پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/آذربایجان غربی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید جلوی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی را بگیرد.

پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟

محمود زاده در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: بازار نهاده های دامی دراختیار چند شرکت محدود است که موجب رانت دراین بخش شده که دولت باید برای تنظیم بازار نهاده های دامی جلوی رانت شرکت های وارد نماینده نهاده های دامی را بگیرد.

وی درخصوص افزایش قیمت نجومی و کمبودنهاده های دامی در ماه های اخیر توضیح داد: دلیل اصلی افزایش قیمت، کمبود نهاده های دامی است بطوریکه در اوج وفور نهاده های دامی دولت تنها 70درصد قادر به تامین نهاده بود و مابقی توسط دامدار و از بازار آزادتهیه می شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه دومین عامل در مورد افزایش قیمت نهاده های دامی رانت شرکت های وارد نماینده نهاده های دامی است، اظهار کرد: شرکت های که در کشور نهاده های دامی وارد می نمایند حدود 100شرکت است که در اصل 90درصد واردات توسط 10شرکت انجام می گردد.

وی یاد آور شد: در انحصار دریافت 90درصد واردات توسط 10شرکت موجب ایجاد فساد شده و این شرکت ها که مورد حمایت نیز قرار گرفته وارز دولتی دریافت نموده اند نهاده را وارد و به جای عرضه در سایت توزیع نهاده در بازار آزاد بفروشند.

محمود زاده با تاکید به اینکه سایت وزارت جهاد کشاورزی که برای توزیع نهاد های دامی در نظرگرفته شده دارای مسائل عدیده ای است، اظهار کرد: اسامی بعضی از دامدارانی که در لیست دریافت نهاده های دامی سایت جهاد کشاورزی واقع شده است اصلا فراوری ندارند و نهاده دریافت می نمایند و آن را در بازار آزاد به فروش می رسانند درحالی که دامدار اصلی یا نهاده دریافت نمی نماید یا به مقدار کمتر دریافت می نماید که این مشکل سایت یکی از دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی است.

وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده ها توسط جهاد کشاورزی هم به موقع نیست، خاطر نشان کرد: همین توزیع دیر هنگام موجب شده دامدار برای جلوگیری از تلف شدن دام خود به بازار آزاد روی بیاورد.

محمود زاده ادامه داد: دولت باید با جلوگیری از رانت شرکت های محدود درامر واردات نهاده های دامی، به زنجیره فراوری توجه نموده و به شرکت های که زنجیره تکمیلی فراوری دارند مجوز دهد تاهرچقدر که مورد احتیاج شان است نهاده دامی از خارج وارد نمایند تا بدین طریق دست دلالان و واسطه ها را دراین بخش کوتاه نموده و قیمت ها را کنترل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24541

به "پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید