ابزار فناورانه بومی برای کنترل کیفیت و ایمنی غذا

به گزارش مجله آزمون اول، رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از طراحی و ساخت ابزار فناورانه کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی با هدف پایش سلامت محصولات غذایی در سبد خانوارهای ایرانی، ارتقاء ایمنی و کنترل کیفی آن توسط این نهاد کشوری مستقر در مشهد اطلاع داد.

ابزار فناورانه بومی برای کنترل کیفیت و ایمنی غذا

دکتر قدیر رجب زاده روز یکشنبه گفت: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی کشور سنسورهای تشخیص انواع آلاینده های مواد غذایی را به این منظور طراحی نموده و ساخته است.

وی اضافه نمود: امروزه تحولات سریع اجتماعی و تغییر سبک زندگی موجب ظهور روزافزون انواع آلاینده های غذایی همچون به جامانده آنتی بیوتیک، آلاینده های آلی پایدار، فلزات سنگین، مایکوتوکسین ها، تقلبات، آفت کشهای گیاهی، پاتوژنهای میکروبی و مواد مشابه شده که آثار سوء انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بیماریها به ویژه سرطان دارند.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفیت آنها در اولویت پژوهشی این موسسه قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از اقدامات موثر در این زمینه طراحی و ساخت انواع سنسورهای تشخیصی برای سنجش دقیق آلاینده هایی مانند به جامانده تتراسایکلین، بی فنیلهای پلی کلره، سرب، پراکسید و نیتریت است.

دکتر رجب زاده فناوری کریستال مایع را مورد استفاده در ساخت بیوسنسورهای تشخیص تتراسایکلین و بی فنیلهای پلی کلره ذکر و اعلام کرد: سنسور کریستال مایع فناوری نوظهوری برای طراحی سامانه های تشخیص سریع آلاینده ها در مواد غذایی است.

وی اضافه نمود: کریستال های مایع موادی با ویژگیهای ساختاری منحصر بفرد و حساس به تحریکات محیطی هستند که قابلیت استفاده با گوشی تلفن همراه را دارد و اخیرا توجهات زیادی را در سطح دنیا به خود جلب نموده است.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به مزایای این فناوری در مقایسه با دیگر روشها اشاره و اعلام کرد: روشهای دستگاهی مرسوم برای تشخیص آلاینده ها نیازمند هزینه زیاد، تهیه و آماده سازی پیچیده نمونه و افراد متخصص دارند اما بیوسنسورهای طراحی شدهنه تنها حساس و سریع هستند بلکه قابلیت استفاده توسط کاربران غیرمتخصص را نیز دارند.

وی ادامه داد: بیشتر کیتهای تشخیصی مصرفی در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی کشورمان وارداتی هستند لذا دستیابی به فناوری ساخت انواع کیتهای تشخیصی در ایران نه تنها باعث کاهش وابستگی و نقش آفرینی در حوزه ایمنی مواد غذایی شده بلکه به عنوان یک فناوری پیشرفته باعث خلق ارزش اضافه نموده و ارزآوری برای کشور می شود.

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور سال 1385 به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیتهای خود را شروع کرد.

سابقه فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 باز می شود که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت نمود اما سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.،ایرنا

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22089

به "ابزار فناورانه بومی برای کنترل کیفیت و ایمنی غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار فناورانه بومی برای کنترل کیفیت و ایمنی غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید