سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا ممکن است به اختلاف با اتحادیه اروپا منجر گردد

به گزارش مجله آزمون اول، مدیر مؤسسه امور بین الملل ایتالیا ضمن تأکید بر اینکه اروپا بیشتر مایل به ریاست جمهوری هیلاری کلینتون است تا دونالد ترامپ، تأکید کرد که در هر حالت احتمالا سیاست های آینده آمریکا منجر به بروز شکاف با اروپا خواهد شد.

سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا ممکن است به اختلاف با اتحادیه اروپا منجر گردد

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، گروهی از کارشناسان برجسته مؤسسه امور بین الملل شامل فردیناندو نلی فروسی، رئیس این مؤسسه؛ اتوره گرکو، مدیر مؤسسه؛ ناتالی توچی، معاون مدیر؛ ریکاردو آلکارو، کارشناس ارشد؛ و نیکولو سارتوری، کارشناس ارشد؛ با حضور در خبرنگاران به گفتگو و گفتگو با خبرنگاران حوزه بین الملل و سیاست خارجی خبرنگاران پرداختند.

در این نشست مشترک موضوعاتی چون انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر روابط با اتحادیه اروپا، تحولات کنونی روابط روسیه و اتحادیه اروپایی و آینده این روابط، و همچنین روابط بین ایران و اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفتند.

در ابتدای این نشست آقای اتوره گرکو، مدیر مؤسسه روابط بین الملل ایتالیا، به تشریح تأثیر انتخابات آمریکا و انتخاب یکی از دو نامزد اصلی در روابط با اتحادیه اروپایی پرداخت. وی تأکید کرد که بنا به دلایل تعیینی اروپایی ها با نگرانی خاصی انتخابات آمریکا را دنبال می نمایند: دو کاندیدا دارای برنامه ها، شخصیت و روینمودهای متفاوت درباره روابط فراآتلانتیک هستند. انتخاب ترامپ می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روابط بین آمریکا و اروپا بگذارد. این امر توجه اروپا و نیز کشورهای دیگر متحد و شریک آمریکا را به خود معطوف نموده است. می دانیم که کم و بیش انتظار داریم خانم کلینتون در حوزه سیاست خارجی بالاخص در ارتباط با اروپا تا حدود زیادی جهت آقای اوباما را ادامه دهد. به طور کلی، اروپا از سیاست های اوباما حمایت می نماید، اگرچه وی در خاورمیانه و بعضی جاهای دیگر بازنده شد. بنابراین، اروپا امیدوار است که با ریاست جمهور کلینتون این شرایط ادامه یابد.

وی در ادامه برنامه های کلینتون را نیز خالی از چالش ندانسته و گفت: البته کلینتون نیز ممکن است برنامه هایی بالاخص در خاورمیانه شروع کند که بیش از سیاست های اوباما مقابله جویانه باشد. این امر مایه نگرانی در اروپا است. همچنین ممکن است وی به اروپا فشار آورد و از متحدینش بخواهد در چندین جبهه فعالیت بیشتری از خود نشان دهند در حالیکه شاید اروپایی ها آمادگی پذیرش این امر بالاخص در حوزه دفاعی را نداشته باشند.

گرکو اما معتقد است که ریاست جمهوری ترامپ می تواند بسیار چالش برانگیزتر باشد. موضع وی را بالاخص درباره ناتو می دانیم، تعهد وی مبنی اینکه ناتو باید بیشتر بر نبرد علیه تروریسم متمرکز باشد، علی رغم اینکه برنامه کاری آن متفاوت است. اروپایی ها علاقه مند به این هستند که ناتو به نقش دفاعی و موضع بازدارندگی خود در اروپا ادامه دهد و این امر نکته ای کلیدی بالاخص در حوزه روابط با روسیه است.

وی گفت: مواضع ترامپ درباره روسیه نیز بسیار متفاوت است. تعیین نیست که موضع وی درباره الحاق کریمه به روسیه چگونه است و آیا می تواند همکاری بیشتر با این کشور در خاورمیانه را عملی سازد یا نه؟ ما اکنون خط مشی تحریم روسیه را اجراء می کنیم، توافق گسترده ای درباره این استراتژی وجود دارد که نشان می دهد به احتمال زیاد تحریم ها ادامه یافته و در سال بعد تمدید خواهند شد. در صورت ریاست جمهوری ترامپ محتمل است که تنش در سطح فراآتلانتیک ایجاد گردد. در هر حال، تعیین نیست که آیا ترامپ سعی خواهد نمود شروع دوباره ای در روابط با روسیه رقم بزند یا نه و اگر اینگونه است بر چه اساسی و تا چه میزانی این کار را انجام خواهد داد. این موضوع نیز محل نگرانی اروپا است.

کارشناس اروپایی واکنش ترامپ به برگزیت را نیز چالش برانگیز دانسته و می گوید: نکته دوم که اهمیت کمتری نیز ندارد، علاقه آقای ترامپ به برگزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) است. این امر نشان می دهد که وی اعتقاد چندانی به مفید بودن یکپارچگی و وحدت اتحادیه اروپا ندارد. البته در گذشته نیز رؤسای جمهوری وجود داشتند که اعتقاد چندانی به اتحادیه اروپایی نداشتند اما در خصوص ترامپ این امر خطری جدی پدید آورده است.

مدیر مؤسسه امور بین الملل آمریکا ریاست جمهور ترامپ را در حوزه تجارت بین الملل نیز تنش زا می خواند: در صورت ریاست جمهوری ترامپ باید انتظار داشته باشیم که آمریکا تعهد خود به توافق هایی به مانند تی تی پی پی را مورد بازنگری قرار داده و توافقات تجاری به مانند نفتا را بار دیگر مورد مذاکره قرار دهد. توافق شراکت تجاری فراآتلانتیک از قبل بنا به دلایل بسیار در بن بست قرار گرفته است. اما در صورت ریاست جمهور ترامپ آمریکا مسائل بسیاری در ثبت رژیم های بین المللی تجاری جدید خواهد داشت. این یک فرآیند طولانی در آمریکا بوده و البته منبع اختلاف با اتحادیه اروپایی است.

ترامپ اعلام نموده است که آماده است از توافق آب و هوایی بیرون آید در حالیکه اتحادیه اروپا از همان ابتدا از حامیان فعال این توافق و اجرای آن بوده است. این توافق اهمیتی اصلی در مواضع اتحادیه اروپایی در عرصه بین المللی دارد.

گرکو در ادامه به سیاست های کلینتون و ترامپ درباره خاورمیانه می پردازد: در این حوزه ممکن است شاهد بعضی مواضع و برنامه های جدید در صورت ریاست جمهوری کلینتون باشیم زیرا وی اعلام نموده که سعی خواهد نمود یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کند که ممکن است یک فاکتور بی ثبات نماینده، در این کشور و در کل منطقه، بوده و به رویارویی با روسیه و دیگر بازیگران منطقه ای گردد، مسأله ای که منبع نگرانی ما است. وی البته تعیین ننموده که آیا واقعا آماده این کار است یا نه. اما در هر حال، در صورت ریاست جمهور کلینتون می توان شاهد درگیری عمیق تر آمریکا در منطقه خاورمیانه بود. تحلیل گران آمریکایی بسیار بدبین هستند که وی واقعا توانایی تدوین یک استراتژی جدید در خاورمیانه را داشته باشد. باید پذیرفت که آمریکا در دوران زمامداری اوباما نتوانسته که شرایط سخت را در آن منطقه مدیریت کند.

فهمیدن آنچه ترامپ ممکن است در خاومیانه انجام دهد بسیار سخت تر است. وی می گوید که بر جنگ علیه تروریسم متمرکز شده و سعی خواهد نمود که روابط نزدیکتر با روسیه داشته باشد. اما تعیین نیست که این امر قابلیت اجرایی شدن را دارد یا نه. این یک مشکل عمومی در سیاست خارجی آمریکا است، اینکه وی چگونه خواهد توانست از خاورمیانه خارج گردد. اوباما سعی کرد به شکل دیگری این کار را انجام دهد اما به دلایل منافع زیادی که در منطقه وجود دارد نتوانست.

گرکو اساسا معتقد است که به دلیل سیاست های بلند مدت حزب جمهوری خواه، ترامپ نخواهد توانسته آنگونه که می خواهد سیاست خارجی آمریکا را شکل دهد: یک نکته کلیدی که باید مورد اشاره قرار گیرد این است که حزب جمهوری خواه درباره بسیاری از این موضوعات چون روسیه، خاورمیانه و البته توافق هسته ای ایران موضع سخت تر و تندروانه ای نسبت به ترامپ و کلینتون دارد. بنابراین شاید اعمال تغییرات از جانب ترامپ به دلیل همین روینمودها که ریشه عمیقی در حزب جمهوری خواه دارند بسیار سخت باشد. این امر درباره مسأله اوکراین نیز صادق است. جمهوری خواستار بسیار هوادار افزایش یاری های تسلیحاتی به دولت اوکراین هستند تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. این موضوعی جنجال برانگیز بود که اوباما مخالف آن بود و البته ترامپ نیز هوادار آن نیست. در هر حال، فکر می کنم که ترامپ در تغییر موضع آمریکا در قبال روسیه کار سختی را پیش رو خواهد داشت. اما بعضی برنامه ها می تواند منجر به اختلافات با اتحادیه اروپایی گردد.

بخش های دیگر میزگرد خبرنگاران خبرنگاران و محققین مؤسسه امور بین الملل ایتالیا در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4979

به "سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا ممکن است به اختلاف با اتحادیه اروپا منجر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا ممکن است به اختلاف با اتحادیه اروپا منجر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید