سنگ گرانیت چیست؟ انواع سنگ خارا یا گرانیت را بشناسید

به گزارش مجله آزمون اول، سنگ گرانیت یا سنگ خارا بخش عمده تشکیل دهنده پوسته قاره ای است. گرانیت یکی از سنگ های نمادین سیاره زمین محسوب می گردد. سیاره های دیگری همچون عطارد، ناهید و مریخ پوشیده از بازالت هستند. سنگی که در کف اقیانوس ها نیز فراوان یافت می گردد. با این وجود تنها زمین است که سنگ گران بها و زیبای گرانیت در آن به وفور پیدا می گردد. ادامه این مطلب را با خبرنگاران همراه باشید.

سنگ گرانیت چیست؟ انواع سنگ خارا یا گرانیت را بشناسید

سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت از دانه های معدنی متوسط و درشت ساخته شده که با استحکام بسیار بالایی در کنار هم قرار گرفته اند. این دانه ها به اندازه ای درشت هستند که معمولاً با چشم غیرمسلح دیده می شوند. به همین دلیل سنگ گرانیت یک سنگ متخلخل است.

سنگ گرانیت یا سنگ خارا همیشه شامل کوارتز و فلدسپات است و ممکن است شامل تعداد بی شمار دیگری از مواد معدنی باشد. وجود کوارتز و فلدسپات باعث ایجاد رنگ های روشن گرانیت (از صورتی روشن گرفته تا سفید) می شوند. دیگر مواد معدنی نیز با رگه های تیره بر روی این زمینه روشن خودنمایی می نمایند و ساختار رنگی گرانیت را تشکیل می دهند. بدین ترتیب ظاهر کلی گرانیت کلاسیک، شبیه ترکیب نمک و فلفل است. دو نمونه دیگر از مواد معدنی رایج در ساختار گرانیت، بیوتیت و هورنبلند مشکی رنگ هستند.

تقریباً تمام گرانیت ها، سنگ آذرین و پلوتونیت هستند. سنگ آذرین به سنگ های حاصل از انجماد مواد مذاب گفته می گردد. سنگ های آذرین سرد شده در اعماق بسیار بالا را نیز پلوتونیت می گویند. ساختار تصادفی دانه های درشت گرانیت، شاهدی بر مدعای آذرین بودن آن است. ظاهر سنگ های آذرین و پلوتونیت دیگری نظیر گرانودیوریت، مونزونیت، تونالیت و کوارتز دیوریت نیز مشابه سنگ گرانیت است.

گنیس سنگی با ساختار و فراوانی مشابه با سنگ خارا است که طی دگرگونی شدید و طولانی سنگ های رسوبی و آذرین تشکیل می گردد. با این وجود گنیس با ساختار بسیار سخت و نوارهای تیره و روشن خود از گرانیت مجزا است.

تعاریف عامیانه، علمی و تجاری از گرانیت

تعریف عامیانه، تعریف علمی و تعریف تجاری گرانیت تفاوت هایی با یک دیگر دارند. گرانیت با رنگ روشن و دانه های درشت و ترکیبی تصادفی از مواد معدنی تعریف آماتور و عامه مردم از گرانیت است.

از سوی دیگر زمین شناسان تعریف علمی بهتری نسبت به گرانیت دارند. آنچه در تعریف عامیانه گرانیت عنوان شد را زمین شناسان برای تعریف گرانیتوئید (گروه عمده ای از سنگ های گرانیتی) به کار می گیرند. گرانیت واقعی باید شامل 20 تا 60 درصد کوارتز باشد. از طرفی میزان فلدسپات قلیایی آن باید از میزان پلاژیوکلازهای آن بیشتر باشد. این تعریف تنها شامل یک گونه از گرانیتوئیدها می گردد که مورد بحث ما است و گرانیت نام دارد.

شرکت های تجاری نیز برای خود تعریف قراردادی و متفاوت دیگری دارند. گرانیت سنگی بسیار مستحکم به دلیل انسجام بیش از حد دانه های آن طی فرآیند طولانی سرد شدن است. جدای از آن، کوارتز و فلدسپات موجود در گرانیت، استحکام بیشتری از استیل دارند و در ساختار آن به وفور پیدا می شوند. چنین تعریفی گرانیت را ایده آل ساختمان سازی و کارهای تزئینی (سنگ قبر و یادمان ها) می نماید. گرانیت، پرداخت (پولیش) زیادی احتیاج دارد و در مقابل فرسایش و باران اسیدی نیز مقاوم است.

انواع سنگ گرانیت در ساختمان سازی

البته سوداگران سنگ گرانیت، این واژه را برای هر نوع سنگ با دانه های درشت و مواد معدنی سخت به کار می گیرند. از این رو گونه های متفاوتی از گرانیت در صنعت ساختمان سازی به کار گرفته می گردد که لزوماً با تعریف زمین شناسان یکسان نیست. سنگ هایی نظیر گابرو مشکی رنگ، پریدوتیت سبز تیره و گنیس راه راه هیچ وقت توسط آماتورها گرانیت شناخته نمی شوند. این در حالی است که در صنعت ساختمان سازی به وفور در نمای ساختمان ها و دکوراسیون منزل به کار گرفته می شوند.

به این مقاله امتیاز دهید.

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: هومینگ
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11317

به "سنگ گرانیت چیست؟ انواع سنگ خارا یا گرانیت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ گرانیت چیست؟ انواع سنگ خارا یا گرانیت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید