کتاب آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی منتشر شد

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، کتاب درس نامه حفاظت رقمی در محیط های با منابع محدود، آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی از طریق انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شده است. این اثر در چهار فصل مفاهیم و اصطلاحات: حفاظت رقمی چیست؟، طرح های حفاظت از اسناد رقمی، گام های عملی و اطلاع رسانی و تضمین حمایت گردآوری و ترجمه شده است. در مقدمه اثر به هدف و دامنه، مخاطبان، محتوا و ساختار درس نامه و مواردی از این دست پرداخته شده است.

کتاب آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی منتشر شد

مفاهیم عمومی اسناد، مفاهیم حفاظت از اسناد رقمی، مسائل مربوط به اسناد ضروری برای نگهداری طولانی مدت، چالش های حفاظت از اسناد رقمی و غیره از جمله مسائلی که در بخش اول این اثر به آن پرداخته شده است.

در بخش دوم کتاب درس نامه حفاظت رقمی در محیط های با منابع محدود، آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی، بررسی اجمالی طرح های حفاظت از اسناد رقمی، طرح های حفاظت بین المللی، نقش آرشیوهای ملی و ایالتی، چالش های مربوط به حفاظت رقمی در کشورهای با منابع محدود، طرح های پژوهشی و آموزشی موسسه های دانشگاهی، سایر منابع مفید آموزشی، طرح های راهبردی حفاظت از اسناد رقمی و مواردی از این دست مورد توجه قرار گرفته است.

اما در بخش گام های عملی؛ اصول و راهبردهای حفاظت رقمی، گام ها و مراحل بررسی و برنامه ریزی حفاظت اسناد، مسائل کلیدی برای راهبرد، اقدامات عملی حفاظت از اسناد رقمی، گام هایی به سوی ایجاد مخزن رقمی اعتمادپذیر و نیز آرشیو ملی نروژ شامل نمونه های پژوهی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پیشگفتار این اثر و در بخشی از بیانیه دبیر کل شورای جهانی آرشیو(ایکا) چنین آورده شده است: به دلیل نیاز روزافزون، متخصصان اسناد و آرشیو باید از این پس خود را مدیران اطلاعات جامعه نو بنامند؛ چون در این جامعه، اطلاعات، سرمایه ای بزرگ به شمار می رود. این مدیران باید بازیگران اصلی در دستیابی به اهداف ضروری خط مشی عمومی، از جمله پاسخ گویی مردم سالارانه، شفافیت اداری و حمایت از حقوق شهروندان باشند. بدون نظام های کارآمد حفاظت از اسناد، خط مشی های مهم عمومی مانند دولت باز و داده باز، فراگیر نخواهد بود. در عصر اطلاعات، آرشیوداران و مدیران اسناد باید برای مدیریت، حفاظت و دسترس پذیر کردن انواع اسناد رقمی، مجهز باشند.

شورای جهانی آرشیو(ایکا) بر رویارویی با چالش های حفاظت از اسناد رقمی تاکید زیادی دارد. بنیاد بین المللی مدیریت اسناد معتقد است که باید تا آنجا که ممکن است از آموزش مدیران اسناد و آرشیوداران برای حفاظت رقمی پشتیبانی شود و عملکرد آن ها باید به اجرای برنامه های گسترده تر خط مشی عمومی ارتباط داده شود و با همکاری یکدیگر یک برنامه آموزشی الگو درباره حفاظت رقمی با تاکید بر نیازهای همکاران در کشورهای با منابع محدود تهیه شود.

همچنین محبوبه سادات بیدگلی مترجم کتاب درس نامه حفاظت رقمی در محیط های با منابع محدود، آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: در ایران که اسناد رقمی با سرعتی فزاینده در حال تولید است مقوله حفاظت از این اسناد، در آغاز راه و با چالشی اجتناب ناپذیر روبروست. بنابراین درس نامه پیش رو می تواند برای آشنایی با مفاهیم حفاظت از اسناد رقمی، طرح های حفاظت جاری در سراسر جهان و ارائه راهبردها و راهکار های مبتنی بر مثال برای استفاده متخصصان اسناد، دانشجویان و مدرسان مقوله حفاظت از اسناد رقمی قرار بگیرد.

لازم به توضیح است کتاب درس نامه حفاظت رقمی در محیط های با منابع محدود، آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی و در174صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 30260

به "کتاب آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آشنایی با طرح های حفاظت از اسناد رقمی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید