سینماگران به دنبال منابع الهام باشند، چند پیشنهاد به فیلمسازان

به گزارش مجله آزمون اول، نشست تخصصی حضور لیا بلترامی مشاور جشنواره داکا و مهمت بهادیر فیلمساز اهل ترکیه در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار گشت.

سینماگران به دنبال منابع الهام باشند، چند پیشنهاد به فیلمسازان

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، شب گذشته 11 آبان نشست تخصصی اهمیت جشنواره های بین المللی برای فیلم کوتاه با حضور لیا بلترامی مشاور جشنواره داکا و مهمت بهادیر با موضوع زمان و الهام در سینما با اجرای رامتین شهبازی و غزال بخت آزاد (مترجم) در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار گشت.

رامتین شهبازی در ابتدای این نشست گفت: ما نشست امشب را به فیلمساز عظیم سینمای ایران، جناب آقای کیانوش عیاری تقدیم می کنیم و امیدواریم که همواره سلامت باشند، در حوزه سینما فعالیت نمایند و ما نیز از ایشان بیاموزیم.

سپس لیا بلترامی درباره فیلمسازی و سینما گفت: فیلم هنر و صنعت است و ما در ایران این موضوع را به خوبی مشاهده می کنیم چون تمامی فیلم ها آثار هنری هستند. در کمپانی که من مشغول فعالیت هستم در ساخت بیش از 200 مستند همکاری داشتم و در پنج سال گذشته 49 جایزه بین المللی دریافت کردم.

او اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا به مانند گذشته امکان سفر ندارم و در خانه روی وبسایت خود کار می کنم. هر سال در کمپانی ما زنانی از سراسر جهان دوره یک ساله فیلمسازی را می گذارنند و وقتی به کشور خود باز می گردند آمادگی کامل برای ورود به فضای حرفه ای فیلمسازی را دارند.

جشنواره ای با بخش ویژه کوهستان

بلترامی بیان نمود: 23 سال پیش جشنواره فیلم امروز را تاسیس کردم که فیلمسازان بسیاری از ایران چون سیدرضا میرکریمی، داریوش یاری و... در این جشنواره حضور داشتند. همزمان با این رویداد سینمایی با جشنواره فیلم داکا در بنگلادش و همچنین جشنواره فیلمی در نیجریه همکاری خود را آغاز کردم. جشنواره ها مهم ترین نقطه دیدار برای فیلمسازان هستند و این محافل بهترین محل برای یافتن پخش نمایندگان حرفه ای برای فیلم کارگردانان جوان هستند.

این سینماگر سپس خطاب به فیلمسازان جوان گفت: فیلم هایتان را برای جشنواره ها ارسال کنید اما این کار را بسیار با وسواس و انتخاب شده انجام دهید. وقتی فیلم خود را ساختید اول از همه باید از اثری که فراوری نموده اید رضایت داشته باشید، سپس قوانین جشنواره ها را پیش از ارسال فیلم به دقت مطالعه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین فیلم هایتان را به جشنواره هایی بفرستید که با تمام ویژگی های فیلمتان تناسب دارند.

بلترامی ادامه داد: بیشترین کوشش را داشته باشید تا بهترین نسخه از فیلم خود را به جشنواره ارسال کنید. همچنین به هر جشنواره ای که می روید از تاریخچه آن مطلع باشید، امروز جشنواره های بسیاری هستند که قدمت بسیار کمی دارند و هیچ تاثیر مثبتی بر سرنوشت فیلم شما نمی گذارند. بعضی از افراد جشنواره ها را راه می اندازند تا پول جمع نمایند، فریب شان را نخورید. فیلمسازان جوان اکثرا پخش نماینده ندارند اما در ایران پخش نمایندگان خوبی حضور دارند که می توانند به جوانان یاری نمایند.

در ادامه این نشست رامتین شهبازی درباره تاریخچه جشنواره فیلم امروز پرسشی را خاطرنشان کرد که بلترامی گفت: این جشنواره را 23 سال پیش تاسیس کردم و در هیات انتخاب آن حضور داشتم. ما در این جشنواره بخشی را به فیلم های مربوط به کوهستان اختصاص دادیم چرا که اکثرا فیلم هایی که درباره کوه صحبت می نمایند معنویت خاصی دارند. ضمن اینکه هیچ رویدادی برای نمایش فیلم هایی با حال و هوای معنوی وجود ندارد. جشنواره فیلم امروز سفری در میان تفاوت هاست.

این فیلمساز همچنین تاکید نمود: وقتی در هیات انتخاب هستم و قرار است هزار فیلم را ببینم و قضاوت کنم، چند دقیقه آغازین و خاتمهی فیلم بسیار برایم مهم است.

شهبازی سپس از این سینماگر درباره مهم ترین دستاوردی که از حضور در جشنواره های مختلف به دست آورده است، پرسید و او پاسخ داد: اول احساس می کنم یک خانواده در تمامی مراحل دارم و دوم اینکه به واسطه این جشنواره ها فرصت تماشای فیلم های بسیاری را به دست آورده ام و این اتفاق من را به انسانی پخته و با تجربه تر تبدیل می نماید.

پیچینگ؛ بهترین گزینه برای یافتن این جشنواره های سینمایی

در بخش دیگر این نشست نوبت به پرسش مخاطبان از بلترامی رسید و او در پاسخ به اینکه چه زمانی برای ارسال فیلم به جشنواره ها مناسب است؟ شرح داد: بسیاری از جشنواره ها تا اوایل نوامبر است، همچنین ماه اکتبر فرصت بسیار مناسبی برای ارسال فیلم به جشنواره هاست. ژانویه هم ماه مناسبی است چون جشنواره های محدودتری در این ماه برگزار می شوند و امکان دیده شدن بیشتری دارد.

بلترامی درباره اینکه چه جشنواره هایی پذیرش فیلمنامه هم دارند؟ گفت: تعدادی جشنواره هستند که چنین رویکردی دارند و پیچینگ ها بهترین گزینه برای یافتن این جشنواره های سینمایی هستند.

این سینماگر در پاسخ به اینکه کدام یک از جشنواره هایی که در آن حضور داشته است، نقش پیشنهادنماینده را ایفا نموده است؟ بیان نمود: یک دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم داکا در بنگلادش و همچنین جشنواره فیلم کازان در روسیه چنین رویکردی را داشته اند.

بلترامی درباره اینکه چه توصیه ای به پخش نمایندگان جوان برای حضور در جشنواره های بین المللی دارد؟ پاسخ داد: زمان بسیار زیادی را برای تماشای فیلم ها بگذارید، همچنین پروژه های متفاوت را دنبال کنید که حرف تازه ای دارند. به جشنواره های متعدد سفر کنید و در نهایت سعی کنید جهت خود را برای پخش تعیین کنید و اگر فیلم خوبی دیدید هرگز از آن به راحتی گذر نکنید.

او در پاسخ به اینکه در انتخاب فیلم ها فرم یا محتوا برایش اولویت دارد؟ گفت: باید یک توازنی برقرار باشد اما در جشنواره های تماتیک محتوا اهمیت بیشتری دارد ولی برای آنکه محتوا دیده گردد کیفیت ساخت فیلم هم باید بالا باشد.

تقدیم یک نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران به ناصر غلامرضایی

در ساعت 22 هم نشست مهمت بهادیر فیلمشاز اهل ترکیه برگزار گشت.

وی در این نشست با ارایه یک بیوگرافی از خود گفت: در کودکی پدرم سرباز بود و به خاطر شغل او سفرهای مختلفی رفتیم به واسطه سفرهای متعدد با فرهنگ های متعدد آشنا شدیم که آن زمان در شکل گیری شخصیتم موثر بود البته متوجه این موضوع نبودم. آن زمان تمام سفرها به عنوان یک چالش برایم محسوب می شد. پدر من یک ارتشی عادی نبود بلکه در بخشی از ارتش بود که سربازهایی با پیچیدگی شخصیت زیر دستش بودند از همین رو با آدم های عجیب و غریب رو به رو بودم. 7 ساله بودم که به منطقه سوریه رفتیم آن زمان جنگ اول عراق در سوریه اتفاق افتاده بود. آن زمان وقتی بمباران می شد در پناهگاه ها مستقر می شدیم یک بار در سینما بمباران رخ داد و آدم ها در سینما پناه گرفتند. به همین ترتیب من هم اولین بار بود که در سینما قرار گرفتم.

لحظه های خاص زندگی را باید درک کرد

بهادیر با اشاره به ساخت فیلم اولش بیان نمود: فیلم اولم درباره زلزله و الهام گرفته از خاطراتم بود، کودک که بودم زلزله آمد و ترسی که احساس کردم الهام بخش ساخت فیلم برای من شد. در همان سال ها فکر می کردم که چه کنم و این تصمیمی بخش عظیمی از زندگی من بود. زلزله که آمد داوطلب امداد شدم و با یک مهاجر غیرقانونی آشنا شدم. نباید این لحظه ها را در زندگی رد کنیم. این لحظه ها بر ما تاثیر مستقیم و گاهی غیرمستقیم می گذارد اما باید کاری کنیم حس جدیدی در ما ایجاد کند. مهم است که دنبال منبع الهام در زندگی خود باشیم. من این راه را انتخاب کردم که به قصه ها فکر کنم یعنی می گذارم منبع الهام من باشند.

این فیلمساز شرح داد: آن زمان سوالی در زندگی من بود که چرا به آدم ها قصه می گوییم؟ قصه ها باعث می گردد سوال پیش بیاد که چرا متفاوت خلق شدیم. اصلا چرا چیزی هستیم که الان هستیم؟ این دیدگاه ها در الهام بخشی تاثیر می گذارد. در این زمانه که ما زندگی می کنیم گاهی از واقعیت های زندگی دور می شویم، گاهی حواسمان پرت می گردد و لحظات واقعی را از دست می دهیم سینما فرصتی در اختیار ما می گذارد که لحظات واقعی را خلق کنیم درام هایی که من خلق می کنم تحت تاثیر سه مقطع زمانی یعنی از زمان ساختن تا نمایش است که سعی می کنم توازنی بین آنها ایجاد کنم.

بهادیر خاطرنشان کرد: به تازگی از یک فیلمبرداری در اکراین برگشته ام. ما این روزها با بیماری کرونا روبرو ایم و در این فیلمبرداری ها پلان هایی هستند که بازیگران باید فاصله فیزیکی کمی داشته باشند اما واقعیت زمان ما این است که بیماری وجود دارد و ممکن است این موضوع هم فاز با قصه نباشد به همین دلیل بازیگران احساس امنیت نمی نمایند و این روی احساس آنها در زمان بازی تاثیر می گذارد، درام واقعی نمی گردد و این واقعیت را زیر سوال می برد.

وی گفت: من به تخیل و فانتزی هم به عنوان یک مخاطب علاقه دارم. وقتی درباره واقعیت صحبت می کنم لزوما واقعیت پیش آمده منظور نیست منظورم از واقعیت این است که شرایطی که به عنوان نویسنده خلق می کنم یک واقعیت است نه صرفا واقعیت مستقل.

این فیلمساز اظهار کرد: من ادبیات محور هستم و عظیمترین پایه خلق سینما برایم ادبیات است. بچه که بودم دوست داشتم بدانم در خانه های دیگران چه خبر است و این سوال برایم جادویی بود. کتاب ها یک زندگی دیگر بودند و فیلم هم همینطور. وقتی در فیلمی یک کاراکتر را دنبال می کنم سعی می کنم آن را نقد نکنم چون نمی خواهم کاراکتر را تحلیل کنم بلکه می خواهم کسی را ببینم که زندگی دیگری را تجربه می نماید.

فیلمساز باید مقصدش را بشناسد

بهادیر درباره فراوری پروژه های مشترک خطاب به فیلمسازان و مخاطبان شرح داد: در پروژه های مشترک به طرف مقابل فقط به عنوان سرمایه گذار نگاه نکنید بلکه به قصه گویی مشترک برسید نه اینکه به او به عنوان فردی نگاه کنید که فقط هزینه های فیلم شما را می دهد. این دیدگاه خوب نیست.

وی با اشاره به روش های پیروزیت افراد خاطرنشان کرد: ممکن است یک نفر استعداد خاصی داشته باشد، راه خود را برود و پیروز هم باشد اما سینما صرفا هنر نیست، مباحث تکنیکی دارد و باید تعادلی بین تکنیک و هنر ایجاد گردد. فیلمساز باید بداند به کجا می خواهد برود و مقصد خود را بداند در غیر این صورت ممکن است پرت گردد اگر فیلمی با تئوری شخص بسازید فیلم شما شانس بهتری خواهد داشت.

بهادیر درباره فیلمنامه هایش بیان نمود: من به سبک رمانتیسم می نویسم که این سبک مرزهایی دارد از همین رو باید شرایط را تفکیک و موقعیتی ایجاد کرد که کاراکتر به آن زمانیت پایبند باشد. وقتی کاراکتر خلق شد دیگر خودش پیش می رود. همواره وقتی اولین نسخه فیلمنامه تمام می گردد یک بار دیگر آن را می خوانم و خودم را جای کاراکترها می گذارم تا موقعیت کاراکترها واقعی گردد.

منبع الهام جایی است که گردهم می آییم

این فیلمساز درباره شرایط اکران در دوران کرونا و به واسطه گسترش تکنولوژی گفت: این روزها اکران فیلم وسیع تر از جشنواره است دیگر سینما تنها جایی نیست که فیلم اکران گردد. عصر سالن های سینما در حال تمام شدن است چون رسانه های جدید برای نمایش آثار ایجاد شدند و سالن سینما دیگر مقدس نیست البته سالن سینما در بازه ای یک لزوم صنعتی بود این روزها مخاطب در سالن سینما فقط می تواند فیلم را از اول تا آخر ببیند ولی حالا با شکل گیری رسانه های جدید مخاطب می تواند برای مثال فیلم را قطع کند، در میان فیلم کار دیگری کند و ... به همین دلیل به نظرم دیگر مخاطبان دنبال فرمت های جدیدی هستند و این فرصت های خاص به فیلمسازان می دهد.

بهادیر خاطرنشان کرد: وقتی چیزی را خلق می کنم به مخاطب فکر نمی کنم به این فکر می کنم که چه چیزی مرا به پروژه راهنمایی می نماید. یک فیلم می تواند منابع الهام متفاوتی داشته باشد چون هر آدمی احساس خود را نسبت به فیلم دارد.

وی درباره فراوری مشترک به فیلمسازان گفت: از مرحله آغاز فیلمنامه در جشنواره ها دنبال فراوری مشترک باشید این فراوری می تواند واقعا فراوری مشترک باشد، می تواند نویسندگی یا کارگردانی مشترک باشد، می تواند به معنای صنعتی مشترک باشد یا می تواند در مرحله پس فراوری مشترک باشد.

این فیلمساز در خاتمه بیان نمود: دوست دارم به تهران بیایم ما فیلمساز هستیم و منبع الهام واقعی آن جایی است که هم را می بینیم.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی با برگزاری نشست های 20-37 تا 17 آبان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17852

به "سینماگران به دنبال منابع الهام باشند، چند پیشنهاد به فیلمسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینماگران به دنبال منابع الهام باشند، چند پیشنهاد به فیلمسازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید