با صبحانه های متنوع در شهرهای ایران آشنا شوید

به گزارش مجله آزمون اول، در نقاط ایران انواع مختلف صبحانه روی میزها قرار می گیرند. آن دسته از افرادی که اهل مسافرت هستند، معمولا وقتی به شهر یا منطقه ای سفر می کنند، تمایل دارند که با غذاهای محلی و سنتی بیشتر آشنا شوند و مزه آنها را بچشند. با ما در مقاله مردم منطقه ها مختلف ایران صبحانه چه می خورند همراه شوید تا شما را با صبحانه های متنوع در شهرهای ایران آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران برایتان جالب خواهد بود.

با صبحانه های متنوع در شهرهای ایران آشنا شوید

صبحانه هایی که در شهرهای غربی ایران سرو می شوند

شهرهای دیدنی غرب ایران هر کدام علاوه بر جاذبه های تماشایی و بی نظیری که دارند، به غذاهای سنتی و صبحانه های محلی خود هم معروف هستند. برای مثال، در شهر همدان مردم برای صبحانه از انواع نان های روغنی و شیرینی کماج استفاده می کنند و در سفره آنها در کنار پنیر و خرما، گردوی تویسرکان هم بچشم می خورد. یکی دیگر از صبحانه هایی که در این شهر سرو می شود، نان گرده است که می توانید این نان را به همراه عسل، خامه و سرشیر نوش جان فرمایید.

در کردستان بابوله یکی از صبحانه های محبوب بشمار می آید و از مواد اصلی و سازنده بابوله می توانیم به تخم مرغ، سبزی خوردن، سیب زمینی، خیارشور، کره ذوب شده و گوجه اشاره کنیم. مردم کردستان در سفره خود از کلانه هم استفاده می کنند که طعم این مورد از صبحانه های متنوع در شهرهای ایران فوق العاده است و در تهیه آن از روغن کرمانشاهی، خمیر و یک سبزی ویژه استفاده می شود.

صبحانه هایی که در شهرهای شرقی ایران سرو می شوند

از معروف ترین صبحانه های خراسان جنوبی و گناباد می توانیم به توگی اشاره کنیم که در تهیه آن از موادی همچون شیر استفاده می شود. در خراسان شمالی هم سنخواست یکی از صبحانه های محبوب بوده که آن را از ماست تهیه می کنند. در این منطقه ها کمه هم ارائه می شود که ترکیب آن از شیر تازه گوسفندی، پونه و آرد جو است. مسکه نام یکی از صبحانه های محلی اسفراین بوده که در تهیه آن از کره محلی و ماست چکیده استفاده می کنند. مسکه را میتوان به همراه نان خشک و گوجه سرو کرد.

صبحانه هایی که در شهرهای شمالی ایران سرو می شوند

براساس مقاله مردم منطقه ها مختلف ایران صبحانه چه می خورند باید بدانید که صبحانه هایی که در شهرهای شمالی سرو می شوند، بسیار محبوب بوده و مزه فوق العاده ای دارند. برای مثال، پنیر واویج یکی از صبحانه های محلی شمال کشور است که در تهیه آن از شوید، تخم مرغ، کره و پنیر استفاده می شود. اگر به ترکمن صحرا سفر کرده اید، حتما مزه پیشمه، یک نان روغنی را امتحان کنید. برای تهیه پیشمه از شکر، ماست و تخم مرغ استفاده می شود و مانند بامیه آن را در روغن قرار می دهند.

یکی دیگر از صبحانه های لذیذ این منطقه، بورک است که در داخل برخی از آنها اسفناج و در داخل برخی دیگر پنیر و حتی گوشت وجود دارد. در ماسوله چنجه برای صبحانه ارائه شده و شما در سفر به این شهر می توانید آش هم بخورید. در راستا رودسر-رامسر می توانید از بانوان محلی که نان کلاس می فروشند، این نان محلی را خریداری کنید. در این منطقه ها کنالکی هم سرو می شود که بسیار مقوی است و قیمت آن چندان گران نیست. برای کنالکی، پنیر و سبزی خرد شده را در درون خمیری که قرار است در تنور باشد، می گذارند.

صبحانه هایی که در شهرهای مرکزی ایران سرو می شوند

آش سبزی شیراز یکی از صبحانه هایی بوده که در اغلب شهرهای مرکزی پیدا می شود و مزه آن بی نظیر است. در سمنان آرشه یا آروشه یکی از غذاهایی بوده که در وعده صبحانه سرو می شود و در تهیه آن از نوعی پنیر خاص استفاده می کنند.

در اصفهان حلیم عدس بسیار محبوب بوده و به نام صبحانه سرو می شود. در تهیه این صبحانه از حلیم ساده و عدس چرخ شده استفاده می کنند. در واقع، عدس چرخ شده را مانند سس بر روی حلیم ساده می ریزند و سپس آن را سرو می کنند. نان فتیر یک نان محلی در قزوین و اراک است که حتی در فهرست میراث ملی کشور هم به ثبت رسیده و به نام صبحانه در این منطقه ها سرو می شود. قورمه سرد و نان بربری یکی از صبحانه هایی بوده که در مسافرت به شاهرود می توانید مزه آن را امتحان کنید. در کهگیلویه و بویراحمد از شله مجکی به نام صبحانه بهره می برند که البته به آن آش بادام کوهی هم می گویند. یکی از صبحانه های سنتی در جهرم، ماهی خشک ساردین است که در صورت سفر به این شهر می توانید سفارش دهید تا این نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران را برایتان آماده کنند.

صبحانه هایی که در شهرهای شمال غرب ایران سرو می شوند

در آذربایجان شرقی یکی از بی مثال ترین صبحانه ها، پنیر تبریز است. در روستاهای این استان، دویماج یک غذای خوشمزه است که در وعده صبحانه استفاده می شود. ترکیب دویماج از نان لواش خشک، خیار، دوغ، سبزی خوردن، گردو، پنیر و خامه هست. در شمال غرب کشور از ترکیب گردو، خرما و تخم مرغ صبحانه ای را می سازند که بسیار لذیذ است و قیساوا نام دارد. در راستا سرعین هم می توانید سرشیر قیماق را خریداری کنید که یک صبحانه خوشمزه است. در آذربایجان غربی نان های محلی بسیار زیادی طبخ می شوند که از جمله آنها می توانیم به تنور چره، یاغلی چورک، سومون، نان ارده، جزلا چره، تاوا چره و ویخا چره اشاره کنیم. گوزلمه یکی از صبحانه های خوشمزه ارومیه بوده و برای تهیه آن کافی است سیر و ماست را به نیمروی سرخ کرده اضافه کنید.

صبحانه هایی که در شهرهای جنوبی ایران سرو می شوند

چمچمه یک نان شیرین است که در کنار شیره انگور و پنیر استفاده می شود. بلالیت که با زعفران و شکر پخته شده، از غذاهایی بشمار می آید که در وعده صبحانه استفاده می شوند. نان توموشی یکی از صبحانه هایی بوده که در استان هرمزگان بسیار محبوب است و هنگام قرار دادن این نان در تنور، بر روی آن مقداری مهیاوه و تخم مرغ می ریزند. پهتیه در اهواز به نام یک صبحانه معروف بوده و ترکیبی از مربا و شیر برنج است.

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: همگردی
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 28217

به "با صبحانه های متنوع در شهرهای ایران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با صبحانه های متنوع در شهرهای ایران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید