خبرنگاران راه چاره مسائل مالی در همگرایی بهارستان و دولت

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- طیفی از نمایندگان با شروع به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اولویت خود را نقد و حمله به دولت قرار داده اند. مشکلاتی را بیان می نمایند که همه مردم به آن آگاهند اما وقتی به عنوان نمایندگان مردم از آنان راه چاره مطالبه می گردد جواب های کلی می دهند یا می گویند راه چاره را دولت باید ارائه دهد و آنان فقط باید نقد نمایند.

خبرنگاران راه چاره مسائل مالی در همگرایی بهارستان و دولت

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز به کار نموده که کشورمان به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا در حوزه مالی دچار مسائل جدی شده است. در این میان دولت به عنوان خط مقدم مقابله با اقدامات ضدایرانی، همه توان خود را معطوف به خنثی کردن اثرات تحریم ها در زندگی مردم نموده و برای این اقدام دست همکاری و همدلی خود را به سمت همه نهادها و از جمله مجلس شورای اسلامی دراز نموده است.

حسن روحانی سکاندار دولت تدبیر و امید در مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه گفت: مبنای ما برای همکاری ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی و جناحی و حوزه های انتخابی ترجیح بدهیم بی تردید مجلس نه مجلس حوزه های انتخابیه است نه مجلس اقوام، فرق، جناح ها و ... است بلکه خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

همکاری جویی دولت اما متاسفانه با گاه همراهی و همگرایی پاسخ داده نشده است. در حالی که دولت عزم خود را برای همکاری با مجلس و برطرف مسائل جزم نموده اما طیفی از نمایندگان مجلس از هیچ اقدام تخریبی علیه دولت فروگذار نیستند. با آغاز مجلس علاوه بر حملات رسانه ای و لفظی، روسای کمیسیون ها که تازه تشکیل شده اند و خیلی از این کمیسیون ها هم هنوز جلسه ای تشکیل نداده اند در نامه ای به رئیس جمهوری با کلی گویی از او خواسته اند که جهت هفت ساله دولت را تغییر دهد.

در این نامه بعد از مرور مسائل که همه مردم هم از آنها اطلاع کافی دارند آمده است: از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و فرایند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان های خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.

این ادعاها در حالی است که وقتی به نمایندگان منتقد دولت مراجعه می گردد و از آنان در خصوص راه چاره حل مشکل کسری بودجه، کاهش منابع ارزی، برطرف تحریم ها، فروش نفت و مسائل دیگر سوال می گردد بیشتر آنان لکنت زبان می گیرند و یا همانند رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که یکی از امضانمایندگان نامه به رئیس جمهور هم هست در پاسخ به درخواست حضور در میزگردی با همین موضوعات و ارائه راه چاره به دولت اعلام می نمایند که توفیق پاسخ دادن به این سوالات را ندارم.

یا نماینده دیگری که عضو کمیسیون مالی و دارای مدرک دکترای اقتصاد است و از منتقدان جدی دولت در حوزه مالی هم محسوب می گردد وقتی با این پرسش روبرو می گردد که راه چاره شما برای برطرف کسری بودجه چیست؟ مطرح می نماید که اطلاع کافی ندارم و در این زمینه کمیسیون برنامه و بودجه باید جوابگو باشد.در پاسخ به مسئله چگونگی عبور از مشکل کاهش منابع ارزی هم ارجاع به پیشنهادهایی می دهد که قرار است کمیسیون مالی در روزهای آینده منتشر کند.

این رویکرد باعث شده بسیاری، نقدها مجلس را اقدامات سیاسی تلقی نموده چرا که اگر واقعا نمایندگان دغدغه این مسائل را داشتند باید راه چاره هم به دولت ارائه می کردند نه اینکه تنها نقد نمایند آن هم با جملاتی کلی همانند این که از جهت گذشته برگردید و یا مجلس انقلابی ساکت نخواهد بود.

جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون مالی در خصوص مسائل این حوزه گفت وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی داشته که متن آن در ادامه آمده است؛

برای حل مسائل دولت لایحه بدهد

عضو کمیسیون مالی مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که راه چاره مجلس برای عبور از کسری بودجه چیست، گفت: طبیعی است که هر پیشنهادی که بخواهد مطرح گردد باید به صورت لایحه از سمت دولت ارائه گردد. مجلس مسائل را بیان می نماید و دولت باید لایحه بیاورد تا مجلس بتواند آن لایحه را تکمیل کند. ما طرح و برنامه داریم اما دولت باید لایحه بیاورد و مجلس آن را تکمیل کند. منتها محور و دغدغه های که مجلس مدنظر دارد باید مورد توجه قرار بگیرد و ما به این دغدغه ها اشاره کردیم.

در مسائل و موضوعات مختلف کارگروه هایی جدا از کمیسیون ها مشغول فعالیت هستند. این کارگروه ها در موضوعات مختلفی ورود نموده اند که نتایج فعالیت آن ها به مرور دیده خواهد شد. مجلس در زمینه های مالی طرحی در خصوص سهام عدالت آماده نموده که محورهای کلی آن معین شده و طرح اولیه در مجلس مطرح شده است. در ارتباط با بازار سرمایه هم طرحی آماده شده و برای بحث اصلاح ساختار بودجه صحبتهایی در حال اجرا است. مباحث کلی که از دل این جمع بندی ها آماده خواهد شد در قالب طرح هایی به صحن علنی مجلس ارائه می گردد.اما انتظار داریم برای حل مسائل دولت لایحه ارائه کند.

بحث تحریم ها در اختیار شورای عالی امنیت ملی و رهبری است

قادری در پاسخ به این پرسش که مجلس در زمینه برطرف تحریم ها و عبور از اثرات زیان بار اقدامات ضدایرانی ترامپ چه پیشنهاداتی دارد هم بیان داشت: بحث تحریم ها، بحث کلی و کلانی است که شورای عالی امنیت ملی و رهبری در خصوص آن ها مشخص تکلیف می نمایند. منتها با فرض وجود این تحریم ها ما دست بسته نیستیم. قطعا با روش هایی ما می توانیم از این تحریم ها عبور کنیم. باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کنیم در این صورت خیلی از مسائل حل می گردد.

اینکه ما اقتصاد کشور را معطل ارتباط باغربی ها نگه داریم و هنوز نگاه مان به گوشه چشم غربیها باشد مسائل ما حل نمی گردد. علاوه بر ظرفیت کشورهای دیگر می توانیم با اتکا به توانمندیهای داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان و داخلی و جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و بهبود فضای کسب و کار و محورهای دیگری که بتواند داخل کشور مسائل را حل نماید از تحریمها عبور کنیم. این بحثها مدنظر مجلس است.

باید با تخفیف بیشتر هر طور شده نفت ایران را بفروشیم

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و عضو اصولگرای کمیسیون اقتصاد مجلس یازدهم در خصوص راه چارههای مجلس برای تامین کسری منابع ارزی هم بیان داشت: این مسئله که ما محدودیت هایی در فروش نفت خام داریم حرف درستی است. اما باید به هرشکلی بتوانیم نفت را بفروشیم. در این شرایط فعلی دلیلی ندارد پایبند به قیمت های مصوب اوپک باشیم و باید با تخفیف های بیشتر نفت را بفروشیم.

مسئله دیگر تبدیل نفت خام به فرآوردهای نفتی و محصولات پتروشیمی است که اگر این اقدام در داخل کشور با سرعت بیشتری انجام گردد ما از خام فروشی نجات پیدا میکنیم. تکیه دولت باید روی ظرفیت و توانمندی های معدنی، ظرفیت های کشاورزی و محصولات صنعتی و پزشکی باشد تا با این ظرفیت ها از مسائل عبور کنیم.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13473

به "خبرنگاران راه چاره مسائل مالی در همگرایی بهارستان و دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه چاره مسائل مالی در همگرایی بهارستان و دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید