ضرورت توجه بخش خصوصی به ظرفیت های تجارت با کشورهای عضو اوراسیا

به گزارش مجله آزمون اول، نشست آموزشی قواعد مبدأ اوراسیا با حضور معاون امور بین الملل اتاق ایران، کارشناس ارشد سازمان توسعه تجارت در امور بین الملل و مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت برگزار گردید. در این نشست همچنین کارشناسان و مدیران امور بین الملل اتاق های بازرگانی سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس مشارکت نموده و سؤال های خود را با معاون امور بین الملل اتاق ایران و نمایندگان سازمان های دولتی مطرح کردند.

ضرورت توجه بخش خصوصی به ظرفیت های تجارت با کشورهای عضو اوراسیا

همچنین آخرین شرایط تجارت ایران با اوراسیا و مهم ترین موانع پیش رو برای توسعه همکاری ها نیز بیان و آنالیز شد.

در همین ارتباط، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران ضمن ارائه آمار و ارقامی از تجارت اجرا شده میان ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و همچنین تعداد گواهی های مبدأ صادرشده از 5 آبان (از زمان پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا) تا به امروز، تأکید داشت که کرونا تأثیری در تعداد صدور گواهی های مبدأ نداشته است.

کرباسی با اشاره به شروع مذاکرات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال به منظور تجارت آزاد با این کشورها، ابراز امیدواری کرد تا با مذاکرات و رایزنی هایی که انجام خواهد شد تا 80 درصد کالاهای مشمول معافیت شوند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران همچنین بر ضرورت هماهنگ شدن استاندارد و مقررات کالاهای صادراتی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تأکید کرد و در همین زمینه گفت: متأسفانه به دلیل عدم رعایت استانداردهای بین المللی شاهدیم که بعضی از کالاهای صادرشده از ایران پس از رسیدن به مقصد، مرجوع می شوند.

کرباسی بر ضرورت آمادگی بخش خصوصی برای بهره مندی از فرصت های تجارت با اتحادیه اوراسیا و مزایای تجارت آزاد با این کشورها تأکید کرد.

او همچنین از اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور خواست تا مسائل خود را درباره گواهی مبدأ به صورت مکتوب به اتاق ایران اعلام نمایند.

به گفته میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت نیز، از زمان پیوستن ایران به اتحادیه مالی اوراسیا، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه 69 درصد افزایش داشته است که برای توسعه تجارت با این اتحادیه لازم است تا بخش خصوصی ضمن توجه به این بازارها، موردحمایت هم قرار گیرد.

در ادامه این نشست، کارشناسان، مدیران و نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند، سوالات خود را عمدتا درباره گواهی مبدا، با کارشناس امور بین الملل سازمان توسعه تجارت مطرح کردند.

اتحادیه مالی اوراسیا توسط 5 کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تأسیس شده و ارزش مبادلات تجاری آن به حدود 750 میلیارد دلار در سال می رسد. پنجم آبان سال گذشته، موافقت نامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا اجرایی شد و بر این اساس ایران باید ظرف سه سال عضو اتحادیه اوراسیا گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13747

به "ضرورت توجه بخش خصوصی به ظرفیت های تجارت با کشورهای عضو اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه بخش خصوصی به ظرفیت های تجارت با کشورهای عضو اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید