غذاهای محبوب ویتنام ، آشنایی با غذاهای ویتنامی اصیل

به گزارش مجله آزمون اول، در سفر به ویتنام ، دغدغه خوردن نهار و شام را نداشته باشید، با گذری از یک بازار سنتی روباز در شهر، شما به راحتی بهترین طعم ها را تجربه خواهید کرد، طعو خوش غذاهای ویتنامی را. لازم نیست برای سرو غذا به دنبال مجلل ترین رستوران ها باشید، دکه های تهیه غذا که فروشنده هایشان هم، بیشتر خانم ها هستند، بهترین و محبوب ترین اغذیه شهر را در قالب یک دورهمی ساده و به دور از تشریفات به شما ارائه می دهند. غذاهایی که در این بازارها خواهید یافت، حاصل دسترنج و تجارب مادران و دختران ویتنامی است، پس لذت چشیدن این طعم ها را از خود، در سفر به ویتنام نگیرید. در ادامه به معرفی بعضی از غذاهای محبوب ویتنام را برایتان معرفی می کنیم، بنابراین با ما همراه باشید ...

غذاهای محبوب ویتنام ، آشنایی با غذاهای ویتنامی اصیل

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

1) Pho

اگر در بازار حسابی گردش نموده اید و به دنبال یک غذای ساده و ترجیحا ارزان هستید، از صندلی های سرو Pho خیلی تند عبور نکنید، راحت بنشینید و سفارش غذا بدهید. ظرفی که در مقابل شما قرار خواهند داد، ترکیبی از آبگوشت، نودل های برنج تازه به اضافه سبزیجات است. نگران نباشید حتما سیر خواهید شد، چراکه مرغ یا گوشت گزینه های انتخابی شما برای قرار دریافت در این ترکیب در ظرف موردنظر هستند. اگر خیلی اهل استفاده از نمک هستید، کمی تأمل کنید، بهتر است اول غذا را تست کنید چون به احتمال خیلی قوی نیازی به اضافه کردن نمک ندارید، شور بودن این آبگوشت از ویژگی های این غذاست، مراقب فشار خون خود باشید. دیگر این که خیلی لازم نیست مبادی آداب باشید و از قاشق بهره ببرید، ویتنامی ها این غذا را در کمال سادگی، حتی هورت می کشند. خیلی به خودتان سخت نگیرید. در وصف این غذا این نکته را بد نیست بدانید: در ویتنام این غذا حرف اول را می زند، درست مثل قرمه سبزی در ایران. بنابراین در سفر به ویتنام، این غذاهای ویتنامی را به هیچ عنوان از دست ندهید زیرا یکی از غذاهای محبوب ویتنام است.

2) Bun cha

در سفر به ویتنام اگر خواستید هنگام ظهر ناهار را بیرون سرو کنید، صبح کمی زودتر بلند شوید، در شهر چرخی بزنید و زمانی که احساس گرسنگی کردید، به ساعت خود نگاه کنید اگر نزدیک 11 است شما می توانید به شکمتان وعده یک ناهار مفصل آن هم از نوع گوشت کباب شده را بدهید. زمانی که سفارش این غذا که یکی از خوشمزه ترین غذاهای ویتنامی هست را دادید، ظرف مزین به غذای شما با یک دسر برایتان آماده سرو است. البته بعید می دانم دسر این غذا خیلی باب میلتان باشد، به هرحال شما در ویتنام هستید، پس نباید خیلی برایتان دسر آن هم از نوع رول خرچنگ سرخ شده، غیرمنتظره باشد. خیلی محترمانه می توانید دسر را نادیده بگیرید، حواستان را به گوشت های برشته شده و ترد بدهید، تقریبا شبیه به همان کباب ترکی هایی که در وطن می خورید. شما در ظرف خود به غیر از گوشت های مذکور، سبزیجات و نودل و آب گوشت هم سرو خواهید کرد. یک نکته دیگر، اگر خیلی اهل سس هستید، روی گوشت خود سس بریزد، البته سس ماهی آن هم از نوع غلیظ تا طعم این غذای محبوب ویتنامی راهرگر فراموش نکیند. قبل از ریختن سس، بد نیست اول امتحان کنید.

3) Xoi

آیا اهل خوردن برنج شفته شده هستید، تعجب نکنید، می خواستم فقط یک شباهت را برایتان به تصویر بکشم. برنج چسبناک، یکی از غذاهای محبوب ویتنام هست که در این کشور، هواداران خاص خودش را دارد. البته تکه های مرغ و تخم این پرنده مفید به اضافه موسیر خشک از متعلقات این غذا محسوب می شوند. بالاخره بد نیست بدانید در سفر به ویتنام، این غذا هم سرو می گردد. امتحانش ضرری ندارد، ولی به ذائقه شما بستگی زیادی دارد که این غذای ویتنامی را بپسندید یا نه.

4) Banh Xeo

اگر از هواداران میگو هستید، در سفر به ویتنام، بد نیست با محلی های آن جا همسفره شوید و با آن ها Banh Xeo که یکی از غذاهای ویتنامی خوشمزه است را بخورید. در هنگام سرو این غذا خوب به آن ها دقت کنید البته نه آنقدری که باعث سوء تفاهم گردد. من برایتان می گویم، دقت هم نکردید مسئله ای نیست. ویتنامی ها این غذا را به قطعات کوچک تقسیم می نمایند و بعد به جای استفاده از قاشق، از برگه های کاهو یا کاغذهای برنجی برای راهنمایی به دهان خود، یاری می گیرند. اگر بیشتر برایتان بخواهم تصویرسازی کنم درست مثل زمانی است که دلمه می خورید. البته نمی دانم شما از سرو این غذا به اندازه سرو دلمه لذت خواهید برد یا نه؟ انقدر غرق در تصویرسازی و دقت به شیوه خوردن ویتنامی ها در این نوع غذا شدیم، که دیگر ترکیبات این غذا فراموش شد. گوشت، جوانه لوبیا و البته گیاهان تازه دیگر، مکمل این غذا هستند. ترکیب جالبی است، بنابراین امتحان این غذا که یکی از غذاهای محبوب ویتنام است را از دست ندهید.

5) Goi cuon

اگر در طول اقامت خودتان در ویتنام، غذاهای سنگین و چرب، زیاد خوردید، این غذا را به عنوان یک استراحتی برای معده خود انتخاب کنید. گوشت، غذای دریایی، گشنیز در رولی شفاف در کنار سس مخصوص ویتنامی ها که همان سس ماهی است، بهترین گزینه در انتخاب یک غذای ساده است. هرچند که می توانید سرخ شده آن را هم سفارش دهید، انتخاب با شماست.

6) Bun bo nam bo

اگر در هانویی اقامت خواهید داشت، سرو این غذا که یکی از غذاهای محبوب ویتنام است را از دست ندهید. ترکیبی از گوشت و نودل ورمیشل به همراه بادام زمینی به طور حتم طعم خوشایندی برایتان خواهد داشت زیرا یکی از خوش طعم ترین غذاهای ویتنامی ست. فلفل قرمز، سبزی تازه، جوانه لوبیا و موسیر خشک از دیگر افزودنی های این غذا هستند. شما این مواد را بدون داشتن آب گوشت سرو خواهید کرد، پس به طور قطع بافت همه مواد حفظ شده است.

7) Banh mi

در هر جایی از ویتنام که اقامت دارید بسته به سلایق مردم و البته سرآشپزان مقیم، شکل های مختلفی از باگت را تجربه خواهید کرد. بد نیست بدانید که فرانسوی ها باگت را به ویتنام برده اند ولی اکنون شیوه تهیه آن ها در قالب غذاهای مختلف، با آشپزان ماهر ویتنامی است. اگر در شمال بودید، اشتباه نکنید شمال ایران را نمی گویم منظورم ویتنام است، سرآشپزان از باگت به شکل های مختلف چربی، پروتئین، نان، مارگارین و پاته استفاده می نمایند. اما اگر گذرتان به جنوب ویتنام افتاد و به بان می رفتید، سوسیس، تخم مرغ، پنیر، ترشی، گشنیز تازه و سس فلفل قرمز را می توانید به صورت ترکیبات رنگارنگ در باگت ها سرو کنید. بنابراین این غذاهای ویتنامی خوش طعم را به هیچ وجه از دست ندهید.

8) Bot chein

اگر در هوچی مین اقامت دارید، بد نیست غذای مورد علاقه مردم این شهر یعنی بوت چین را هم تجربه کنید، شاید دوست داشتید و خوردن آن را به دوستانتان پیشنهاد دادید. البته این غذا برای اهالی این شهر، جزو غذاهای ویتنامی است که حکم میان وعده را دارد. حالا دیگر تصمیم با شماست که بعد از خوردن آن، آیا باز هم تمایلی به سرو غذای دیگر دارید یا خیر؟!! خب تصمیم تان را بگیرید، ببینید آیا تکه های خمیر آرد برنج که مزین به تخم مرغی است که روی آن ها شکسته شده برای شما میان وعده محسوب می گردد؟ البته کمی تأمل کنید دسر و چاشنی ها را نباید فراموش کنید: برش هایی از پاپایا، موسیر و پیاز به همراه سس چیلی و سرکه برنج می تواند، شما را بیشتر در خوردن این میان وعده ترغیب کند.

9) Cao lau

ویتنام، ژاپن و چین، غذایی چند ملیتی به نام نودل گوشت بوجود آورده اند . در این غذا رشته های ضخیمی می بینید و البته می چشید که به udon ژاپنی شباهت دارند. چینی ها هم نقش کمی در شکل دریافت این غذا ندارند، کراکرهای ون - تن از این سرزمین اند و اما موادی که ویتنامی بودن این غذا را به اثبات می رساند آب گوشت و سبزیجات است. امتحان این غذای چند ملیتی را در ویتنام از دست ندهید. بنابراین می توان این غذا را نیز یکی از غذاهای محبوب ویتنام دانست.

10) Ca phe trung

آیا اهل قهوه هستید؟ اهل تخم مرغ چطور؟ تعجب نکنید فقط برای این که بتوانید این نوشیدنی ویتنامی را تصور کنید، حرف از تخم مرغ زده شد. این نوشیدنی در ویتنام همانطور که یک چای ایرانی خستگی را از تن شما در می نماید، نوشیدنی محبوب ویتنامی هاست. البته در کشور ما، بیشتر می توانیم در طبقه دسر، آن را جای دهیم، به هرحال در وصف ظاهری این نوشیدنی باید گفت که در قسمت انتهایی لیوان شما قهوه ای غلیظ ریخته شده، و در قسمت فوقانی، کفی نرم و خامه ای مانند درست شبیه به همان سفیده تخم مرغ مذکور، جای گرفته است. بد نیست تا در ویتنام هستید، از نوشیدنی های معروف این سرزمین هم میل بفرمایید. درنهایت می توان گفت که اگر می خواهید خاطره سفر به ویتنام شما همراه با طعم های خوش باشد، ضروری است بدانید تغذیه در این میان حرف اول را می زند، پس بدانید که چه باید بخورید و کدام غذاهای ویتنامی را در اولویت قرار خواهید داد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2042

به "غذاهای محبوب ویتنام ، آشنایی با غذاهای ویتنامی اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محبوب ویتنام ، آشنایی با غذاهای ویتنامی اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید