حمامی قدیمی و تاریخی در استان همدان که انبار مبل است

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ این خبر پیرامون حمامی قدیمی و تاریخی در استان همدان که انبار مبل است، برای شما نگارش شد.

حمامی قدیمی و تاریخی در استان همدان که انبار مبل است

طبق اسناد موجود حمام اعظم کبودرآهنگ به همت 35 نفر از خیرین ساخته شده و این افراد نسبت به هزینه ای که نموده اند مالک بنا هستند. در حال حاضر اعضای هیأت امنای مسجد اعظم به عنوان متولی بنا و ناظر بر آن بوده و با وجود اینکه میراث فرهنگی چندین بار برای تبدیل بنا به موزه مردم شناسی، نمایشگاه دائمی، سفره خانه سنتی و مواردی از این دست اقدام نموده، به نتیجه نرسیده است.

به نظر می رسید بازسازی بنا در سال 90 نویدبخش تغییر کاربری حمام اعظم کبودرآهنگ باشد اما این اتفاق نیفتاد و سال 99 بود که زمزمه هایی به گوش رسید که بنا به انبار مبل تبدیل شده است.

همان زمان رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ گفت: میراث فرهنگی در پی حفظ بنا و تغییر کاربری مناسب آن است اما هیأت امنای مسجد اعظم حاضر به واگذاری حمام نیستند و مدتی بنا را به نمایشگاه مبل تبدیل نموده بودند و در حال حاضر نیز به انبار مبل تبدیل شده است.

مهدی غلامی اظهار کرد: میراث فرهنگی متولی حفاظت از بناست و در خصوص تغییر کاربری حمام اعظم کبودرآهنگ دستش بسته است، از طرفی چون بنا، مالک ندارد و جز اموال عمومی است، شورای شهر و شهرداری هم باید وارد کار شوند.

به گفته وی، عرصه زمین حمام و مالکان آن مشکل حقوقی دارند و اگر این مشکل وجود نداشت میراث فرهنگی می توانست بنا را تملک و حفظ کند، از طرفی حل این مشکل به مسئولان شهرستان کبودرآهنگ بویژه شورای شهر و شهرداری بستگی دارد و ضروری است فرمانداری نیز ورود نموده و تصمیم نهایی را بگیرد.

بعلاوه طبق شنیده ها، آن موقع اعضای هیأت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ نامه کتبی به میراث فرهنگی داده بودند که بنا را در اختیار این سازمان قرار نمی دهد. از طرفی میراث فرهنگی طبق قانون نمی توانست اینگونه بناها را در اختیار بگیرد و از طرف دیگر هیأت امنا راضی به تغییر کاربری نبوده و می خواستند مدیریت آن در دست خودشان باشد.

همان زمان، سید علی موسوی، عضو هیأت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ گفت: تغییر کاربری حمام اعظم به عهده متولیان مسجد اعظم است، پیشنهاد تبدیل قسمتی از حمام به محل ورزش های باستانی را در شورای شهر کبودرآهنگ مطرح نمودیم که مجوز کندن گود به آن داده نشد.

ضروری است اشاره گردد وی در آبان سال 99 در صورتی تبدیل حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل را تکذیب کرد که تصاویری مبنی بر انباری شدن این بنای تاریخی به دست خبرنگار رسیده بود.

موسوی بعلاوه در بخشی از صحبت هایش مطرح نمود که پیشنهاداتی مبنی بر تغییر کاربری به میراث فرهنگی و شورای شهر کبودرآهنگ داده شده اما مورد تأیید قرار نگرفته است.

به گفته وی، بعضی از این پیشنهادات شامل معاوضه حمام با حمامی در حواشی این بنا، کندن گود و تبدیل بنا به زورخانه و تحویل یکی از دو قسمت حمام گرم و سرد به میراث فرهنگی برای تبدیل به موزه مردم شناسی است که البته به نظر می رسد این پیشنهادات با قوانین میراثی مغایرت نداشته و به همین دلیل مورد پیگیری قرار نگرفته است.

حال پس از حدود دو سال از تبدیل حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل و گزارشی که در این رابطه منتشر کردیم، دوباره شرایط بنا را از رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ جویا شدیم.

غلامی با بیان اینکه شرایط امروز بنا با سال 99 هیچ تفاوتی ننموده، گفت: حمام اعظم کبودرآهنگ به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهرستان همچنان انبار مبل است و تفاوتی در شرایط کاربری آن بوجود نیامده است.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیأت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ نیز همچنان بر سر حرف و عقیده خود مانده اند، اظهار کرد: آنها همانند گذشته با تغییر کاربری بنا و گذاشتن آن در اختیار میراث فرهنگی مخالف هستند.

غلامی در ادامه بر لزوم ورود شهرداری و شورای شهر کبودرآهنگ به شرایط این بنا تأکید کرد و اضافه نمود: حفاظت و بازسازی بناهای تاریخی وظیفه اصلی میراث فرهنگی است که در خصوص این بنا اجرا شده است و در حال حاضر در این دو زمینه هیچ گونه مسئله ای ندارد.

وی اضافه نمود: میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند به این موضوع ورود کند و به همکاری جدی شهرداری، شورای شهر و حتی فرمانداری کبودرآهنگ احتیاج است تا این بنای با ارزش در راستای رونق توریستی و جذب توریست در شهرستان مورد استفاده قرار گیرد.

غلامی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی آماده هر گونه همکاری با هیأت امنای مسجد است، اظهار کرد: این بنای با ارزش می تواند با تبدیل به موزه مردم شناسی، سفره خانه سنتی و مواردی از این دست به توسعه توریستی شهرستان کبودرآهنگ یاری کند.

در ادامه شرایط بنا را از شهردار کبودرآهنگ جویا شدیم، علی فلاح با اشاره به اینکه اعضای هیأت امنای مسجد کبودرآهنگ اجازه نمی دهند میراث فرهنگی دخل و تصرفی در بنا داشته باشد، گفت: در حال حاضر بنا همانند گذشته انبار مبل است و چون تحت مالکیت وراث سازنده است شهرداری و شورای شهر نیز نمی توانند ورود نمایند.

وی با بیان اینکه شهرداری بارها برای معین تکلیف بنا و تبدیل آن به موزه مردم شناسی پیش قدم شده اما نتیجه ای نداشته، اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم حمام به موزه تبدیل و شهرداری متولی آن باشد اما وراث نپذیرفتند.

فلاح با اشاره به اینکه متأسفانه آنها به میراث فرهنگی و شهرداری بدبین هستند، ادامه داد: بارها درباره شرایط این بنا جلسه تشکیل شده و با اعضای هیأت امنا صحبت نموده ایم حتی نمونه ای مشابه از تغییر کاربری را به آنها نشان دادیم اما زیر بار نمی روند.

در حالیکه در همه جای جهان استفاده مناسب از بناهای تاریخی در راستای حفظ و نگهداری بنا، رونق توریستی و توسعه مالی بکار گرفته می گردد این بنای تاریخی با پیشینه بیش از 100 سال میان گیرودارهای قانونی حبس شده و نه تنها بعد از گذشت سالها تغییر کاربری مناسبی نداده بلکه با ادامه روند فعلی آسیب تماشا آن دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 37812

به "حمامی قدیمی و تاریخی در استان همدان که انبار مبل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمامی قدیمی و تاریخی در استان همدان که انبار مبل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید