یک فنجان قهوه بکارید

به گزارش مجله آزمون اول، کاشت گیاه قهوه! به نظر عجیب می آیند! درست است اندکی هم غیر معمول است! البته باید گفت که مطمئنا دانه قهوه ای که از گیاه تان پروش می باید کیفیت قهوه های بیرون را ندارد، اما باز هم گیاه خانگی فوق العاده ای است!

یک فنجان قهوه بکارید

گیاه قهوه گیاهی کوچک اندام و بسیار مجذوب کننده است و با برگ های سبز و براق خود نگاه هر بیننده ای را جذب می کند.

این گیاه در خواستگاه های طبیعی خود تمایل دارد به شکل درختی با مقدار میانه دربیاید، اما در زمین های کشاورزی قهوه کاران آن را هرس می کنند تا به مقدار کوچکتری دربیاید و کنترل کردن آن آسان تر شود. شما هم که این گیاه را در خانه پرورش می دهید باید هرس بیشتری انجام داده و گیاه را واقعا کوچک نگه دارید.

حتما می دانید که نمی توانید گیاه قهوه را از دانه های قهوه ای که از مغازه تهیه کرده اید، بکارید! چرا که آنها فرآوری شده و تفت داده شده اند و جوانه نخواهند زد. پس یا باید نشا یا نهال گیاه قهوه را پیدا کنید و یا دانه تازه آن را خریداری کنید.

شرایط رشد

- نور

گیاه قهوه آفتاب و سایه را دوست دارد یعنی مکانی آفتابی با قسمت های سایه دار. البته اگر در منطقه ای با آب و هوای سردتر و آفتاب ضعیف زندگی می کنید، برای گیاه مکانی با آفتاب کامل فراهم کنید. حواستان باشد که قهوه آفتاب مستقیم زیاد را دوست ندارد و از تابش شدید نور خورشید بی زار است و اگر آن را در معرض مقدار زیادی اشعه خورشید قرار دهید برگ ها شروع به قهوه ای شدن و خشک شدن می کنند.

- آبیاری

گیاه قهوه عاشق آب است و آبیاری منظم و فراوان می خواهد. آب و رطوبت زیاد رمز موفقیت شما برای پرورش قهوه است. این گیاه به طور طبیعی در منطقه ها استوایی و در دامنه کوه ها می روید، جایی که بتواند مقداری زیادی آب باران بخورد و مه و رطوبت زیادی هم در دسترسش باشد.

- خاک

خاکی غنی با بیس کود گیاهی و زهکشی خوب بهترین خاک است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با محلول های کودی ضعیف تغذیه کنید. در فصل زمستان دفعات کود دهی را به ماهی یک بار و یا کمتر کاهش دهید.

تکثیر

گیاه قهوه را می توان به وسیله دانه یا قلمه ساقه (یا روش های آزمایشگاهی) تکثیر کرد. در فصل بهار درخت قهوه شکوفه های سفید کوچکی می دهدکه بعد هم به میوه هایی حدود 1 تا 2 سانتی متر تبدیل می شوند که غلافی به رنگ سبز تا سیاه دارند. هر کدام از این میوه ها 2 دانه درون خود دارد. این دانه ها در واقع همان دانه های قهوه ای هستند که دم کرده و می نوشیم.

تعویض گلدان

گلدان گیاه قهوه تان را هر بهار عوض کنید و سایز گلدان را به تدریج بزرگ تر کنید. بزرگ کردن یک باره سایز گلدان می تواند آسیب جدی به گیاه تان وارد کند. چرا که تمام انرژی گیاه صرف تولید ریشه های تازه برای پر کردن محیط بزرگ گلدان می شود و انرژی اضافه ای برای رشدش باقی نمی ماند.

مانند بسیاری گیاهان دیگر برای اینکه سایز گیاه به مقدار دلخواه تان بماند گیاه را مرتب هرس کنید. بعد از چند وقت سایز گلدان را ثابت نگه دارید و ریشه گیاه را اندکی هرس کنید تا رشد کنترل شده و نتایج بهتری حاصل شود. برای هرس ریشه بسیار با دقت عمل کنید و اگر تجربه و اطلاعات لازم این کار را ندارید، انجامش ندهید.

نکته ها

برای گرفتن بهترین نتیجه شرایطی را برای گیاه قهوه تان فراهم کنید که در دامنه کوه های منطقه ها استوایی یافت می شود: آب زیاد، زهکشی عالی خاک، رطوبت بالا، هوای نسبتا خنک و خاک غنی و اندکی اسیدی.

اگر گیاه قهوه تان خوب رشد نمی کند و فکر می کنید اشکالی در خاکش باشد، مقداری عناصر طبیعی و ارگانیک مانند بقایای پوسیده گیاهی به خاک اضافه کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 36989

به "یک فنجان قهوه بکارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فنجان قهوه بکارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید