آمریکا وظیفه دارد که به برجام برگردد، امید دولت جدید آمریکا برای بازگشت ایران به توافق عملی نخواهد شد

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (آدینه) در نشست خبری مشترک با چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ایران و ترکیه در شرایط سخت، روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند و در هر شرایطی این روابط را با جدیت ادامه خواهند داد.

آمریکا وظیفه دارد که به برجام برگردد، امید دولت جدید آمریکا برای بازگشت ایران به توافق عملی نخواهد شد

ظریف با بیان اینکه امروز ما فرصت های ویژه ای برای همکاری نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز داریم، گفت: امروز درباره درخواست دوستان افغانستانی صحبت کردیم و قرار شد همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم.

وی اضافه نمود: زمینه های همکاری برای ما فروان است و با اتخاذ یک موضع منطقی تر توسط آمریکا تنها فرصت برای گسترش روابط ایران و ترکیه افزون تر خواهد بود و حتما به افزایش روابط خواهد انجامید.

وزیر امور خارجه با اشاره به سازوکار 6 جانبه برای حل بحران های منطقه ای، گفت: امروز فرصت برای هر 6 کشور فراهم است تا در جهت سازندگی و اتصالات زمینی، انرژی و ریلی به یکدیگر یاری کنیم و من امیدوارم این همکاری ها علیرغم بعضی ملاحظاتی که بعضی کشور ها دارند، شدنی باشد و نسبت به آینده خوشبین هستم.

ظریف تاکید نمود: من اطلاعات کامل از تبادل نظر ها [با دیگر کشور های منطقه]را در اختیار برادرم چاووش اغلو قرار دادم و اطلاعات این سفر را هم در اختیار 4 کشور دیگر قرار خواهم داد تا بتوانیم این جهت همکاری را با یکدیگر طی کنیم.

وی گفت: در آینده ای نزدیک اجلاس وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان را در ایران برگزار خواهیم کرد و همکاری های ایران و ترکیه در حوزه قفقاز حتما همکاری های موثر برای همه منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: پیرو طرح هایی که توسط روسای جمهور ترکیه، آذربایجان و روسیه درمورد همکاری های منطقه ای مطرح شده بود، من با مشورت دوستانم در ترکیه سفر به 5 کشور را آغاز کردم.

ظریف اظهار کرد: در سفر به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان تاکید نمودیم که باید گذشته بعنوان یک جهت برای آینده و سازندگی به صورت مثبت مورد استفاده قرار بگیرد و آتش بس موجود با همکاری های مالی محکم تر گردد.

وی در ادامه با تاکید براینکه ما با صراحت تحریم های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کردیم و برای آن ها هیچ ارزشی قائل نیستیم، گفت: باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم است، این سیاست آن ها به ضرر همه جهان و به ضرر خود آمریکایی هاست.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص موضوعات هسته ای، خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت: در خصوص برجام باید گفت برجام توافقی بود که دولت آمریکا، ایران و 5 کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را در آن آنالیز کردند و این توافق به تایید شورای امنیت ملل متحد رسید و آنچه در توافق نیست مورد توافق قرار گرفته که در توافق نباشد و امروز نمی توان این موضوعات را به توافقات برجام اضافه نمود.

ظریف گفت: برجام در یک چارچوب بی اعتمادی متقابل نوشته شده است و لذا ساز و کار هایی پیش بینی شد که اگر یک طرف توافق را اجرا نکرد طرف مقابل هم بتواند تعهدات خودش در توافق را اجرا نکند. همانطور که شما گفتید آمریکا تصمیم گرفت نه تنها خودش از برجام خارج گردد بلکه کسانی که به این توافق متعهد بودند را تحریم کند و تحت فشار قرار دهد و شرکت ها و بانک های مختلف ترکیه را نیز به همین دلیل تحریم کرد.

وی اقدامات آمریکا را نمونه شاخص قانون شکنی دانست و گفت: اقداماتی که ایران انجام داده بر اساس توافقات برجام و برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بوده است و به معنی کوشش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. ما از نظر اعتقادی و از نظر استراتژیک سلاح هسته ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی دانیم. ما معتقدیم هر چه زودتر باید سلاح های هسته ای توسط همه دارندگان این سلاح ها نابود گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: تاکید می کنم آمریکا کشوری بوده که از برجام خارج شده و تعهداتش را نقض نموده است. الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است.

ظریف گفت: امید هایی که اعضای جدید دولت آمریکا دارند و ادعا می نمایند ایران باید به توافق برگردد نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی می گردد. منطق این است آن کسی که خارج شده برگردد، ما که داخل توافق هستیم و اقدامات لازم را بعداً انجام خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21757

به "آمریکا وظیفه دارد که به برجام برگردد، امید دولت جدید آمریکا برای بازگشت ایران به توافق عملی نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا وظیفه دارد که به برجام برگردد، امید دولت جدید آمریکا برای بازگشت ایران به توافق عملی نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید