خبرنگاران جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به جهان معرفی می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، قزوین- خبرنگاران-نویسنده، کارگردان و فیلم ساز قزوینی با بیان اینکه شناسایی و هویت بخشی به میراث فرهنگی نیازمند فرهنگ سازی گسترده است، گفت: جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به جهان معرفی می نماید.

خبرنگاران جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به جهان معرفی می نماید

به گزارش خبرنگاران، امروزه سینما به عنوان هنر هفتم و یک وسیله ارتباطی فراگیر با بهره گیری از جادوی تصاویر متحرک در جهت ارتقاء فرهنگی جوامع در ابعاد مختلف اجتماعی تأثیر به سزایی دارد.

کارشناسان و متخصصان حوزه سینما بر این باورند، برای رسیدن به سینمای ملی باید اصول، مبانی و ارزش های حاکم بر جامعه مدنظر قرار گیرد تا بستری مناسب برای انتقال مفاهیم دینی، انسانی، اخلاقی و فرهنگی فراهم شود.

میراث فرهنگی به عنوان ارزشمندترین میراث بشری، مایه اصلی هویت ملت هاست و حفظ، صیانت و معرفی آن نقشی ارزنده در احیا و استحکام بخشی به هویت و فرهنگ کشور دارد و سینما بهترین ابزار برای این منظور است.

به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با مشارکت سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه های فرهنگی و اجرایی جشنواره فیلم یادگار در حوزه میراث فرهنگی را 26 تا 31 اردیبهشت سالجاری برگزار می نماید.

حسن لطفی را اگرچه بیشتر با نوشته هایش می شناسند، با کتاب هایی از مجموعه داستان های کوتاه و مجموعه فیلمنامه ها یا داستان هایی که در نشریات مختلف به چاپ رسانده است و از تدریس او در زمینه فیلمنامه نویسی هم چند نسل از اهالی فیلمسازی قزوین بهره برده اند اما این پیشکسوت عرصه هنر کار فیلمسازی را از سال 65 شروع نموده و در حدود 17 فیلم مستند و فیلم کوتاه ساخته است.

وی که یکی از فیلم سازان دغدغه مند در حوزه حفظ میراث و اصالت ایرانی است این دیدگاه را در آثار خود به نمایش گذاشته است، دغدغه ای که شاید بتوان آن را مهم ترین اصل در ساخت فیلم و آثار مستند در بین نیروهای ارزشی دانست، چرا که توجه به هویت، اصالت و ریشه دینی و مذهبی ایرانیان از حلقه های اتصال همه فعالان فرهنگی و هنری کشور است که توانسته راستای مشترک برای بسیاری از فعالیت ها رقم بزند.

به گفته این کارگردان و فیلم ساز قزوینی ،جشنواره مستند یادگار گامی ارزشمند در این راستا است که کوشش نموده تا با حمایت از مستندسازان جوان و ایده پردازان برجسته این حوزه موجی نوین برای توجه به میراث فرهنگی و میراث معنوی در آثار مستند ایجاد کند.

خبرگزاری جمهوری اسلمی (خبرنگاران) استان قزوین به همین منظور پای صحبت های حسن لطفی نویسنده، کارگردان و مستند ساز قزوینی نشست .

خبرنگاران: نظرتان درباره برگزاری جشنواره ملی فیلم های مستند میراث فرهنگی یادگار در قزوین چیست؟

نسبت به برگزاری این جشنواره حس خوبی دارم و گمان می کنم این رویداد سینمایی، فرهنگی می تواند شروع خوبی برای یک حرکت ارزشمند هنری باشد، حرکتی که اگرچه باید سال های قبل تر شروع می شد اما هنوز هم دیر نیست. قزوین نه تنها سابقه طولانی گرانسنگی در تمدن و میراث فرهنگی دارد در سال های اخیر فیلمسازان و عوامل خوبی به سینمای مستند کشور داده است هر دو اینها یعنی مکان برگزاری جشنواره فیلم یادگار هوشمندانه انتخاب شده است.

خبرنگاران: برگزاری چنین جشنواره ای در قزوین چه تاثیری بر فیلمسازهای قزوینی دارد؟ آیا منجر به بهبود و پیشرفت کار در قزوین خواهد شد؟

شاید قطعی نشود به چنین سوالی پاسخ داد، اما با توجه به توان فیلمسازی فیلمسازان استان قزوین و تعداد علاقمندان به این سینما در استان می تواند هر رویداد فرهنگی دیگری منتظر تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آن باشد.

در خصوص تاثیرات کوتاه مدت، هر چند شرایط روزگار کرونا قدری به آن ضربه می زند اما برگزاری این جشنواره در این روزگار می تواند نشانه ای از امید به فردای سینمای مستند باشد و گذشته از آن فرصت رقابت فیلمسازان استان با سایر رقبا را در سراسر کشورفراهم می سازد.

تاثیرات میان مدت و بلند مدت آن هم بیشتر از همه به تداوم و نحوه برگزاری این جشنواره برمی شود که با شناختی که از دست اندکاران جشنواره در قزوین و تهران داریم و با جدیتی که در مدیر کل اداره فرهنگ ارشاد قزوین شاهدیم می توانیم با نگاه مثبت منتظر اتفاقات خوبی باشیم.

خبرنگاران: از علاقه خودتان به موضوعات میراث فرهنگی بگویید، تا چه میزان در ساخت فیلم ها یا در کلاس های آموزشی تان به این موضوعات می پردازید؟

محال است درشهری مانند قزوین با مجموعه ای بی نظیر از تاریخ ، فرهنگ و هنر قد بکشی و عشق به میراث فرهنگی به جانت نیفتد، البته شاید هم در خصوص من این طور است، هر وقت هم به سفر رفته ام چه داخل و چه خارج کشور در پی مکان ها و آدم ها و مراکزی بوده ام که نشانی از میراث فرهنگی آنجا داشته باشد. در فیلمسازی هم در انتخاب مکان فیلمبرداری یا مضامینی که انتخاب نموده ام از کنار این موضوع بی تفاوت نگذشته ام.

البته همواره بر این اعتقاد دارم که افراد هستند که مکان ها و حرکت های فرهنگی را می سازند و به قولی میراث معنوی را هم همواره ارج نهاده ام و در کلاس های آموزشی هم به فراخور موضوع درس گوشه چشمی به این موضوع داشته ام و تمام کوششم برگرداندن فیلمسازان به اصل خودشان است.

خبرنگاران: موضوع میراث فرهنگی در فیلمسازی چقدر ظرفیت پرداخت دارد؟

بی شک از آنجایی که هم سینما قدرت بسیاری دارد و هم میراث فرهنگی بسیار گسترده و عمیق است این موضوع می تواند تا سینما زنده است مورد استفاده فیلمسازان قرار گیرد. البته این را هم اضافه کنم که فیلمسازان خوب هیچ وقت از کنار این میراث بی تفاوت نگذشته اند و در فیلم هاشان بطور مستقیم یا غیرمستقیم به خوبی از آن بهره برده اند.

خبرنگاران: با توجه به اینکه بخش ویژه جشنواره میراث فرهنگی قزوین است، این شهر چقدر ظرفیت پرداخت به این موضوع را دارد؟

اغراق نیست اگر بگویم قزوین معدن سوژه های متنوع فرهنگی است و گذشتگان میراث با ارزشی برای نسل حاضر به ارث گذاشته اند، فراموش نمی کنم سال ها پیش که هنوز سرای سعد السلطنه بازسازی نشده بود یکی از فیلمسازان صاحب نام برای ساخت فیلمی داستانی و تاریخی به قزوین آمده بود هنگام بازدید از مکان های مختلف (خصوصاً این مکان) معتقد بود که قزوین می تواند مورد استفاده فیلمسازان زیادی قرار گیرد این در حالی بود که او هنوز مکان های مثل منطقه الموت، بوئین زهرا، سگزآباد، تاکستان، زرگر و... را ندیده بود.

شاید تات نشین های بلوک زهرای زنده یاد آل احمد را خوانده بود اما آن منطقه دیدنش و جستجو در تاریخش مثل الموت و بقیه مکان های استان لبریز از سوژه های بکر فیلمسازی است. کنار این مناطق آدم هایی که هر کدامشان به نوعی میراث دار و میراث ساز فرهنگی بوده اند هم هست.

خبرنگاران: در انتها نکته ای که به نظرتان مهم است بفرمایید؟

اول از همه آرزوی جشنواره درجه یکی در حد میراث فرهنگی قزوین دارم و امیدوارم جشنواره یادگار سال های زیادی در قزوین بماند و منشأ اتفاقات خوبی برای فیلمسازی کشور و فیلمسازان استان شود. همچنبن امیدوارم همه ادارات و سازمان ها در کنار برگزار کنندگان جشنواره و فیلمسازان استان باشند و از هیچ کمکی مضایقه نکنند تا جشنواره ای ماندگار به بهترین شکل برگزار شود.

جشنواره فیلم یادگار با هدف معرفی و تقویت میراث فرهنگی کشور با استفاده از ابزار فیلم و سینما به میزبانی قزوین و در سطح ملی برگزار می شود و با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت های موجود، اکران فیلم های منتخب طبق جدول تنظیمی در روزهای 26 تا 30 اردیبهشت ماه امسال در بستر پلتفرم ها و فضای مجازی برای علاقه مندان پخش می شود.

در حال حاضر 510 اثر از مستند سازان سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم های مستند میراث فرهنگی یادگار ارسال شده است که از استقبال گسترده فیلم سازان از این جشنواره حکایت دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25364

به "خبرنگاران جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به جهان معرفی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جشنواره فیلم یادگار میراث فرهنگی قزوین را به جهان معرفی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید