خبرنگاران حزب های ِشب انتخاباتی نباید هم جواب دهد

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- روزنامه آرمان در گفت و گو با عزت الله یوسفیان ملا فعال سیاسی، نوشته است: احزاب در کشور ما پا نگرفته اند. ما جریانات سیاسی به نام اصلاح طلب، اصولگرا و سایر اسامی داریم. چه در انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری، حزبی وجود ندارد که مردم به حزب اعتماد کنند. احزاب کارنامه ای در طول سال ندارد که بگویند فلان مشکل کشور را ما طرح دادیم و حل شد.

خبرنگاران حزب های ِشب انتخاباتی نباید هم جواب دهد

روزنامه آرمان سه شنبه هشتم مهر 1399 در گفت و گویی با عزت الله یوسفیان ملا فعال سیاسی، آورده است: میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از دغدغه های اصلی همه جریانات سیاسی است. حضور مردم پای صندوق های رأی، کمک قابل توجهی به رفع مسائل اقتصادی و سیاسی کشور خواهند کرد. حضور پرشور مردم در روز انتخابات به اعتماد ملت نسبت به در نظر گرفته شدن رأی شان و تاثیر سریع نتیجه انتخابات بر شرایط کشور مربوط است.

این روزها کشور با مسائل اقتصادی و سیاسی فراوانی روبه رو است. مشارکت مردم در انتخابات چه کمکی به بهبود شرایط مردم و کشور خواهد کرد؟

مردم می دانند نتیجه رأیی که می دهند، مستقیما به خودشان بازمی شود. اگر به فرد دارای صلاحیت رأی داده شود، مردم با رای خود به اهداف نزدیک می شوند و در جهت آن هدف قرار می گیرند. اگر مردم نتیجه صندوق های رأی را ببینند، قطعا در انتخابات شرکت می کنند. در بعضی کشورها به تقویت های سیاسی، اقتصاد یا اجتماعی نیاز است، گاهی اوقات کشوری در حال جنگ است و نیاز به کمک در مسائل نظامی دارد، هر هدفی که مردم داشته باشند، می تواند از طریق صندوق رأی محقق شود. این به شرطی است که مردم نتیجه رأی به صندوق انداخته شده را لمس کنند. مردم زمانی با صندوق رأی قهر می کنند که ببینند رأیی که می دهند، به نتیجه مطلوب نمی رسد. وقتی این احساس در مردم به وجود بیاید، مشارکت آنها کم می شود. اولین گام برای انتخابات رقابتی، جلب نظر عمومی است. به نظر من جلب نظر مردم نیز با انتخابات آزاد حل می شود. اینکه به مردم بگوییم، در انتخابات بر گفته ما صحه بگذارید، نتیجه مطلوبی که یک نظام دموکراسی می خواهد را محقق نمی سازد. مردم با این مساله سر آشتی ندارند تا پای صندوق رای حاضر شوند.

ما تجربه انتخابات دوم اسفند را نیز داریم. علت اینکه مردم مشارکت مورد انتظار را نداشتند چیست؟ آیا می توانیم امیدوار باشیم که دست مردم برای انتخابات 1400 بازتر باشد؟

بستر انتخابات باید با رعایت قانون اساسی برای حضور سلایق مختلف باز باشد. هیچکس انتظار ندارد، کسی قانون اساسی کشور که مطابق اعتقادات مردم است را زیرپا بگذارد. هر کشوری قوانین و مقرراتی دارد. اگر در چارچوب همین قوانین، بستر برای حضور سلایق باز باشد و مردم یقین داشته باشند رأیی که به صندوق ریخته اند، با امانت داری حفظ شده، حضور پرشوری در انتخابات خواهیم داشت. رهبری فرموده اند رأیی که مردم به صندوق رأی می ریزند، حق الناس است. حق الناس چیزی است که خدا هم از آن نمی گذرد. تا زمانی که این دِین ادا نشود، حتی عبادات هم پذیرفته نیست. حتی خدا هم در برابر حق الناس از خدایی خود استفاده نمی کند. اینجا هم اگر مردم حس کنند، رأی آنها محفوظ و نتیجه اش ملموس است، قطعا و یقینا در انتخابات مشارکت می کنند. شما ببینید که هنوز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام نشده، بی اعتمادی ها آغاز شده است. به دلیل وجود کارت الکترال، گاهی نامزدی با رأی کمتر، برنده انتخابات می شود. این اتفاقات سبب بی اعتمادی می شود. هرچه میزان اعتماد عمومی بیشتر باشد، رأی بیشتری به صندوق ها ریخته می شود. هرچه سلایق مردم با نظر به قانون اساسی لحاظ شود، مشارکت افزایش می یابد. کسی انتظار ندارد، در نظام جمهوری اسلامی یک کمونیست کاندیدا شود. اگر در چارچوب قانون اساسی همه سلیقه ها در انتخابات وجود داشته باشند و انتخاب مردم بین دو یا سه نفر خلاصه نشود، می توان انتظار حضور مردم را داشت. اینطور نباشد که دو یا سه نفر جلو بیایند و بگویند همین است و جز این نیست. چند نفر هستند که در هر انتخاباتی حضور دارند، عاشق انتخابات و صندوق رأی هستند. اگر مردم بدانند نتیجه رأی خود را در مدت کوتاهی پس از انتخابات حس می کنند، اعتماد می کنند و پای صندوق رای می آیند.

باتوجه به مسائل این روزهای کشور، شخصی که نامزد ریاست جمهوری می شود باید چه مشخصه هایی داشته باشد و مردم به چه نامزدی اقبال خواهند داشت؟

نامزد دوره بعدی ریاست جمهوری باید مطابق قانون رجل سیاسی باشد. یک هنرپیشه، کاسب یا استاد دانشگاه نمی تواند در انتخابات نامزد و رئیس جمهور شود. ما کلمه رجل سیاسی را در قانون داریم. البته رجل سیاسی تا به امروز تعریف نشده و چیستی آن به تعریف شورای محترم نگهبان وابسته است. کسانی که در پست های سیاسی مانند دستگاه تقنین یا اجرا بوده اند، به عنوان رجل سیاسی شناخته می شوند. به همین علت انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند به همه اقشار جامعه تسری پیدا کند. هرچند کسانی نیز بودند که اعتماد عمومی را جلب کردند و در انتخابات حاضر شدند. مردم نیز به دنبال همین اعتماد بروند. گاهی یک نامزد تلاش می کند با یک جمله یا چند کلمه موجی ایجاد کند. مردم نباید به دنبال چنین چیزی باشند. مردم به دنبال شناخت فرد بروند. اینکه فردی از اقوام یا اطرافیان یک نامزد دچار مسائلی باشند، دلیل نمی شود که خود او نیز دچار چنین مسائلی باشد. مردم رفتار خود کننده را رصد کنند. مدیرانی که نامزد می شوند، همگی امتحان خود را پس داده اند و سابقه اجرایی آنان مشخص است. بررسی عملکرد این افراد چندان مشکل نیست و مردم می توانند میزان صداقت رفتار و قدرت سیاسی آنان را درک کنند. ریاست جمهوری مانند مجلس نیست که ناگهان کسی با یک نطق از حوزه انتخابیه رای بیاورد. رجل سیاسی کسی است که در این کشور کار سیاسی کرده است.

احزاب و جریان های سیاسی برای انتخابات پیش رو چه برنامه ای خواهند داشت؟

احزاب در کشور ما پا نگرفته اند. ما جریانات سیاسی به نام اصلاح طلب، اصولگرا و سایر اسامی داریم. چه در انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری، حزبی وجود ندارد که مردم به حزب اعتماد کنند. احزاب کارنامه ای در طول سال ندارد که بگویند فلان مشکل کشور را ما طرح دادیم و حل شد. اینکه جمعی از افراد کنار هم جمع می شوند، برای این است که جریان آنها در کشور زنده بماند. چون ما حزب نداریم و جریان سیاسی شب انتخابات داریم، مردم به این موضوعات اعتنا نمی کنند. در انتخابات شهر تهران که مردم همه افراد را نمی شناسند، هر لیستی که اقبال داشته باشد، مردم به همه اعضای آن لیست رای می دهند ولی در شهرستان ها مردم کاری به اصلاح طلب و اصولگرا ندارند، بلکه به فردی که می شناسند، رای می دهند. ما امیدواریم مردم مانند شهرهای کوچک، بر اساس عملکرد فرد قضاوت کنند.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16390

به "خبرنگاران حزب های ِشب انتخاباتی نباید هم جواب دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حزب های ِشب انتخاباتی نباید هم جواب دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید