تنش سیاسی میان روسیه و بلاروس بالا گرفت

به گزارش مجله آزمون اول، در پی افزایش تنش ها میان مسکو و مینسک، رییس جمهور بلاروس از روسیه انتقاد کرد.

تنش سیاسی میان روسیه و بلاروس بالا گرفت

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از دستور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس برای لغو اخذ ویزای این کشور برای شهروندان 80 کشور، سرویس امنیتی اف اس بی روسیه دستور اعمال محدودیت های سختگیرانه تر در مرز این کشور با بلاروس را داد.

بر این اساس اتباع 39 کشور اروپایی از جمله تمامی اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا، برزیل، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین، اندونزی، ژاپن، عربستان سعودی، بحرین، عمان، کویت و… می توانند بدون دریافت ویزا به مدت 5 روز به این کشور سفر نمایند.

همچنین اتباع کشورهای چین، ویتنام، هائیتی، گامبیا، هندوراس، هند، چین، لبنان، نامیبیا و ساموآ در صورت داشتن حداقل یک ویزای شینگن معتبر در پاسپورت خود می توانند بدون اخذ ویزا به بلاروس سفر نمایند.

هدف از این اقدام افزایش شمار گردشگران خارجی در بلاروس اعلام شده است.

این قانون از 12 فوریه 2017 میلادی در بلاروس عملیاتی می گردد و تنها شامل دارندگان گذرنامه های عادی است و دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک، خدمات و ویژه مشمول این قانون نمی شوند.

وی با اشاره فرمان اخیر خود در راستای تسهیل سفر به بلاروس ادامه داد: ما این حق را داریم که چنین تصمیمی برای کشورمان بگیریم. ما یک کشور مستقل هستیم. این مساله چه تهدیدی می تواند برای امنیت ملی روسیه داشته باشد؟

لوکاشنکو با انتقاد شدید از این اقدام مسکو، آن را سیاسی گفت.

روسیه از سالهای گذشته دارای رژیم عبور و مرور بدون ویزا با بلاروس است، بر همین اساس مسکو نگران است که با توجه به فرمان جدید رییس جمهور بلاروس، مهاجران کشورهای دیگر روانه روسیه شوند.

رییس جمهور بلاروس در ادامه اظهاراتش گفت که روسیه را به دلیل کارشکنی اش در کاهش صادرات نفت به این کشور به دادگاه خواهد کشاند.

پیشتر در نهم ژانویه 2017 میلادی مقامات روسیه گفتند که مذاکرات با بلاروس بر سر قیمت توافقی انتقال نفت به شکست انجامیده و در سه ماهه اول سال جاری به میزان 4 تا 4.5 میلیون تن از حجم نفت صادراتی کاسته می گردد.

بعضی از موضع گیری های اخیر رئیس جمهور بلاروس و همگرایی وی با اتحادیه اروپا، مقامات کرملین را به شدت نگران نموده است.

بلاروس تنها متحد استراتژیک روسیه در منطقه اروپا و در همسایگی اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3896

به "تنش سیاسی میان روسیه و بلاروس بالا گرفت" امتیاز دهید

1 کاربر به "تنش سیاسی میان روسیه و بلاروس بالا گرفت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش سیاسی میان روسیه و بلاروس بالا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید