روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

قضیه چیست؟

روز دنیای گردشگری در ایران معمولا پر سر و صدا نیست. با آنکه در سالهایی به جای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده، اما رویکرد برنامه ها چندان عمومی و مردمی نبوده و رویدادها متمرکز بر جامعه تخصصی گردشگری بوده، بطوریکه هر سال یک گردهمایی با حضور دست اندرکاران گردشگری و مقامات دولتی برگزار می گردد و پس از توضیح شرایط صنعت گردشگری در ایران و مرور برنامه ها و اهداف متولیان، از تعدادی فعال گردشگری نیز تجلیل می گردد و در حاشیه هم از یک تمبر به مناسبت روز دنیای گردشگری و چند پروژه آماده شده رونمایی می گردد. آنچه مردم در ایران از این روز دنیای لمس می نمایند همان بازدید نیم بها و یا رایگان از موزه ها می تواند باشد که سال جاری محدودیت های کرونا شاید این فرصت را هم از آنها بگیرد.

در دنیا هر سال این روز به میزبانی کشوری خاص جشن گرفته می گردد. رویکرد جشن معمولا شعاری است که سازمان دنیای دنیاگردی برای آن سال انتخاب نموده است. در دیگر کشورها با توجه به مزیت مالی قابل توجهی که گردشگری دارد سعی می گردد با ارائه تخفیف هایی در اقامت، حمل و نقل و سرگرمی ها، مردم بیشتری در جشن روز دنیای دنیاگردی شریک شوند.

سال جاری در ایران آنچنان که معاون گردشگری گفته به جای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز جزئیات آنچه در آن یک هفته قرار است اتفاق افتد را اعلام ننموده است، اما ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه خواسته که از این فرصت یک هفته ای برای احیای گردشگری که در هفت ماه گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با رکود روبرو شده است، استفاده گردد.

معاون گردشگری پیرامون روز دنیای گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟، گفت: هفته گردشگری فرصتی مغتنم برای بازگرداندن گردشگری به جامعه است و از این بهانه باید حداکثر استفاده را ببریم و با استفاده از ظرفیتهای موجود در صداو سیما، رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی امید، نشاط و طراوت را به گردشگری بازگردانیم.

او اظهار کرد: سال جاری برای اولین بار روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور ثبت شده و باید از این فرصت برای معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری به خوبی استفاده گردد. برند و شعار ملی گردشگری و سند توسعه گردشگری که برای اولین بار آماده شده اند باید مورد توجه قرار گیرد.

تیموری درباره چگونگی بزرگداشت روز دنیای گردشگری در استانها همزمان با شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به شرایط خاص سال جاری استانها با ابتکار عمل و خلاقیت باید این روز را بگونه ای ارج نهند که منافاتی با اهداف ستاد ملی مقابله با کرونا پیش نیاید. رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری مراسم به صورت مجازی، نیمه مجازی و در فضاهای باز موارد حائز اهمیتی هستند که باید مورد توجه تمام استانها قرار گیرد. رعایت نکردن این نکات می تواند ابعاد منفی داشته باشد.

معاون گردشگری به نقش سفیران و رایزن های فرهنگی در مناسبت روز دنیای دنیاگردی هم اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به اینکه گردشگری تنها در ابعاد داخلی قابل تعریف نیست رایزنان فرهنگی و سفارتخانه ها در این روز برنامه هایی را با موضوع گردشگری در کشورهای مقصد برگزار می نمایند که این برنامه ها در معرفی جاذبه های گردشگری کشور مثمرثمر خواهد بود.

تجلیل از فعالان گردشگری در طول یکسال گذشته از دیگر اقداماتی است که معاون گردشگری به آن اشاره نمود و گفت که برنامه های سال جاری با توجه به شعار سازمان دنیای دنیاگردی برگزار خواهد شد.

وی اضافه نمود: گردشگری و توسعه روستایی، شعاری است که برای سال جاری نامگذاری شده و در معاونت گردشگری حجم کارهایی که در حوزه گردشگری روستایی اجرا شده قابل توجه است. تمام کوششمان بر این است که با رفع خلاهای موجود به سطحی از استاندارد در این حوزه برسیم و به دنبال همیت بیشتر نسبت به مقوله توسعه گردشگری در روستاها و نواحی کم برخوردار خواهیم بود.

او اعلام کرد: گردشگری با توجه به ابعاد داخلی و خارجی که در اختیار دارد یکی از اهرم هایی است که می تواند موجب احیا و بازیابی اقتصاد دنیا گردد. در عرصه دنیای روی این موضوع فکر می نمایند و ما نیز در کوشش برای اثبات این جنبه گردشگری هستیم.

تیموری اشاره ای هم به جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر بهداشت داشت و گفت: با برگزاری این جلسات محدودیت ها برای انجام سفر به حداقل رسید. وزارت بهداشت مخالف سفر نیست، آنچه که مورد مخالفت این وزراتخانه است سفرهای بی برنامه و بدون نظارت است. سفرهایی که در چارچوب تور و با نظارت وزارت گردشگری انجام می گردد، آسیب زا نخواهد بود. با سپردن سفرها به آژانسهای مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز، ایمنی تضمین و نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا رفع می گردد.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: آمار شورای دنیای سفر نشان می دهد یک میلیون و سیصد هزار شاغل در حوزه گردشگری ایران وجود دارد که این تعداد به اضافه خانوارهای آنها جمعیت قابل توجهی است که به وسیله حوزه گردشگری ارتزاق می نمایند. در شرایط کنونی و بحرانی که با آن روبرو هستیم این موضوع می تواند در تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشد.

تیموری با اشاره به فرصت 6 ماهه اول سال که از دست رفت، گفت: تعداد سفرها در این مدت به صورت حداقلی رخ داد. در نیمه دوم سال با ایجاد انگیزه و تنوع در بازاریابی و محصولات گردشگری باید گردشگری داخلی حفظ گردد. تعطیلی دانشگاه ها و بسته بودن مرزها ظرفیتهایی هستند که با برنامه ریزی و مدیریت علمی می تواند این بازار نیمه جان را التیام داد.

او اضافه نمود: آژانس های تخصصی برای هفته گردشگری سفرهای متنوعی را در سطوح ملی و استانی برنامه ریزی نموده اند. همچنین در سطح ستادی تاکیدمان این است که دفاتر چندگانه برنامه های خود را داشته باشند و برای خروج از رکود با مراکز دانشگاهی، علمی، تشکل ها و بخش خصوصی برنامه های مشارکتی ترتیب داده گردد.

تیموری با اشاره به ابلاغ احکام سند توسعه گردشگری توسط معاون اول رئیس جمهور به تمامی دستگاه ها گفت: با توجه به اینکه تکالیفی در سطح استان ها در نظر گرفته شده باید از فرصت هفته دنیای برای معرفی سند توسعه گردشگری استفاده گردد.

دنیای با نشاط مدرسه: دنیای با نشاط مدرسه | وبسایت ملزومات تحصیلی دانش آموزان

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15963

به "روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی گردشگری در ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید