تامین سرمایه ورود به بورس فیلیمو از جیب مخاطب!، پلتفرم ها هم از سبد فرهنگی خانواده ایرانی حذف می شود؟ خبرنگاران

به گزارش مجله آزمون اول، افزایش یکباره مخاطبان دو پلتفرم نماوا و فیلیمو و موفقیت برخی سریال های تولیدی توسط این دو پلتفرم باعث شده تا مسئولین آن ها طی هفته های اخیر دچار اشتباه محاسباتی شده و در اقدامی عجیب دست به افزایش 80 درصدی حق عضویت بزنند.

تامین سرمایه ورود به بورس فیلیمو از جیب مخاطب!، پلتفرم ها هم از سبد فرهنگی خانواده ایرانی حذف می شود؟ خبرنگاران

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، سال گذشته را می توان بهترین سال کاری برای دو پلتفرم نماوا و فیلیمو دانست؛ چرا که کرونا و خانه نشینی اجباری مردم باعث شد تا سیل کاربران به سمت این دو پلتفرم به راه بیفتد و حالا آنها جزو اصلی ترین VOD های داخلی به شمار فرایند. نماوا و فیلیمو که تا حدی از حمایت های دولتی برخوردار بوده و دست بازتری در ساخت آثار نمایش خانگی از حیث ممیزی دارند، توانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند تا جایی که نه تنها به رقیب اصلی رسانه ملی تبدیل شده اند، بلکه در مواردی از آن پیشی هم گرفته اند. اما به نظر می رسد اقبال مردم در شرایط کرونایی و حرکت آنها به ساخت سریال های اختصاصی آنها را دچار اشتباه محاسباتی کرده است؛ چرا که تصمیم یکباره آنها به گران کردن دو برابری حق اشتراک آن هم در شرایط مالی امروز کشور، با واکنش های مختلفی همراه شده است.

فیلیمو در حالی حق اشتراک خود را 23 هزار تومان افزایش داده و در مقابل هم نماوا برای یک ماه عضویت، حق اشتراک 59 هزار تومانی از مخاطب دریافت می کند که به این مبالغ مالیات ارزش افزوده هم تعلق می گیرد و در کنار آن، این دو پلتفرم ، درصدی از فروش ترافیک اینترنتی را دریافت می کنند که نشان دهنده درامد جانبی است، با این حال به نظر می رسد این دو پلتفرم قصد دارند تا هزینه ساخت سریال هایشان را که از طریق حق اشتراک تامین کنند؛ سریال هایی که اعمال ممیزی کمتر در آنها و انتخاب سوژه های عاشقانه و ملتهب باعث شده تا توجه مخاطبان به آنها جلب شود.

بعد از اعلام نرخ های جدید عضویت در این پلتفرم، ساترا به عنوان یک سازمان حاکمیتی اعلام کرده که قرار است این مسئله را مورد بررسی قرار دهد؛ هر چند که این سازمان نمی تواند برای بخش خصوصی محدوده قیمتی مشخص کند اما هر اتفاقی که به مانع رشد اکوسیستم VOD ها در کشور شود، در زمره ماموریت های ساترا قرار می گیرد و به همین دلیل افزایش ناگهانی و غیرمنطقی حق اشتراک این دو پلتفرم هم می تواند به نوعی در زمره ماموریت این سازمان قرار می گیرد. از سوی دیگر ساترا مولفه هایی را برای قیمت گذاری دارد و طبیعتا اگر بعد از بررسی ها ثابت شود که این افزایش قیمت باعث ضرر به رشد VOD های داخلی می شود، شاهد واکنش این سازمان خواهیم بود. از طرف دیگر در همه جای دنیا مشخص قیمت عضویت در پلتفرم ها بر اساس نرخ بلیت سینمای آن کشور مشخص می شود؛ اما به نظر می رسد این دو پلتفرم از عرف دنیای هم تبعیت نمی کنند و روش خاص به خود را برای مشخص نرخ دارند. جالب اینجاست که در بیانیه منتشر شده توسط فیلیمو ورود به بورس و ساخت تولیدات جدید در عرصه سریال دلیل اصلی این جهش ناگهانی قیمت عنوان شده است.

ورود به بورس و ساخت سریال؛ دلایل افزایش افسارگسیخته حق اشتراک پلتفرم ایرانی

در بیانیه منتشر شده از سوی مسئولین پلتفرم فیلیمو آمده است: همانطور که شما مخاطبان و همراهان فیلیمو در جریان هستید، فیلیمو به عنوان یک VOD خصوصی سال هاست که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت می کند و در راستا ارائه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست.از همین روی و پس از استقبال شما عزیزان از تولید محتوای با کیفیت، بر خود واجب دانستیم تا حجم و کیفیت محتوای تولیدی را تا حد ممکن افزایش دهیم و محتوای مناسب تمام ذائقه ها را (طنز، کمدی، درام، اجتماعی، سیاسی و …) تامین کنیم.

از آنجا که صداقت با مخاطب و همراهی شما یکی از مهمترین اولویت های کاری ما در فیلیمو است باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که برای تولید بیشتر و با کیفیت تر و نظر به افزایش قابل توجه هزینه های تولید، چاره ای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم. در سال 1400 فیلیمو در ادامه فعالیت های خود قصد دارد وارد بورس شود و شما می توانید به طور شفاف در جریان درآمدها و هزینه های ما باشید. با اینحال ما به شما اطمینان می دهیم تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت وارد چرخه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی می شود و گزارش ها به صورت شفاف و صریح اعلام خواهد شد.

فیلیمو برای تولید 30 سریال با کیفیت و افزایش عرضه و پخش هفتگی از 2 قسمت سریال به 6 قسمت سریال (4 سریال بیشتر از سال 99)، از یک سو و تلاش برای راضی نگه داشتن شما مخاطبان حرفه ای فیلم و سریال از سوی دیگر، نیازمند تامین منابع مالی مقتضی است. از آنجا که به عنوان بخش خصوصی به بودجه عمومی و دولتی چشم ندوخته ایم، باید تلاش کنیم که هزینه این تولیدات را با همراهی شما کاربران و مردم عزیز تامین کنیم.

در روزگاری نه چندان دور همه به خاطر داریم که با خرید حضوری از سوپر مارکت برای تماشای چهار قسمت سریال در ماه 60 هزار تومان پرداخت می کردیم، اما امروز با کمک تکنولوژی و به سادگی و باهزینه ای بسیار مناسب به بیش از 24 قسمت سریال روز ایرانی در ماه دسترسی خواهید داشت.همانطور که در گزارش عملکرد سال 99 خود به شما وعده تولید محتوای با کیفیت از بهترین کارگردانان کشورمان مانند حسن فتحی، محمدحسین مهدویان، سیروس مقدم، رامبد جوان، محمد کارت، نیما جاویدی، سعید آقاخانی، مهران مدیری، مصطفی کیایی، هومن سیدی، محسن تنابنده و … را دادیم، تلاش خواهیم کرد که با قدرشناسی از همراهی شما، وعده خود را عملی کنیم و بهترین ها را برای شما تدارک ببینیم.

ما هم همانند شما متوجه شرایط سخت و پیچیده مالی فعلی هستیم و در راستا تولید، بیش از هر بخش دیگری از اوضاع نا مناسب مالی متاثر شده و علاوه بر افزایش هزینه های صد در صدی در تولید هر اپیزود سریال ایرانی تعداد عرضه سریال هایمان را در هفته سه برابر کرده ایم تا رضایت کاربرانمان را افزایش دهیم. به همین بهانه به مناسبت نوروز 1400، تمامی اشتراک های فیلیمو با تخفیف 30 درصد در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و امیدواریم با همراهی هم روزهای سخت ناشی از کرونا را پشت سر بگذاریم و با بهار 1400 به زندگی سلامی توام با عشق، محبت و رونق بدهیم.

پلتفرم و نماوا از سبد فرهنگی مردم حذف می شود؟

نکته قابل تامل درباره این بیانیه آن است که در صورتی که ورود این پلتفرم به بورس برخلاف انتظار مسئولین آن از آب در آید، باز هم قرار است خسارت های به بار آمده از جیب مخاطبان تامین شود؟ علاوه بر آن افزایش افسارگسیخته حق اشتراک به بالا بردن انتظار مخاطبان از کیفیت سریال ها ختم خواهد شد؟ آنچه در عمل می بینیم این است این که این پلتفرم در عرض یک ماه دو بار حق اشتراک خود را افزایش داده بود بدون اینکه تغییری در کیفیت آثار و یا ارائه دسترسی بیشتر به این سایت را به صورت همزمان و از طریق چند دستگاه مختلف ارتقا دهد. از طرف دیگر مشخص نیست در آینده آثار ساخته شده توسط این دو پلتفرم به سرنوشت برخی آثار مطرح شبکه نمایش خانگی دچار نشوند؟ آثاری که با نیمه تمام ماندن ضربه سنگینی به سریال های نمایش خانگی زده بودند. حالا این دو پلتفرم هم در صورت شکست وعده های خود حتما سرنوشت VODهای کشور را تحت تاثیر قرار می دهند؛ علاوه بر آن باید انتظار داشت که بعد از تعطیلات نوروزی میزان مخاطبان آنها با کاهش زیادی همراه خواهد شد؛ کاهشی که هر چند از لحاظ ریالی نمی تواند آسیب زیادی به این دو پلتفرم بزند، چرا که گویی قرار است بعد از این فیلیمو و نماوا صرفا برای برخی بخش محدودی از جامعه در دسترس باشند. این در حالی است که شرایط کرونایی و مالی باعث شده تا سینما عملا از سبد فرهنگی مردم حذف شود و این دو پلتفرم جایگزین این تفریح شده بود، اما به نظر می رسد تصمیم اخیر دست اندرکاران نماوا و فیلیمو قرار است تا دسترسی عموم جامعه به آنها را محدود کند و صرفا بخشی از جامعه بتوانند از فیلم ها و سریال های آنها بهره بگیرند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 23648

به "تامین سرمایه ورود به بورس فیلیمو از جیب مخاطب!، پلتفرم ها هم از سبد فرهنگی خانواده ایرانی حذف می شود؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین سرمایه ورود به بورس فیلیمو از جیب مخاطب!، پلتفرم ها هم از سبد فرهنگی خانواده ایرانی حذف می شود؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید