رباتی که احساس انسان را درک می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، پژوهشگران آمریکایی، یک ربات دو پا ابداع نموده اند که مبتنی بر یک سیستم جدید است و می تواند احساسات انسانی را درک و منعکس کند.

رباتی که احساس انسان را درک می نماید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک کرانچ، به نظر می رسد ابداع ربات های کاملا اتوماتیک، هنوز یک آرزوی دست نیافتنی باشد. شاید بتوان واکنش های سریع انسانی را به عنوان راه حلی برای پیشگیری از افتادن ربات ها به کار برد اما انسان ها برای این کار باید بتواند احساس ربات را درک نمایند.

ربات های دو پا، فناوری کارآمدی برای مسیریابی در محیط های انسانی هستند اما بیش از ربات های چهار پا یا چرخ دار، در معرض افتادن هستند. اگرچه این ربات ها معمولا الگوریتم های پیچیده ای دارند که به ایستادن آنها یاری می نمایند اما الگوریتم ها نمی توانند کارآیی لازم را در همه شرایط داشته باشند.

پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی (MIT) و دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین (U of I)، یک ربات شبه انسان ابداع نموده اند که بتواند کارآیی بیشتری نسبت به نمونه های مشابه خود داشته باشد.

جوآ راموس (João Ramos)، پژوهشگر دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین و مبدع این ربات گفت: ایده ساخت این ربات، با دیدن زمین لرزه و سونامی توهوکو و حادثه اتمی فوکوشیما در سال 2011 به ذهن ما خطور کرد. ما فکر کردیم اگر یک ربات می توانست پس از حادثه به نیروگاه وارد گردد، شرایط یقینا بسیار متفاوت بود.

رباتی که راموس و سانگبائی کیم (Sangbae Kim)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی ابداع نموده اند، یک ربات کوچک دو پا موسوم به هرمس کوچک (Little Hermes) است که مستقیما به یک اپراتور انسان متصل می گردد. اپراتور، روی یک صفحه حسگر فشار می ایستد و یک جلیقه برای بازخورد نیرو نیز می پوشد.

ربات، از حرکات اپراتور انسان پیروی می نماید و پس از تحلیل حرکات او، کارهایی مطابق آنها را به صورت خودجوش انجام می دهد.

اگر ربات با شیب یا مانعی غیرمنتظره رو به رو گردد، نیروهایی به وسیله جلیقه اپراتور به آن منتقل می شوند و ربات با احساس فشار، واکنش مناسب را نشان می دهد. با این سیستم، ویژگی خاصی مانند غریزه حیوانات در ربات شکل می گیرد.

شاید این فناوری بتواند به عملکرد بهتر ربات های امداد و نجات در محیطهای غیر قابل اطمینان یاری کند. پژوهشگران قصد دارند سیستم های بازخورد را در دست ها و پاهای ربات نیز قرار دهند تا امکان عملکرد بهتر آن را فراهم نمایند.

این پژوهش، در مجله Science Robotics به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3634

به "رباتی که احساس انسان را درک می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رباتی که احساس انسان را درک می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید