آشنایی با سبک فرانک لوید رایت در طراحی نمای خارجی و داخلی

به گزارش مجله آزمون اول، 8 ژوئن 2017 مصادف بود با صد و پنجاهمین سالروز تولد فرانک لوید رایت معمار فقید آمریکایی. سبک فرانک لوید رایت در معماری داخلی و خارجی، پایه گذاری بسیاری از سبک هایی است که امروزه وجود دارند. در حقیقت بیشتر طرح هایی که هم اکنون مشاهده می کنیم، از سبک معماری فرانک لوید رایت نشئت گرفته اند. بیش از 500 سازه ای که به وسیله او ساخته شده، منازل مسکونی، موزه ها، کلسیاها، ساختمان های تجاری و آرامگاه ها را شامل می گردد و نه تنها در آمریکا بلکه در تمامی کشورهای جهان و حتی ایران هم حضور دارند.

آشنایی با سبک فرانک لوید رایت در طراحی نمای خارجی و داخلی

او نه تنها بروی پلان تمرکز می کرد بلکه توجه خاصی هم به محل ساخت سازه و همینطور نمای داخل، سیستم نورپردازی، پنجره ها و سقف ها داشت. بیشتر کارهای رایت الهام گرفته از درک و ستایش او از سادگی و کارایی طراحی ژاپنی است. سبکی که در آن درب های کشویی عظیم به سوی باغچه های سرسبز و رنگارنگ کنار رفته و محیط خارجی را به جزئی از دکوراسیون داخلی تبدیل می نماید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سبک فرانک لوید رایت در معماری به معرفی مشهورترین آثار او می پردازم که هم اکنون برای خرید و فروش هم در دسترس هستند.

یکی از جالب ترین خانه های ساخته شده به وسیله رایت خانه تیرانا (Tirranna) است که در سال 1955 تاسیس شده. تیرانا در زبان محلی های آمریکا یا همان سرخپوست ها به معنی آب خروشان است، با 630 متر مربع مساحت و قرار گیری در جهت رودخانه نوروتون و آبشاری طبیعی، نمی گردد مثل این خانه را در جایی دیگر پیدا کرد. خاصیت اصلی نمای داخلی این خانه، فراهم کردن چشم انداز ای 360 درجه و پانوراما از رودخانه نورتورن و آبشار طبیعی اش است. علاوه بر تمامی این موارد، مکان هایی مانند استخر، زمین تنیس، پاسیو و راهرویی مخصوص به لبه رودخانه هم ساخته شده اند. قیمت خانه تیرانا 8 میلیون دلار بوده که به 7.2 مییلیون دلار کاهش یافته است.

آقای رایت و بنیاد او فقط برای افراد فوق العاده ثروتمند خانه طراحی می کردند. اما خود او ساخت و طراحی بعضی خانه ها برای قشر مبه وسیله را هم بر عهده می گرفت. یکی از این خانه ها، خانه ایکرز است که درسال 1949 ساخته شده است. سبک فرانک لوید رایت در طراحی این خانه کاملا مشهود است چرا که او از سبک یوسونیان خود استفاده نموده است. سبک یوسونیان مجموعه از ویژگی ها از قبیل عناصر ارگانیک، کارایی بالا و همینطور انعطاف پذیری بسیار بالای فضاها را شامل می گردد که در طراحی این خانه هم بکار رفته است. خانه ایکرز طوری طراحی شده که گویی از داخل زمین بیرون آمده و به سمت نور در حرکت است. در سبک یوسونیان، دسترسی به طبیعت از تمامی اتاق های خانه چه به وسیله دیداری و چه به وسیله فیزیکی امکان پذیر است. با قیمت 455 هزار دلاری این خانه مقرون به صرفه ترین سازه رایت در سال 2016 بوده. البته در جولای 2016 به قیمت 368 هزار دلار فروخته شد.

فرایند ساخت خانه بعدی دقیقا دو هفته قبل از مرگ آقای رایت آغاز و در سال 1960 تکمیل شده است. خانه کوک (cooke) هم مانند سایر پروژه ها در دل طبیعت قرار گرفته و از چشم انداز جنگل و ذریاچه نهایت استفاده را می برد. در این خانه هم از سبک یوسونیان استفاده شده و شیشه های قرار گرفته روی ایوان همگی پنل های خورشیدی هستند. خانه کوک در سال 2014 به قیمت 3.75 میلیون دلار برای فروش گذاشته شد که بعدها به 2.75 میلیون دلار هم کاهش پیدا کرد. پایان در سال 2016 تاجری ثروتمند که از 30 سال پیش علاقمند به این خانه بوده، با قیمت 2.2 میلیون دلار آنرا خریداری می نماید.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را هم خوانده اند:

معرفی زیباترین کارهای اسکار نیمایر معمار مشهور برزیلی

آشنایی بیشتر با آثار زها حدید مشهورترین معمار دنیا

آشنایی با 10 طرح مفهومی معماری آینده طراح دانمارکی

آشنایی با طراحی داخلی فانتزی و رویایی معمار معروف مصری

خانه اولفلت (Olfelt) بسیار ویژه است، زیرا از آخرین آثاری است که به وسیله خود رایت در سال 1958 ساخته شده. هم اکنون هم صاحب اصلی خانه در سن 90 سالگی پس از اینکه بیشتر عمر خود را در این خانه گذرانده تصمیم به فروشش گرفته است. بنابراین اولین بار است که خانه اولفلت برای فروش گذاشته می گردد. ویژگی ارزشمند خانه اولفلت این است که تمامی وسایل و طرح های قرار گرفته در داخل خانه به وسیله خود رایت طراحی شده اند و به لطف نگهداری مناسب بعداز گذشت این همه سال هنوز هم در شرایط بسیار عالی به سر می برند. طراحی داخلی خانه به شیوه ای مدرن اما به سبک دهه 50 اجرا شده و خیلی از ویژگی های خانه های مدرن امروزی را دربر می گیرد. این خانه 250 متری 1.495 میلیون دلار قیمت گذاری شده بود که به 1.295 میلیون دلار کاهش پیدا نموده است.

و در نهایت می رسیم به آخرین خانه ای که به وسیله رایت طراحی شده است. طرح اولیه خانه نورمن لایکس (Norman Lykes) در سال 1959 ریخته شد . البته بعداز تعیین شدن محل احداث سازه، پروژه برای مدتی به وسیله خود رایت کنار گذاشته شد تا ایده های تازه به ذهنش هجوم آورند. پس از طراحی اسکچ اولیه خانه شرایط جسمی آقای رایت وخیم شده و در بیمارستان فوت می نماید. پس از فوت رایت مالک زمین شخص دیگری را انتخاب می نماید تا ساخت خانه را براساس طراحی رایت به اتمام برساند. پایان ساخت این خانه بسیار زیبا با حفظ سبک فرانک لوید رایت در طراحی داخلی و خارجی، در سال 1967 تمام می گردد. جالب است که حتی لوازم داخلی خانه هم به وسیله آقای رایت پیش از مرگش طراحی شده اند. همانطور که در شکل های زیر تعیین است تمای خانه حتی با معیارهای الان هم آینده نگرانه بنظر می رسد. مساحت خانه 256 متر مربع بوده و شامل سه اتاق خواب، سه حمام، یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه منحنی شکل بسیار زیبا و استخر و پاسیو هم می گردد. این خانه در سال 2016 برابر با 3.6 میلیون دلار قیمت گذاری شده و هم اکنون هم برای خرید موجود است.

سبک فرانک لوید رایت

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 28215

به "آشنایی با سبک فرانک لوید رایت در طراحی نمای خارجی و داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سبک فرانک لوید رایت در طراحی نمای خارجی و داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید