جنگ داخلی در خرطوم : ارتش سودان پایگاه های نیروهای شبه نظامی رقیب را بمباران می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، شاهدان می گویند ارتش سودان روز یکشنبه در نبرد خونین بر سر قدرت با نیروهای شبه نظامی رقیب با بمباران هوایی پایگاه های آنها ظاهرا دست بالا را پیدا نموده است و دست کم 59 غیرنظامی از جمله سه غیرنظامی سازمان ملل در جریان این بمباران کشته شده اند.

جنگ داخلی در خرطوم : ارتش سودان پایگاه های نیروهای شبه نظامی رقیب را بمباران می نماید

به گزارش خبرنگاران جنگ میان واحدهای ارتشی وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکم سودان و شبه نظامیان به نام نیروهای حمایت سریع (RSF) به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو مشهور به حمیدتی است انجام داد که معاون رئیس این شورا است.

این نخستین پیکاری از این نوع از هنگامی است که این دو طرف نیروهایشان را به هم پیوستند که تا عمر حسن البشیر، حاکم پیشین این کشور را در سال 2019 سرنگون نمایند و در نتیجه عدم توافق بر سر ادغام RSF در ارتش به عنوان بخشی از گذار به سوی حکومت غیرنظامی است.

برهان و حمیدتی بر سر یک آتش بس انسان محبت آمیز سه ساعته در فاصله ساعت 4 تا 7 بعدازظهر به وقت محلی (1400 تا 1700 به وقت گرینیچ) در روز یکشنبه به پیشنهاد سازمان ملل موافقت نموده اند و هر دو طرف با این آتش بس موافق هستند.

اما شاهدان در مرکز شهر خرطوم می گویند گرچه به نظر می رسید در ابتدا آتشباری فروکش نموده است، اما مدت کوتاهی بعد گزارش هایی از بمباران سنگین رسید. آتش سلاح ها را هنوز می توان شنید و ستون دید برخاسته در پس زمینه فیلم های زنده از مرکز سودان دیده می گردد.

اتحادیه های پزشکان قبل گفته بودند که برای امدادرسانان و بیماران رسیدن به بیمارستان ها مشکل است و از ارتش و RSF خواست تا گذری ایمن را برای آنها فراهم نمایند.

آمریکا، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی و شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا ظاهرا خواهان خاتمه دادن سریع به خصومت هایی شدند که تهدید بدتر شدن شرایط در یک منطقه گسترده تر از قبل ناپایدار را ایجاد می نماید.

کوشش ها بوسیله همسایگان و سازمان های منطقه ای برای خاتمه ددادن به خشونت روز یکشنبه تشدید شد. این اقدامات از جمله شامل پیشنهاد به مصر و سودان جنوبی برای میانجی گری میان طرف های نبرد است.

شاهدان و ساکنان می گویند ارتش با حملات هوایی پادگان ها و پایگاه هایی RSF را از جمله اومدورمان در آن طرف رودخانه نیل در نزدیکی خرطوم مرکز سودان را هدف قرار داده است و توانسته است اغلب این تاسیسات را تخریب کند.

به گفته این شاهدان ارتش سودان بعلاوه توانسته است اغلب بخش های کاخ ریاست جمهوری در خرطورم را از RSF بازپس بگیرد، هر چند که دو طرف مدعی هستند که کنترل این کاخ و سایر نهدادهای کلیدی در خرطوم را را پس از نبردهای با توپخانه سنگین ومسلسل که به روز یکشنبه کشید، در دست دارند.

اعضای RSF درون فرودگاه بین المللی خرطورم در محاصره نیروهای ارتش باقی ماندهآند، اما از حمله متقابل به آنها خودداری نموده اند تا از تخریب بیشتر پرهیز نمایند.

اما شاهدان می گویند یک مشکل عمده وجد هزاران نفر از اعضای به شدت مسلح RSF است که در محله های خرطوم و سایر شهرها پراکنده شده اند و هیچ مقامی توانایی کنترل آنها را ندارد.

از طرف دیگر شرکت مخابراتی MTN سودان سرویس های اینترنت را با دستور مقام دولتی مسئول رگولاتوری مسدود نموده است. پخش اخبار دولتی سودان نیز یکشنبه بعدازظهر متوقف شد و هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث این قطع برنامه ها شده است.

گزارش می گردد که چندین گروه از افراد غیرنظامی در جنگ های اطراف کاخ ریاست جمهوری و پایگاه های نظامی در خرطوم به دام افتاده اند.

کمیته مرکزی پزشکان سودانی گزارش کرد که دست کم 56 غیر نظامی کشته شده و 595 نفر از جمله پیکارجویان از هنگام آغاز جنگ زخمی شده اند. این کمیته می گویند شمار زیادی از پرسنل نظامی هم کشته شده اند، اما گفت به دلیل نبود اطلاعات دست اول از بیمارستان ها نمی تواند رقم خاصی را اعلام کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 41331

به "جنگ داخلی در خرطوم : ارتش سودان پایگاه های نیروهای شبه نظامی رقیب را بمباران می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ داخلی در خرطوم : ارتش سودان پایگاه های نیروهای شبه نظامی رقیب را بمباران می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید