شراکت با تولیدکنندگان، راه چاره فعالیت بازرگانان در شرایط کمبود ارز

به گزارش مجله آزمون اول، از آنجا که شرکت های بازرگانی به دلیل افزایش ممنوعیت های وارداتی دچار آسیب جدی شده اند، می توانند با همکاری واحدهای تولیدی، در حوزه توزیع محصولات ورود کرده و بخشی از آسیب های وارد آمده را جبران کنند؛ این راه حل را اعضای کمیته سخت افزار کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ارائه دادند.

شراکت با تولیدکنندگان، راه چاره فعالیت بازرگانان در شرایط کمبود ارز

مسعود شنتیایی، رئیس کمیته سخت افزار کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با توجه به این نکته که به دنبال راه چارهی برای سرپا نگه داشتن واحدهای اقتصادی هستیم، گفت: با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم ها، درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کرده و ناچاریم با همین میزان درامد اندک، معیشت جامعه را تأمین کنیم.

این فعال اقتصادی مبارزه با بیکاری ناشی از رکود در فعالیت های تجاری و اقتصادی را در آینده محتمل دانست و تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز چنین مسئله ای باید همین امروز راه چاره مناسب ارائه دهیم. برای همین معتقدیم جایگزینی تولیدکننده داخلی به جای تولیدکننده خارجی می تواند این مسئله را حل نماید.

وی شرح داد: شاید در گذشته می توانستیم به کمک واردات نیازهای خود را برطرف کنیم اما امروز به دلیل نبود ارز کافی قادر به ادامه این فرایند نیستیم و باید به فکر رونق تولید، تأمین نیاز داخل و در قدم بعدی صادرات این محصولات باشیم.

شنتیایی در ادامه با طرح این سئوال که با وجود ارز محدود بهتر است چه نوع کالاهایی را وارد کنیم؟ تأکید کرد: در این شرایط نفع عمومی در واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی است. در واقع تولید را رونق می دهیم و شرکت های بازرگانی با همکاری واحدهای تولیدی، حوزه توزیع را پوشش می دهند و بخشی از آسیب های وارد آمده را جبران می کنند.

بر اساس اظهارات او در گذشته نیز شرکت های بازرگانی در حوزه توزیع فعال بودند و در تکمیل این زنجیره و رونق تولید نقش بسیار پررنگی بازی می کردند. البته برای رفتن به این سمت نیاز ساختار، قانون و آموزش هستیم.

به باور این فعال اقتصادی شاید دولت چندان تلاشی در این جهت نکند برای همین مجبوریم خود تشکل ها و بخش خصوصی را برای هموار کردن جهت پای کار بیاوریم.

در این رابطه اعضای کمیته نیز به اظهارنظر پرداختند و لزوم ایجاد چنین همکاری بین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان را تأیید کردند. هر چند معتقد بودند که برای موفقیت در این جهت باید ساختارها ایجاد و حتی بسترهای قانونی نیز فراهم شود. بحث های آموزشی و ایجاد اعتماد بین این دو حوزه نیز مورد تأکید قرار گرفت.

در بخش پایانی این نشست شنتیایی نگرانی اعضا نسبت به تحقق این هدف را وارد دانست و تأکید کرد: امروز با بروز زلزله اقتصادی در کشور مجبور به زندگی جمعی هستیم. شاید در گذشته هر کارخانه و واحد تجاری و اقتصادی می توانست به صورت مجزا از هم کار خود را جلو ببرند اما امروز شرایط تغییر کرده و باید رویکرد و نگرش های خود را نیز با این شرایط هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است شرکت های بازرگانی که امروز به دلیل محدودیت های واردات قادر به ادامه فعالیت های خود نیستند با تولیدکنندگان وارد قرارداد شوند، سرمایه در گردش این واحدها را افزایش دهند، سهم تولید را بالا ببرند و در توزیع محصولات فعال شوند و حتی به توسعه صادرات کشور نیز کمک کنند. البته برای این امر نیز باید شرکت های متخصص صادراتی که بازار را می شناسند وارد عمل شوند.

قرار شد این پیشنهاد تا نشست بعدی کمیته توسط اعضا بررسی شده و نظرات خود را مطرح کنند. در نهایت پیشنهاد نهایی کمیسیون فناوری اطلاعات برای ارائه به دولت در اختیار هیات رئیسه قرار می گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12955

به "شراکت با تولیدکنندگان، راه چاره فعالیت بازرگانان در شرایط کمبود ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شراکت با تولیدکنندگان، راه چاره فعالیت بازرگانان در شرایط کمبود ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید