شطرنج باعث اختلال قدی می گردد؟

به گزارش مجله آزمون اول، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تاکید نمود: هر رشته ورزشی که در دوران کودکی و نوجوانی به صورت پرفشار دنبال گردد حتی اگر شطرنج باشد باعث اختلال در ساختار قامتی خواهد شد.

شطرنج باعث اختلال قدی می گردد؟

امین غلامی در گفت وگو با خبرنگاران، در ارتباط با تاثیر مثبت یا منفی ورزش بر رشد قدی بچه ها و نوجوانان، اظهار کرد: عملا مفهوم ورزش کردن از هشت سالگی به بعد آغاز می گردد و در خصوص فعالیت بدنی نیز اگر از 2 تا سه سالگی به بعد به صورت هدفمند بازی های حرکتی انجام گردد، معنا پیدا خواهد نمود و منظور از بازی های حرکتی هدفمند ورزش های مناسب سازی شده برای بچه ها کم سن و سال است.

وی ادامه داد: اگر شدت ورزش زیاد باشد در دوران کودکی و نوجوانی برای رشد بچه ها و نوجوانان آسیب زا است و مربوط به یک رشته خاص نمی گردد، به این معنا که اگر حتی رشته شطرنج به تعداد ساعات بالایی از سوی بچه ها و نوجوانان انجام گردد به دلیل این که گردن و ستون فقرات آن ها درگیر است، باعث انحراف ستون فقرات خواهد شد، بنابراین حتی رشته ای مانند شطرنج اگر با فشار زیاد و به مدت طولانی انجام گردد باعث اختلالات ساختار قامتی خواهد شد.

به گفته مدیرکانون علمی بازی و ورزش بچه ها ورزش همانند یک تیغ دو لبه است که اگر در زمان مناسب و با شدت کافی انجام گردد باعث تحریک صفحات رشد و اگر با شدت و مدت نامناسب مدنظر قرار گیرد باعث آسیب رساندن به رشد قامتی بچه ها و نوجوانان خواهد شد.

غلامی با بیان این که در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها، غضروفی است و تحت ورزش های پرفشار و وزنه های سنگین به صفحات رشد لطمه وارد می گردد، اظهار کرد: این مساله موجب خواهد شد که ورزشکار کودک یا نوجوان طی بازه زمانی ژنتیکی اش به حداکثر ظرفیت رشد قدی خود نرسد، اما اگر ورزش مناسب سازی شده براساس سن مدنظر قرار گیرد، نه تنها آسیب زننده نیست بلکه محرک بوده و می تواند کودک یا نوجوان را به حداکثر ظرفیت رشد قدی از نظر ژنتیکی برساند.

وی ادامه داد: به طور حتم ورزش مناسب، در کنار تغذیه مطلوب و شرایط روانی ایده آل یاری می نماید تا بچه ها و نوجوانان به حداکثر ظرفیت رشد قدی خود برسند، در غیر این صورت ورزش شدید و پرفشار نه تنها به رشد قامتی یاری نخواهد نمود بلکه قدرت بازدارندگی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در پاسخ به این که بعضی معتقدند رشته های نظیر والیبال و بسکتبال عامل رشد قامتی و ورزش هایی نظیر وزنه برداری، ژیمناستیک یا فوتبال باعث جلوگیری از رشد قدی بچه ها و نوجوانان می گردد، توضیح داد: اینگونه نیست که اگر بچه ها یا نوجوانان رشته هایی مانند والیبال یا بسکتبال را انتخاب کند قد آنها رشد خواهد نمود، اما در مجموع پریدن ها، محرک های قوی تری برای رشد قدی هستند.

غلامی با تاکید بر این که هیچ رشته ورزشی باعث نمی گردد که یک نفر از ظرفیت رشد قدی خود عبور کند، اظهار کرد: ورزش در صورتی که مناسب و محرک صفحات رشد باشد یاری می نماید تا یک فرد زودتر به ظرفیت رشد قدی خود برسد، اما ورزش نمی تواند بیش از ظرفیت ژنتیکی، افزایش قدی ایجاد کند و اساسا این تفکر اشتباه است که به بعضی می گویند رشته ورزشی کشتی را انتخاب نکن چرا که موجب کوتاه شدن قد شده و به بسکتبال یا والیبال برو تا قدت افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال در خصوص ژیمناستیک به دلیل این که قد کوتاه موجب می گردد مرکز ثقل بدن به زمین نزدیک تر باشد کنترل تعادل برای ورزشکار راحت تر است، بنابراین افرادی که قد کوتاه تری دارند در رشته های مانند ژیمناستیک و کشتی که تعادلی تر هستند مناسب تر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13294

به "شطرنج باعث اختلال قدی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شطرنج باعث اختلال قدی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید