ویژگی جدیدالکسا،حدس زدن خواسته کاربر

به گزارش مجله آزمون اول، این روزها استفاده از دستیارهای صوتی در کشورهای پیشرفته بسیار متداول شده و به همین دلیل هم فعالان این عرصه دائم به دنبال افزایش توانمندی های این فناوری و جلب توجه مردم هستند.

ویژگی جدیدالکسا،حدس زدن خواسته کاربر

درهمین راستا مهندسان دستیار صوتی مجازیالکسا (دستیار هوشمند آمازون) نیز به دنبال توانایی جدیدی برای این دستیار صوتی مجازی هستند تا قبل از این که کاربر خواسته خود را به زبان بیاورد این دستیار صوتی آن را حدس بزند و احتیاج وی را رفع کند. به عنوان مثال چراغ را روشن یا خاموش کند، چای یا قهوه را آماده کند، زمان دم کشیدن چای را بدون گفتن کاربر بداند و... .

همه اینها احتمالاً به مدد هوش مصنوعی و الگوریتم های ماشین یادگیری در درازمدت امکانپذیر خواهد بود.

آیشوا کومار وآناند راتی دو مهندس فعال در بخش الکسا در یک پست وبلاگی عنوان کردند کوشش دارند تا تعاملات این دستیار مجازی تا حدامکان طبیعی تر گردد و به این ترتیب کاربر احساس بهتری پیدا کند تا جایی که حتی گاه این تصور را ایجاد کند که با یک دوست واقعی درحال گفت و گو و معاشرت است. در این وبلاگ آمده است: ما اکنون درحال برداشتن گام دیگری در این زمینه هستیم.

البته رسیدن به سطح مورد نظر ما بسیار سخت است و احتیاج به الگوریتم هایی پیچیده دارد. برای این که الکسا دریابد خواسته بعدی کاربر چیست باید ویژگی های متعددی را در خواسته های قبلی کاربر بررسی کند و درواقع از کل رفتار کاربر، مواردی را بیاموزد. ماشین یادگیری هم با استفاده از الگوریتم های مختلف متن و گفتار کاربر، درک الکسا را از این بررسی بالاتر می برد. در واقع این مهندسان مدل حمل متن(context carryover model) را توسعه داده اند و کوشش می نمایند تا درک این دستیار صوتی از فرمان های کاربر افزایش یافته و به مرور حتی فرمان های بعدی وی را نیز حدس بزند.

این الگوریتم در واقع متن دستور کاربر در یک مکالمه عادی را با توجه به رفتار همیشگی وی ارزیابی می نماید و معنای دستور یا مکالمه با کاربر را بیش از پیش درک می نماید. حتی گفته می گردد با یاری همین مدل، می تواند در آینده یک گام از کاربر جلوتر باشد و مثلاً درک کند که وی خسته است و حالا احتیاج به یک فنجان چای دارد. یا این که وقتی سرما خورده است به وی غذاهایی همچون سوپ را پیشنهاد نموده و دستور غذایی را در اختیارش بگذارد. لازم به ذکر است که پیش از این تعامل الکسا با کاربر چندان مناسب نبود به عنوان مثال گاه کاربر دستور پخت مرغ را از الکسا درخواست می کرد اما الکسا در پاسخ می پرسید آیا می خواهی برایت صدای مرغ دربیاورم؟ اما درحال حاضر با یاری الگوریتم های مختلف و ماشین یادگیری، بخش زیادی از این مسائل حل شده است هر چند هنوز هم دردسرهایی وجود دارد.

البته بعضی افراد هم از اعلام خبر احتمال افزایش توانمندی دستیار صوتی مجازی الکسا چندان خرسند نیستند و معتقدند این دستیار صوتی می تواند با تشخیص اشتباه، برای افراد بویژه بچه ها و سالمندان دردسرهایی ایجاد کند. این عده معتقدند به عنوان مثال اگر این دستیار زمان مصرف دارو را به اشتباه تشخیص دهد یا این که به کودک یک بازی خطرناک را پیشنهاد دهد می تواند دردسرساز گردد، به همین دلیل هم خواهان ایجاد محدودیت هایی در نحوه تعامل این دستیار صوتی با بشر هستند. البته هنوز الکسا با ویژگی پیش بینی خواسته های کاربران فاصله زیادی دارد اما به نظر می رسد درصورت تحقق این امر، باز هم فعالان این عرصه مجبور خواهند بود با موانع زیادی دست و پنجه نرم نمایند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 18529

به "ویژگی جدیدالکسا،حدس زدن خواسته کاربر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی جدیدالکسا،حدس زدن خواسته کاربر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید