10 حقیقت جالب در خصوص مادرید، پایتخت افسانه ای اسپانیا!

به گزارش مجله آزمون اول، حقایق جالب در خصوص مادرید

مادرید، پایتخت باشکوه و مجلل اسپانیا یکی از جذاب ترین شهرهای این کشور است و سالانه میلیون ها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به اسپانیا می کشاند. جاذبه های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارند که حاکی از تاریخ پر فراز و نشیب این شهر بوده اند. قصر سلطنتی پالاسیو رئال، موزه باستان شناسی، پارک رتیرو و موزه رئینا سوفیا از جمله دیدنی های این شهر هستند. علاوه بر این، دو تیم فوتبال مشهور و معتبر دنیا، یعنی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید هم فوتبال دوستان دنیا را به پایتخت اسپانیا جذب می نماید.گفتنی ها در خصوص مادرید کم نیست، امروز می خواهیم در خصوص این شهر بیشتر صحبت کنیم و حقایق جالب در خصوص مادرید را با شما در میان بگذاریم که احتمالا نمی دانستید. با خبرنگاران همراه باشید. وقت آن است که با مادرید واقعی آشنا شویم.

10 حقیقت جالب در خصوص مادرید، پایتخت افسانه ای اسپانیا!

1- مادرید سومین شهر بزرگ در اتحادیه اروپاست!

مادرید بزرگ ترین شهر اسپانیاست، اما یکی از حقایق جالب در خصوص مادرید این است که این شهر در کل اروپا هم شهر بزرگی به حساب می آید. در حقیقت مادرید سومین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می گردد و بعد از لندن با 8.5 میلیون جمعیت و برلین با 3.6 میلیون جمعیت، در رتبه سوم قرار می گیرد. در سال 2015 طبق برآوردها حدود 3.1 میلیون نفر در پایتخت پر زرق و برق اسپانیا زندگی می کردند. این رقم یعنی اندازه کل جمعیت کشوری مثل ارمنستان!

2- مادرید هم یک شهر و هم یک استان است!

یکی دیگر از حقایق جالب در خصوص مادرید که خیلی ها از آن بی خبرند این است که مادرید هم اسم یک شهر و هم اسم یک استان است. در حقیقت مادرید پایتخت اسپانیا و همین طور مرکز استان مادرید است. اسپانیا به 17 استان و منطقه تقسیم شده است و یکی از مهم ترین آن ها مادرید است!

3- مادرید در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار گرفته است!

وقتی به مادرید سفر می کنید با مشاهده درختان نخل احساس می کنید که در شهری کم ارتفاع قرار دارید. اما یکی از حقایق جالب در خصوص مادرید این است که این شهر در ارتقاع 700 متری از سطح دریا قرار گرفته است! به همین دلیل آب و هوای مادرید تحت تاثیر بادهای کوهستانی قرار گرفته است و هوایی تمیز و نسبتا خشک دارد و در زمستان هم هوا نسبتا سرد و زمستانی است. بنابراین اگر در فصول سرد سال قصد سفر به اسپانیا و مادرید را دارید این موضوع را مد نظر داشته باشید.

4- علامت مخصوص این شهر یک خرس و یک درخت است!

در سفر به مادرید اگر سری به میدان پورتا دل سول (Peurta del sol) بزنید حتما از دیدن مجسمه یک خرس که در کنار یک درخت ایستاده تعجب می کنید. بسیاری از مسافرانی که به مادرید سفر می نمایند از پیشینه این مجسمه خبر ندارد، اما یکی از حقایق جالب در خصوص مادرید این است که علامت مخصوص این شهر از روزگار قدیم یک خرس و یک درخت بوده است. ظاهرا خرسی که با 7 ستاره احاطه شده از سال 1212 بیانگر و سمبل شورای مادرید بوده است. درخت ده سال بعد اضافه شد و نماد پیمان و تعهد بین سران بوده است. امروزه بیشتر از یک درختچه توت فرنگی استفاده می گردد که به اعتقاد بسیاری، ریشه و منشاء تاریخی ندارد.

5- مادرید شهری دانشجویی است!

یکی دیگر از حقایق جالب در خصوص مادرید شمار بالای دانشجویان این شهر است. مادرید یکی از قطب های دانشگاهی در سرتاسر اروپاست و به همین دلیل دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل به این شهر می آیند. بسیاری از دانشگاه ها و مدرسه های کسب و کار این شهر در زمره قدیمی ترین و معتبرترین مراکز آموزشی جهانی محسوب می شوند. به طور مثال برنامه آموزشی مالی دانشگاه چارلز سوم در لیست 50 دوره برتر قرار گرفته است و امکانات و تسهیلات آموزشی فراوان باعث جذب دانشجویان زیادی به این شهر اسپانیایی شده است.

6- شهر مادرید در سال 860 بعد از میلاد تاسیس شده است.

زمانی که رومیان باستان در سال 2000 قبل از میلاد وارد سرزمین اسپانیا شدند هیچ اثری از مادرید وجود نداشت. به مدت 1100 سال کوهستان های فلات مرکزی کاستیلین تنها منطقه مسکونی محسوب می شد، تا این که محمد اول، حاکم منطقه عرب نشین کوردوبا تصمیم گرفت تا در قرن 9 قلعه ای کوچک در این منطقه بسازد. این قلعه بر بالای تپه ای قرار گرفته بود و چشم انداز خوبی به اطراف داشت. بعدها یک پایگاه نظامی هم در این منطقه ساخته شد و به تدریج ساختمان ها و مناطق شهری در این اطراف ساخته شد. به این ترتیب، خاستگاه اصلی شهر مادرید کنونی بر روی شهر باستانی عربی و بعدها پایگاه نظامی اسپانیایی بنا شده است.

7- مادرید پایتخت فرهنگی اروپاست!

هنگامی که در سال 1992 مادرید به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد کمتر کسی از این انتخاب غافلگیر شد. مادرید از نظر فرهنگی بسیار متنوع است و در طول سال رویدادها و فعالیت های فرهنگی هنری فراوانی برگزار می گردد. موزه های تماشایی و جالب زیادی در این شهر وجود دارند که بعضی از آن ها مجموعه آثار هنری متعلق به قرن 12 تا 19 میلادی را گردآوری نموده اند. علاوه بر این، محفل های فرهنگی و هنری متعددی هم در کافه ها، کتاب فروشی ها و سالن های شهر برگزار می گردد.

8- اسم مادرید بیش از 2200 سال قدمت دارد!

قدیمی ترین اشاره به کلمه مادرید در بعضی کتب و اسناد عربی یافت شده است. Mayrit یا Magerit به معنای مکانی با آب فراوان است. ریشه اصلی این کلمه تعیین نیست و بعضی معتقدند ریشه اسم مادرید عربی است. با این حال برآورد های متعددی در این مورد وجود دارد و روایات و افسانه های مختلفی در این مورد وجود دارد. حتی نظریه هایی وجود دارد که ریشه اصلی این کلمه را به روم باستان نسبت می دهند. توجیه پشت این نظریه ها وجود سازه ای رومی به نام ماتریس است که بیش از 2200 سال پیش در کناره رود مانزانارس ساخته شده است.

9- پادشاه اسپانیا در قصر سلطنتی زندگی مادرید زندگی نمی نماید!

اسپانیا کشوری پادشاهی است و هم اکنون فیلیپ ششم بر این کشور حکومت می نماید. یکی از حقایق جالب در خصوص مادرید این است که وقتی بازدیدنمایندگان به قصر سلطنتی در مادرید وارد می شوند متوجه می شوند که پادشاه اسپانیا در این قصر زندگی نمی نماید! اگرچه پالاسیون رئال هنوز هم یک اقامتگاه سلطنتی به حساب می آید اما اعضای خانواده سلطنتی از سال 1962 در قصر کوچک تر Place of Zarzuela زندگی می نمایند. تمام رویدادهای رسمی و جشن ها و ملاقات های سلطنتی شاه فیلیپ ششم در همین اقامتگاه کوچک برگزار می گردد.

10- مادرید در قرن 16 پایتخت اسپانیا شد

یکی از حقایق جالب در خصوص مادرید این است که تا زمان حکومت فیلیپ دوم، پایتخت و مقر سلطنتی اسپانیا به طور قطع تعیین نبود. مادرید به دلیل موقعیت مرکزی اش و فراوانی آب و نقش مهمی که در منطقه ایفا می کرد مکان مناسبی برای استقرار مقر سلطنتی به نظر می رسید. با این حال، بعضی مورخین بر این باورند که تصمیم انتخاب مادرید به عنوان پایتخت بیشتر تحت تاثیر سومین زن فیلیپ، ایزابل دو والوای زیباروی فرانسوی بوده است. زیرا گفته می گردد که این زن زیبا بیش از آن که عاشق پادشاه باشد عاشق و دلباخته مادرید شده بود.

منبع: theculturetrip.com

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2473

به "10 حقیقت جالب در خصوص مادرید، پایتخت افسانه ای اسپانیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 حقیقت جالب در خصوص مادرید، پایتخت افسانه ای اسپانیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید