گزارش، تبدیل اوراسیا به میدان آزمایشات بیولوژیکی آمریکا

به گزارش مجله آزمون اول، گسترش آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در منطقه اوراسیا و افزایش بیماری های عفونی با منشأ نامشخص موجب افزایش نگرانی کارشناسان در سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه مالی اوراسیا شده است.

گزارش، تبدیل اوراسیا به میدان آزمایشات بیولوژیکی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با توجه به بیماری های عفونی و واگیردار گسترش یافته در کشورهای منطقه اوراسیا در سال های اخیر، بسیاری از کارشناسان، تاسیس آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در کشورهای منطقه را علت بروز این بیماری های عفونی با منشاء نامعین بیان نموده اند .

راه اندازی انواع جنگ ها از جمله جنگ بیولوژیکی، مبارزه برای قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی در جهانی مدرن است. به این ترتیب ایالات متحده به هر طریق ممکن فعالیت های خود را با هدف نفوذ در این منطقه جغرافیایی متمرکز نموده و در صدد ایجاد روابط به بهانه های مختلف همکاری با کشورهای منطقه و حمایت های اقتصادی از این جمهوری های جوان می باشد، تا هر چه بیشتر این کشورها را از چین و روسیه رقبای سنتی خود دور نماید.

در میان رشد مبهم و در عین حال روند منفی توسعه در جهان سیاست و اقتصاد، به ویژه، با توجه به احتیاج به مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تهدیدات دیگر موجود در این منطقه، اهمیت سازمان های همکاری با مشارکت روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

یکی از تهدیدهای نسبتاً جدید ایجاد فضای وسیع شبکه گسترده ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوراسیا می باشد که مالکان آنها آنقدر از این منطقه دور هستند که این سؤال به طور غیر ارادی به وجود می آید که چرا آنها این آزمایشگاه ها را اینقدر دور از خانه خود ایجاد می نمایند.

در میان کشورهای منطقه، قزاقستان از موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ویژه ای برخوردار است که از یک سو در بلوک های یکپارچگی مشترک، مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یا سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) عضویت داشته، و از سوی دیگر، در شعاع گسترده تر دیگری نیز قرار گرفته است: سازمان همکاری شانگهای (SCO) . به این ترتیب قزاقستان مانند پل پیوند دهنده اوراسیا است.

در طی سالهای گذشته، تعدادی از موارد مرتبط با مساله آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکایی در قلمرو ارمنستان که عضو EAEU و CSTO نیز می باشد، به چشم خورده است. کارشناسان و سیاستمداران برجسته فدراسیون روسیه بارها و بارها در خصوص آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکایی در قلمرو پسا شوروی صحبت کرد اند. و اکنون ما شاهد شیوع انواع بیماری های همه گیر در ارمنستان و گرجستان و کشورهای آسیای مرکزی می باشیم، که هرگز در چنین حجم و کیفیتی در این مناطق وجود نداشته است. آیا ارتباطی میان وجود این آزمایشگاه ها و این بیماری های همه گیر وجود ندارد؟ بیماری هایی که داروهای موجود به آنها جوابگو نبوده و در نهایت منجر به مرگ تعدادی از ساکنان بومی می گردد. علائم این بیماری های همه گیر (به ویژه سرخک) در قزاقستان و ازبکستان و ... مشاهده شده است.

البته حفاظت از تهدیدات بیولوژیکی مستقیماً بر عهده سازمان های یکپارچگی اوراسیایی با مشارکت مسکو و نور سلطان و سایر پایتخت های منطقه است. همانطور که قبلاً گفته شد، چین نیز در این زمینه با دقت بسیار زیاد و حتی با شک و سوء ظن نظاره می نماید، چرا که کشورهای این منطقه با هم و یا به صورت جداگانه در پروژه هایی در چارچوب طرح یک کمربند-یک راه مشارکت دارند.

دایره شرکای اوراسیایی دائما درحال گسترش بوده و به این معناست که باید ایران را نیز در نظر داشت که یکی از کشورهای پنجگانه حاشیه خزر نیز بوده، و اخیراً وارد منطقه تجارت آزاد EAEU شد. ایران نیز با هوشیاری تمام مسائل موجود این منطقه را زیر نظر داشته، و به دلیل محافظت از منافع دولت خود، هر مشکل موجود و حل نشده در این منطقه می تواند باعث نگرانی مشروع از جانب او گردد.

به این ترتیب، با وجود شبکه ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکایی که بطور مرتب در ارمنستان در حال گسترش بوده، و همواره شعبه های جدید منطقه ای این آزمایشگاه ها در آن پدیدار می گردد، تهران ناخوداگاه به فکر بستن مرز با کشور همسایه خواهد افتاد. که این مسائل به نفع پیش زمینه ادغام اقتصاد ایران با EAEU نمی باشد. ادغام ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از همه برای قزاقستان که در حاشیه خزر است، بسیار سودمند است.

معین است که چه چیزی این کشورها را مجبور به پذیرش ساخت چنین آزمایشگاه هایی می نماید: کمبود اولیه بودجه برای توسعه اقتصاد خود. با این حال، باید در نظر داشت که سطح تهدید بیولوژیکی واقعی به هیچ وجه نه به دلار، نه به تنگه و نه به هیچ ارز دیگری قابل ارزیابی نیست، زیرا مقیاس عواقب احتاقتصادی با وجوه دریافتی اصلا سازگاری ندارد. علاوه بر این، تحقیقات صورت گرفته در این تأسیسات، از جمله در قلمرو قزاقستان، مدتهاست که از مرزهای حوزه پزشکی فراتر رفته و ماهیت آن از نظر نظامی کاملاً کاربردی و به نفع ایالات متحده است و نه حوزه مشترک اوراسیا. یعنی آنها مستقیماً دفاع مشترک اوراسیایی را تضعیف می نمایند.

در گرجستان نیز چنین مؤسسات علمی وجود دارد، اما گرجستان هنوز در حاشیه EAEU و CSTO گنجانده نشده است، بنابراین تقاضای کمی متفاوت تر برای آن وجود دارد.

لازم به تکرار است که بسیاری از نمایندگان روسیه - سرگئی لاوروف، گنادی اونیشچنکو مقام ارشد وزارت بهداشت روسیه و دیگران، اخیراً به رهبری جمهوری قزاقستان گفته اند که با درخواست دسترسی متخصصان به آزمایشگاه ها برای روشن شدن ماهیت کارشان موافقت نمایند. با این حال، تا به امروز، ظاهراً این مشکل رفع نشده است.

به گفته مقامات روسیه نگرانی بیشتر از این موضوع است که بسیاری از مردم در این آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار می گیرند.

تهدید فضای اوراسیا موجب تشدید وضعیت عمومی نظامی-سیاسی موجود در جهان نیز می گردد. بنابراین، در یک لحظه، همه این فاکتورها، از جمله محصولات بیولوژیکی فراوری شده در آزمایشگاه های بسته که از پیش کاملاً آماده استفاده هستند، می توانند به طور همزمان به کار بیفتند. ناگفته نماند که امروزه با تکنولوژی مدرن می توان باکتری های موجود در این انبارهای مخفی را توسط پهبادهای بدون سرنشین تقریباً در قلمرو هر کشوری اسپری کرد.

این مساله یک تهدید مستقیم برای خود کشورهای منطقه است، در این مورد شکی نیست و ردّ این تِز تقریبا غیرممکن است. جای تعجب است که در این زمینه، بعضی از کارشناسان قزاقستانی، با افتخار در لیست دستاوردهای همکاری کشورشان با ایالات متحده و کار آزمایشگاه های بیولوژیکی قرار دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این بر این واقعیت تأکید نموده بود که ممکن است مجموعه هدفمندی از مواد بیولوژیکی در کشورهای پسا شوروی، به ویژه در مجاورت روسیه، با ایجاد سلاح های بیولوژیکی جدید مرتبط باشند، که می توانند تأثیرات مخرب انتخابی و مضر برای مردم ما داشته باشند. و این عجیب خواهد بود که اگر خودمان به ایجاد آن با دست خودمان یاری کنیم.

کشورهای EAEU و CSTO تا زمانی که این میکروارگانیسم های بیماریزا هنوز به طور کامل در کل قلمرو از دریای سفید تا دریای زرد پراکنده نشده اند، باید با مشارکت یکدیگر یک محور حفاظتی در برابر ویروس ها و گونه های پاتوژنی مختلف ایجاد نمایند، که در غیر این صورت جمع آوری آنها غیرممکن خواهد بود.

با نگاهی اجاقتصادی به چهار گوشه جهان، باید پذیرفت که تأثیر آمریکا در جهان، به عبارت ساده تر، پس از ریاست جمهوری چند ساله دونالد ترامپ تغییر نموده است. این دوره جنجالی فعالیت کاخ سفید بسیاری از جمله اتحادیه اروپا را محتاط نموده است. بنابراین، تعامل آینده کشورهای پسا شوروی با ایالات متحده ممکن است مورد تجدید نظر قرار گیرد، تا موقعیت های مطلوب و ترجیحی بیشتری را - گذشته از سنگینی باری که دولت ایالات متحده بر روی دوش آنها می اندازد- برای خود بدست آورند.

احتیاط نظری مشترک فدراسیون روسیه و چین نیز، در خصوص چنین مشکلاتی در فضای پسا شوروی، می تواند شکل عملی به خود گیرد. با این وجود، هم مسکو و هم پکن - از بسیاری جهات به اجبار، و تحت فشار شرایط ژئوپلیتیکی - وارد میدان همکاری های نظامی-سیاسی و حتی همکاری های نظامی و فنی می شوند.

در حال حاضر، EAEU و CSTO در حقیقت دستخوش یک حمله بیولوژیکی شده اند، و زمان آن رسیده است که کاری در خصوص آن انجام داد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3292

به "گزارش، تبدیل اوراسیا به میدان آزمایشات بیولوژیکی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تبدیل اوراسیا به میدان آزمایشات بیولوژیکی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید