کشف ساختارهای ناشناخته پنهان در اعماق زمین

به گزارش مجله آزمون اول، دانشمندان پیروز به کشف مناطق غیرعادی میان هسته مایع و لایه گوشته جامد زمین شده اند که از ساختارهای ناهمگن با جنس سنگ های داغ و متراکم تشکیل شده اند.

کشف ساختارهای ناشناخته پنهان در اعماق زمین

در این تحقیق، دانشمندان روی مرز هسته-گوشته زیر حوضه اقیانوس آرام تمرکز کردند و پیروز به کشف چیزی شدند که پیش از این ناشناخته بود. آن ها به این موضوع پی بردند که سازه ها زیر جزایر هاوایی ابعاد بزرگتری دارند و همچنین به ساختارهای جدید زیر جزایر آتشفشانی مارکیز در جنوب اقیانوس آرام دست پیدا کردند.

زمین شناسان از زلزله برای مطالعه فضای داخلی زمین در زلزله شناسی استفاده کردند. در این رشته از موج لرزه ای ایجاد شده توسط زلزله مانند امواج صوتی در پژواک استفاده می گردد. امواج لرزه ای می توانند هزاران مایل مسافت را طی نمایند و در طول جهت تغییرات در تراکم، دما یا ترکیب سنگ ها ایجاد نمایند که نتیجه آن، تغییر سرعت، خم شده یا پراکندگی است و فراوری پژواک ها که توسط تجهیزاتی با نام لرزه سنج قابل تشخیص است را در پی دارد.

دانشمندان با استفاده از این اطلاعات می توانند مدل هایی را توسعه دهند که مشخصات فیزیکی لایه های زیر سطح زمین را توصیف می نماید. محققان در تحقیق جدید 7000 لرزه نگاری از صدها زلزله به بزرگی 6.5 ریشتر و بیشتر در حوضه اقیانوس آرام در فاصله سال های 1990 تا 2018 را با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی مورد آنالیز قرار دادند.

مقاله این محققان که در ژورنال Science به چاپ رسیده، برای اولین بار یک دید جامع با این جزئیات از مرز هسته-گوشته در اختیار ما قرار می دهد. دانشمندان توانسته اند با استفاده یادگیری ماشینی مبتنی بر الگوریتم متوالی، هزاران پژواک در این مرز را به صورت همزمان مشاهده نمایند. این موضوع نشان می دهد که ناحیه مربوط به مرز هسته-گوشته حاوی ساختارهای زیادی است که باعث فراوری این پژواک ها می گردد.

محققان در 40 درصد تمام جهت های موج زلزله با این پژواک ها روبرو شدند که تعجب آن ها را در پی داشت. در حالی که در گذشته تصور می شد این ساختارها کم و نایاب هستند، تحقیق جدید خلاف آن را نشان می دهد.

منبع : دیجیاتو

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: آی تابناک
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12523

به "کشف ساختارهای ناشناخته پنهان در اعماق زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ساختارهای ناشناخته پنهان در اعماق زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید