علائم ورم معده و درمان خانگی آن

به گزارش مجله آزمون اول، ورم معده که به آن گاستریت (gastritis) هم گفته می گردد، یک بیماری التهابی معده است که از عواملی همچون باکتری هلیکوباکتر پیلوری به وجود می آید و درمان های خانگی مانند عصاره سیر، پروبیوتیک، تغییرات کلی در سبک زندگی و ... دارد.

علائم ورم معده و درمان خانگی آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - گاستریت یا ورم معده یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به سیستم گوارش است که به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می گردد. این عارضه می تواند منجر به نفخ، دل درد و دلپیچع در فرد گردد. در این مطلب می خواهیم به طور کامل به آنالیز علائم، دلایل و درمان این بیماری بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

ورم معده چیست و چه علتی دارد؟

منظور از بیماری گاستریت، ورم کردن و التهاب لایه های درونی شکم شماست که به آن ورم معده نیز می گویند. مصرف الکل و استفاده زیاد از مسکن ها می توانند عاملی برای ایجاد این مشکل باشند. این عارضه همچنین در نتیجه موارد زیر نیز ایجاد می گردد:

  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) - این باکتری نوعی باکتری بوده که در مخاط معده زندگی می نماید. بدون درمان کردن، عفونت می تواند باعث زخم معده و در بعضی از افراد سرطان معده گردد.
  • کم خونی خطرناک Pernicious anemia - این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که معده قادر به جذب و هضم ویتامین ب 12 در بدن نمی باشد.
  • ریفلاکس صفراوی - بازگشت صفرا از کیسه صفرا به معده شما.
  • عفونت - عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها.
  • بیماری هایی مثل بیماری کرون و سارکوئیدوز

علائم ورم معده

با اینکه بسیاری از افراد نشانه ای از این بیماری در خود احساس نمی نمایند، اما از جمله علائم عمومی این بیماری، تهوع و یا ناراحتی همیشگی معده، استفراغ و احساس دلپیچه در شکم و موارد زیر است:

  • باد و نفخ شکم
  • درد شکم
  • سوءهاضمه
  • احساس سوزش در معده بین غذاها و یا شب ها
  • استفراغ خون و یا مواد شبیه قهوه

علائم نوع مزمن آن نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کم خونی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب پایین
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • درد شدید معده
  • استفراغ همراه با خون
  • مدفوع خونی و بدبو

روش های تشخیص گاستریت یا ورم معده

برای تشخیص علائم و نشانه ها و به طبع آن درمان، پزشک بعد از معاینات فیزیکی و دریافت توضیح حال بیمار و بیماری ها و داروهای مصرفی، برای تشخیص بهتر و دقیق تر این مشکل ممکن است روش های زیر را تجویز کند:

آندوسکوپی: مطمئن ترین و دقیق ترین روش برای تشخیص و درمان گاستریت استفاده از آندوسکوپی است.

تست های H. pylori: پزشک شما ممکن است آزمایش هایی برای مشخص اینکه آیا باکتری H. پیلوری را بدهد (علت اصلی گاستریت باکتری به نام هیلکو باکتر پیلوری است). اینکه کدام نوع آزمایش را انجام می دهید بستگی به شرایط شما دارد. H. pylori ممکن است در یک آزمایش خون، در آزمایش مدفوع یا با آزمایش تنفسی تشخیص داده گردد.

اشعه X از دستگاه گوارش فوقانی: اشعه ایکس تصاویری از مری، معده و روده کوچک را برای جستجوی ناهنجاری ها را می دهد.

روش های خانگی برای درمان ورم معده

بیشتر افرادی که از این مشکل گوارشی رنج می برند، می توانند آن را درمان و علائم بیماری را از بین ببرند. گاهی اوقات احتیاج می گردد که برای درمان این بیماری به یک پزشک مراجعه و یک برنامه درمانی دریافت کنید اما با این حال درمان های خانگی نیز برای آن وجود دارند که می تواند به شما یاری کند. در این مقاله به راه هایی اشاره خواهیم کرد که می توان به یاری آنها این مشکل را در خانه درمان کرد.

برنامه غذایی ضد التهاب

التهاب معده زمانی اتفاق می افتد که سیستم گوارشی شما دچار مشکل شده و لایه های شکم شما ورم می نمایند. غذاهایی هستند که شما می توانید با انتخاب آنها التهاب و ورم شکمتان را کاهش دهید و البته در عین حال باید از غذاهایی که باعث تحریک شکم می شوند پرهیز کنید. این که غذاهای تحریک نماینده کدامند بستگی به اشخاص دارد و خودتان باید تشخیص دهید چه غذاهایی در برنامه رژیمی شما باعث ورم و التهاب در شکم و معده شما می گردد.

با این حال به طور کلی غذاهای فرآوری شده و غذاهایی با مواد نگهدارنده می توانند سبب ایجاد این مشکل گردند. همچنین غذاهای اسیدی، لبنیات و غذاهایی با مقدار قند بالا می توانند غشای مخاطی را ملتهب سازند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از جوانه بروکلی و بلوبری تازه در برنامه غذایی می تواند به بدن شما یاری کند تا در مقابل التهابات مقاومت نماید.

عصاره سیر؛ ماده ای مناسب برای درمان ورم معده

حداقل 50 درصد از مردم دنیا در دستگاه گوارش خود هلیکوباکتر پیلوری را دارند. این باکتری عاملی برای ایجاد این عارضه است. زمانی که این بیماری حاصل هلیکوباکتر پیلوری باشد، عصاره سیر می تواند به شما یاری کند تا این باکتری را از بین ببرید. برای این کار شما باید سیر را له نموده و عصاره حاصل از آن را با یک قاشق چای خوری بنوشید. همچنین عصاره سیر را می توانید به شکل آماده خریداری نموده و از آن استفاده کنید.

پروبیوتیک ها غذاهایی برای دستگاه گوارش

پروبیوتیک می تواند گوارش شما را بهبود بخشد و تحرکات روده شما را منظم کند. استفاده از فرآورده های پروبیوتیکی باعث ایجاد باکتری های مثبت در دستگاه گوارش شما می گردد که وظیفه آن ها جلوگیری از گسترش هلیکوباکتر پیلوری و التیام روده شما است. همچنین می توانید از غذاهای خمیرمانندی که دارای پروبیوتیک هستند مانند کیمچی، کامبوچا، کلم ترش، ماست و کفیر استفاده کنید.

اسانس های طبیعی و التهاب معده

بعضی از اسانس ها تأثیر زیادی بر رشد هلیکوباکتر پیلوری دارند. تحقیقات نشان می دهد بعضی از این اسانس ها که از علف لیمو و به لیمو به دست می آیند اثرات بسیار مثبتی در جلوگیری از گسترش هلیکوباکتر پیلوری دارند.

البته از قلم نیاندازید که مصرف اسانس توسط نهادهای بین المللی مانند FDA هوز تأیید نشده اند از این رو در مصرف آنها احتیاط کنید. بهتر است چای برگ لیمو را امتحان نموده و یا خودتان عصاره علف لیمو را تهیه نمایید. اسانس نخودفرنگی، بذر هویج و گل میخک نیز می توانند به گوارش بهتر غذا یاری کند.

کم خوری؛ عاملی برای کاهش علائم بیماری

علائم ورم معده فقط با این که چه می خورید مرتبط نیست بلکه نحوه خوردن غذا نیز در آن به شدت اثرگذار است. زمانی که دچار این مشکل می شوید مهم است که آرام آرام غذا جویده و هضم کنید. زمانی که شما یک وعده غذایی زیاد را میل می کنید باعث ایجاد فشار بر روی دستگاه گوارشتان می شوید و دستگاه گوارش باید حجم زیادی از غذا را به انرژی و یا ضایعات تبدیل کند. به همین دلیل است که خوردن غذا به میزان متعادل در طول روز می تواند علائم این مشکل را کاهش دهد.

تغییرات در سبک زندگی را نباید فراموش کرد

این عارضه یک هشدار برای ایجاد سرطان است؛ بنابراین باید درباره انتخاب سبک زندگیتان هشیار باشید. به عنوان مثال ممکن است احتیاج باشد که وزنتان را کم کنید یا این که مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید تا بتوانید این مشکل خود را کنترل کنید. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک از جمله آسپرین و استامینوفن جدا خودداری کنید چرا که مصرف چنین آنها می تواند علائم بیماری و به طور کلی مسائل معده و روده را افزایش دهد.

عوامل افزایش خطر ابتلا به ورم معده

عواملی که خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می دهد عبارت اند از:

  • عفونت باکتریایی: گرچه عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از رایج ترین اختلالات گوارشی در سراسر دنیا است، تنها بعضی از افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش هستند. پزشکان معتقدند آسیب پذیری باکتری ممکن است ژنتیکی باشد یا ناشی از انتخاب بد شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی باشد.
  • افزایش سن: سالمندان دارای خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می گردد.
  • مصرف الکل بیش از حد: الکل می تواند باعث تخریب و تخریب معده شما گردد که باعث می گردد معده شما به اسید گوارشی آسیب پذیرتر گردد. الکل بیش از حد، محتمل است علت ورم معده حاد باشد.
  • استرس: استرس شدید ناشی از جراحی عمده، آسیب، سوختگی یا عفونت شدید می تواند علت ورم معده حاد باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائمی از ورم معده وجود دارند که هیچ وقت نباید آنها را دست کم گرفت. اگر مشکل شما بیش از یک هفته طول کشید و یا اگر استفراغ خونی و یا مدفوع خونی داشتید حتما باید با پزشک متخصص صحبت نموده و سریعا تحت درمان قرار گیرید.

داروهای مورد استفاده برای درمان این مشکل عبارتند از:

  • داروهای آنتی بیوتیک مانند کلاریترومایسین و آموکسی سیلین یا مترونیدازول
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول
  • داروهای کاهش دهنده فراوری اسید ورودی به دستگاه گوارش مانند فاموتییدین

عوارض درمان نکردن ورم معده

گاستریت بدون درمان، ممکن است به زخم معده و خونریزی معده منجر گردد. همچنین دیده شده که به ندرت، بعضی از انواع گاستریت مزمن خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش داده اند. علاوه بر این، انواع خاصی از ورم معده، از جمله آتروفیک اتوایمیون و ورم معده H. pylori، می تواند اثر بخشی توانایی بدن برای جذب آهن از خون را کاهش دهد. در گاستریت آتروفیک اتوایمیون، این حالت می تواند بر جذب ویتامین B12 تاثیر بگذارد. (هر دو نوع می توانند فرد را مبتلا به کم خونی کند.)

کلام آخر

آگاهی از علت به وجود آمدن این عارضه، شاه کلید پیدا کردن درمان مناسب برای آن است. مسائل معده می تواند به صورت ناگهانی و به دلایلی مانند خوردن غذاهای چرب، الکل و یا مصرف آسپرین به وجود آید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که این بیماری ممکن است گاهی مزمن شده و احتیاج به درمان جدی پزشکی داشته باشد. از این رو اگر درمان های خانگی برای شما مناسب نبود، بهتر است با یک پزشک متخصص نیز مشورت نمایید.

تجربیات شما از این بیماری چگونه بوده و چگونه توانستید آن را درمان کنید؟ این تجربیات را با ما درمیان بگذارید.

برگرفته از: healthline

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20977

به "علائم ورم معده و درمان خانگی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم ورم معده و درمان خانگی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید