بالاترین سرعت 5G دنیا در عربستان

به گزارش مجله آزمون اول، اینترنت نسل پنجم به شما اجازه می دهد تا یک فیلم ویدئویی HD را بین 5تا 10ثانیه دانلود کنید درحالی که این زمان با 4G حدود 10 دقیقه است. همچنین با استفاده از 5G می توان 9ساعت کتاب صوتی را در کمتر از یک ثانیه دانلود کرد.

بالاترین سرعت 5G دنیا در عربستان

میترا جلیلی| شیوع کووید 19و احساس احتیاج به سرعت بالاتر اینترنت به منظور نجات اقتصاد دنیای و رفاه مردم دنیا، نگاه ها را به سوی فناوری 5G سوق داده است. تکنولوژی که انتظار می رود تا سال 2035 بیش از 13تریلیون دلار یعنی معادل 5درصد درآمد دنیا را به خود اختصاص دهد و 22.3میلیون شغل جدید ایجاد کند، اما شرط اصلی تحقق این درآمدزایی، رسیدن به سرعت بالا و پایدار 5G است.

به همین دلیل سرعت این فناوری مورد آنالیز مؤسسات پژوهشی مختلف قرار گرفته که یکی از آن ها مؤسسه Opensignal است.

مقایسه سرعت اینترنت 12کشور دنیا

مؤسسه Opensignal در تازه ترین گزارش خود متوسط سرعت اینترنت نسل پنجم 12کشور پیشرو دنیا را در بازه زمانی تقریباً سه ماهه از 16ماه مه تا 14 آگوست 2020 (27 اردیبهشت تا 24 مردادماه 99) مورد آنالیز قرار داده است (چین در این تحقیق مورد مطالعه نبوده است).

نتیجه این تحقیق نشان داد عربستان سعودی با 414.2مگابیت بر ثانیه بالاترین سرعت و امریکا با 50.9مگابیت بر ثانیه پایین ترین سرعت اینترنت نسل پنجم را دارد. طبق این تحقیق پس از عربستان سعودی به ترتیب کشور های کره جنوبی، استرالیا، تایوان، کانادا، کویت، سوئیس، هنگ کنگ، بریتانیا، آلمان، هلند و امریکا از نظر شاخص متوسط سرعت اینترنت 5G قرار گرفته اند.

تایوان و استرالیا هردو متوسط سرعت اینترنت 5G بالاتر از 200مگابیت بر ثانیه را ثبت نموده اند درحالی که این رقم برای کره جنوبی و عربستان سعودی به ترتیب از 300 و 400مگابیت بر ثانیه هم می گذرد. کره جنوبی هم سرعت دانلود 5G با 312.7مگابیت بر ثانیه و سرعت 4G با 58.9مگابیت بر ثانیه را ثبت نموده است.

در این تحقیق آمده است: هر چند امریکا جزو نخستین کشور هایی به شمار می رود که در سال 2019 توسعه فناوری 5G را در برنامه خود قرار داده و در زمینه 4G هم عملکردی مناسب داشته، اما وقتی نوبت به سرعت اینترنت می رسد عملکرد چندان موفقی نداشته است.

این گزارش نشان می دهد متوسط سرعت اینترنت 5G در امریکا حدود 1.8بار بالاتر از اینترنت نسل چهارم با متوسط سرعت 28.9مگابیت بر ثانیه است و حداکثر سرعت 5G در این کشور به 50.9مگابیت بر ثانیه می رسد که این رقم از بسیاری کشور های دیگر این فهرست که سرعتی بین 200 تا بیش از 400مگابیت بر ثانیه را تجربه نموده اند بسیار پایین تر است.

این درحالی است که کاربران کانادایی در همسایگی این کشوربه اینترنت نسل چهارم با سرعت 59.4مگابیت بر ثانیه و اینترنت نسل پنجم با متوسط سرعت 178.1مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند. لازم به ذکر است که متوسط سرعت دانلود 5G در کشور کوچکی مانند کویت 171.5مگابیت بر ثانیه و سرعت 4G معادل 22.4مگابیت بر ثانیه است.

بریتانیا هم که پیش از این انتظار می رفت صدرنشین سرعت اینترنت نسل پنجم در اروپا گردد بعد از پیش آمدن ماجرای برگزیت (جدایی از اتحادیه اروپا) و حواشی آن و ازسوی دیگر رویارویی با هوآوی، این غول دنیای 5G با مشکلاتی جدی روبرو شد و حالا از نظر سرعت اینترنت نسل پنجم در رتبه نهم جای گرفته است.

با خروج هوآوی از بریتانیا حالا این کشور می خواهد با اتکا به کمپانی های اریکسون و نوکیا خلأ های موجود را پر کند که البته هیچ یک در زمینه این تکنولوژی به گرد پای هوآوی هم نمی رسند. لازم به ذکر است در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم در بریتانیا 133.5مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت نسل چهارم نیز 25.9مگابیت بر ثانیه است.

ایران در جمع کشور های متصل به 5G

طبق اطلاعات مؤسسه تحقیقاتی InformaTech، عظیم ترین تأثیر 5G در اقتصاد دنیا خواهد بود که انتظار می رود تا سال 2035 بیش از 13تریلیون دلار یعنی معادل 5درصد درآمد دنیا به اقتصاد دنیا یاری کند و همچنین پیش بینی می گردد حدود 22.3میلیون شغل جدید در نتیجه توسعه فناوری G5 ایجاد گردد.

فناوری 5G همچنین در زمینه توسعه هوش مصنوعی، کشاورزی، پزشکی، علوم روباتیک و... می تواند زمینه ساز موفقیت های عظیمی باشد.

اینترنت نسل پنجم به شما اجازه می دهد تا یک فیلم ویدئویی HD را بین 5تا 10ثانیه دانلود کنید درحالی که این زمان با 4G حدود 10 دقیقه است. همچنین با استفاده از 5G می توان 9ساعت کتاب صوتی را در کمتر از یک ثانیه دانلود کرد.

این تکنولوژی همچنین می تواند در فناوری واقعیت مجازی، انقلابی به پا کند چراکه مدت زمان تأخیر اینترنت نسل پنجم (مدت زمانی که دیتا از یک نقطه به نقطه دیگر شبکه انتقال می یابد) به حدود یک میلی ثانیه می رسد.

با توجه به مزایای فناوری 5G چندی پیش اولین شبکه نسل پنجم ارتباطی ایران نیز توسط وزارت ارتباطات و به صورت آزمایشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد تا ایران عملاً به کشور های فعال در زمینه فناوری نسل پنجم اینترنت ورود کند.

لازم به ذکر است در سند شورای عالی فضای مجازی آمده تا سال 1402 باید 10درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند و وزیر ارتباطات هم در این باره گفت: هم اکنون در دو نقطه از شهر تهران شبکه نسل پنجم تلفن همراه در حال ارائه خدمات است که تا سرانجام شهریور این دو نقطه به 5 نقطه خواهد رسید.

کاربران توانستند با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه تجربه دانلود آنلاین داشته باشند و به طور قطع کار تحقیقاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید بر مبنای نسل پنجم تلفن همراه پیش رود.

به هرحال انتقال تدریجی از فناوری 3G به 4G حدود یک دهه قبل شروع شد و حالا در شرایط مناسبی در دنیا به سر می برد، اما برای 5G تازه در ابتدای راه قرار داریم چرا که ارائه این سرویس از سال 2019 شروع شده است و هنوز راه درازی در دنیا در پیش دارد. باید منتظر ماند و دید کدام کشور ها به جرگه کشور های فعال در زمینه 5G می پیوندند.

100میلیون کاربر 5G در چین

یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی فعال در زمینه تحقیقات 5G، سیسکو است. در گزارش سیسکو آمده است تا سال 2023 حدود دوسوم جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی خواهند داشت و شاهد حضور 5.3میلیارد کاربر اینترنت نسبت به 3.9میلیارد نفر در سال 2018 (51درصد) خواهیم بود.

این تحقیق نشان می دهد درحالی که سرعت اینترنت ثابت تا سال 2023 نسبت به 2018 بیش از دوبرابر می گردد و به 110.4مگابیت بر ثانیه می رسد، سرعت اینترنت همراه هم 3برابر شده و به 43.9مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. در این میان، سرعت اینترنت 5G حدود 13برابر بیشتر از اینترنت همراه معمولی خواهد بود و متوسط سرعت 5G تا سال 2023 به 575مگابیت بر ثانیه می رسد.

اما وقتی نوبت به تعداد کاربران زیر پوشش اینترنت 5G می رسد چین برنده میدان است. انتظار می رود تا سرانجام سال 2020 حدود 70درصد مشترکان 5G از کشور چین باشند چراکه در حال حاضر 100میلیون کاربر اینترنت نسل پنجم و 400هزار ایستگاه 5G در این کشور وجود دارد.

همچنین پیش بینی می گردد تا سال 2025بیش از 800میلیون اتصال 5G در این کشور ایجاد گردد. درچین اینترنت 5G در 57 شهر ارائه خدمات دارد و به عنوان مثال قرار است با سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری، تا سرانجام 2020 سراسر شهر شانگ های زیر پوشش 5G قرار بگیرد و در مراکز نمایشگاهی و فرودگاه ها سرعت دانلود به 500مگابیت بر ثانیه برسد.

همچنین قرار است تا سرانجام امسال میلادی همه 297ایستگاه مترو این شهر زیر پوشش G5 قرار بگیرد. کره جنوبی نیز از ژانویه 2020 در 85شهر اینترنت نسل پنجم را در اختیار شهفرایندان قرار داده است و انتظار می رود تا سال 2026 حدود 90درصد از این کشور زیر پوشش 5G قرار بگیرد.

فرایند صعودی گوشی های G5.

اما برای توسعه فناوری 5G چه هزینه ای در دنیا صرف می گردد؟ مؤسسه پژوهشی IDC پیش بینی نموده که تا سرانجام سال 2020 حدود 4.2میلیارد دلار در دنیا برای زیرساخت های 5G هزینه خواهد شد که نسبت به سال 2019 افزایشی 2.2میلیارد دلاری نشان می دهد و خود نشان از اهمیت توسعه اینترنت نسل پنجم دارد.

این مؤسسه تحقیقاتی همچنین در گزارشی به لزوم توسعه گوشی های سازگار با 5G پرداخته و یادآور شده است میزان فروش تلفن های همراه 5G در دنیا فرایندی صعودی دارد. طبق این گزارش، تا سرانجام 2020 حدود 12درصد از تلفن های همراه به فروش رسیده در دنیا، گوشی های نسل پنجم خواهند بود که این رقم در 2022 به 43درصد خواهد رسید چراکه تا آن موقع به موازات افزایش توسعه سرویس 5G، قیمت این گوشی ها نیز بسیار افت خواهد نمود و در بیشتر نقاط دنیا مردم به آن دسترسی خواهند داشت.

منبع: روزنامه ایران

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: فرادید
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15405

به "بالاترین سرعت 5G دنیا در عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاترین سرعت 5G دنیا در عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید