پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان است

به گزارش مجله آزمون اول، سیری در ایران/ براساس اخبار بدست آمده، پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان است.

پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان است

منطقه پناهگاه حیات وحش سلکه براساس مصوبه شماره 15 مورخه 17/10/1349 در محدوده ای به مساحت 360 هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش مشخص گشت که در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا واقع شده است که از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هنده خاله و صوفیانده از غرب به رودخانه هنده خاله و از شرق به رودخانه ترابخاله محدود است. این منطقه در عرض شمالی 27 درجه و 20 دقیقه و طول شرقی 49 درجه و 25 دقیقه قرار گرفته و ارتفاع این منطقه از سطح آب های آزاد 20 الی 24 متر در نوسان بود. پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از تالاب های با ارزش شمال کشور است که سالانه تعدادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زندگی می کنند.

بخشی از این منطقه به صورت تالابی و بخشی دیگر آن بصورت چمنزار و مرتع بوده که از نظر زیستگاه انواع غازها فوق العاده حائز اهمیت بوده که در طول سالیان متمادی در اثر پایین رفتن سطح آب دریای خزر و در نتیجه پائین رفتن سطح آب تالاب انزلی منطقه سلکه نیز با خطر نابودی روبرو گشت که در سال 1354 مطالعاتی در زمینه جلوگیری از نابودی این منطقه با ارزش انجام گرفت که در نهایت، جهت احیای این منطقه یک سد خاکی در ضلع شمالی منطقه حد فاصل رودخانه هنده خاله و ترابخاله به طول 2400 متر به عرض 6 متر در پایه و 3 متر در تاج و ارتفاع 5/1 متر احداث گشت تا در طول فصل مهاجرت پرندگان به این تالاب نزولات جوی را در خود ذخیره کرده و محیط زندگی پرندگان در آن حفظ شود.

اما در طول دو الی سه سال گذشته در نتیجه بالا آمدن سطح آب دریای خزر و تالاب انزلی سطح آب پناهگاه سلکه نیز افزایش یافت بطوریکه کلیه سطح منطقه حالت تالابی بخود گرفته و نقاطی که قبلا بصورت چمنزار و مرتع بود کاملا از بین رفته که در نتیجه این تغییرات زیستگاهی جمعیت غازهای مهاجر نسبت به گذشته فوق العاده تقلیل و جمعیت گونه هایی دیگر که با محیط آبی منطقه سازگاری بیشتری دارند، به همان نسبت افزایش یافته است. یکی از عوامل مخرب در تخریب منطقه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران احداث کانال و زهکش در جنوب شرقی منطقه و جداسازی بیش از 24 هکتار از ارارضی منطقه و واگذاری آن به وسیله هیئت واگذاری زمین به مردم جهت شالیکاری بوده که محدوده منطقه را بیش از پیش کاهش داده است.

در دهه گذشته بدلیل ارتباط مستقیم آب تالاب و پناهگاه حیات وحش سلکه در نوع پوشش گیاهی آبزیان و پرندگان موجود تغییرات محسوسی بچشم میخورد که فرایند گذشته در صورتیکه ادامه داشته باشد در آینده بسیار نزدیک مرگ تالاب سلکه را خواهیم دید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 36928

به "پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید