران فراهم کرده که بجای اشتراک گذاری موقعیت دقیق خود، آن را با دقت کمتری در اختیار اپلیکیشن ها قرار دهید. نشانگرهای جدید میکروفن و دوربین در نوار شرایط به شما اعلام می کنند که دقیقا چه زمانی از آن ها استفاده شده است. در کنار این موارد، اپل مجوزهایی را برای ردیابی در اپلیکیشن ها و وب سایت ها درنظر گرفته که امنیت شما را افزایش می دهند.

سیستم عامل tvOS 14

اپل بدنبال افزایش کارایی و راحتی استفاده از اپل تی وی است و به همین دلیل به نسخه جدید سیستم عامل خود قابلیت پشتیبانی از چندین کاربر و کنترلر ایکس باکس الیت را اضافه کرده است. سیستم عامل tvOS 14 از حالت تصویر در تصویر بهره می برد، بنابراین شما می توانید در هنگام ورزش، از اخبار روز نیز مطلع شوید. امکان استفاده از این حالت توسط ایرپلی نیز وجود دارد.

اپل تی وی پلاس تابستان سال جاری برای تلویزیون های هوشمند سونی و ویزیو عرضه می شود. اپل در کنفرانس خود اولین تریلر سریال Foundation را نیز به نمایش گذاشت. این سریال سال آینده میلادی در تی وی پلاس قابل مشاهده خواهد بود.

مک مینی با پردازنده اختصاصی برای توسعه دهندگان

اپل به منظور کمک به توسعه دهندگان در سازگاری اپ های مبتنی بر پردازنده های اینتل با پردازنده های ARM، از کیت انتقال توسعه دهندگان (Developer Transition Kit) رونمایی کرد. این کیت در واقع مک مینی با چیپ A12Z است و از حافظه اس اس دی 512 گیگابایتی و رم 16 گیگابایتی برخوردار است و اپل از اواخر هفته جاری آن را به آدرس توسعه دهندگان ارسال خواهد کرد.

قابلیت Clips

یکی دیگر از بروزرسانی های نرم افزاری کاربردی اپل، قابلیت Clips است که توسط آن می توانید بخشی از یک اپلیکیشن را دانلود کنید. کاربران با اسکن کد QR کارکرد موردنیاز خود را دانلود می کنند. این ویژگی سرعت تعاملات مانند کرایه اسکوتر یا سفارش غذا را افزایش می دهد.

قابلیت CarKey

CarKey ویژگی است که از فناوری NFC برای باز کردن قفل و روشن کردن خودرو استفاده می کند که همراه با سیستم عامل iOS 14 در اختیار کاربران قرار می گیرد، البته می توان در iOS 13 نیز از آن استفاده کرد. اولین خودرویی که از CarKey پشتیبانی می کند، بی ام و سری 5 خواهد بود که ماه آینده میلادی وارد بازار می شود.

CarKey با آیفون و اپل واچ جفت می شود و امکان اشتراک گذاری کلید دیجیتالی با اعضای خانواده یا دوستان را برای کاربران فراهم می کند. این سیستم از طریق اپل Wallet کار می کند. با گوشی خود دستگیره در خودرو را لمس کنید تا قفل آن باز شود و سپس آن را روی شارژر وایرلس Qi قرار داده و دکمه استارت را فشار دهید تا خودرو آماده حرکت شود.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12866

به "هرآنچه در کنفرانس WWDC20 اپل گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه در کنفرانس WWDC20 اپل گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید