لینکدین چطور به کاریابی کمک می کند؟
به گزارش مجله آزمون اول، از روزهایی که مدیران کسب و کارها وقت زیادی را برای پیدا کردن نیروی متخصص و حرفه ای یا بررسی رزومه ها صرف می کردند، زمان زیادی نگذشته اما تقریبا همه بر این باوریم که پیدا کردن نیروی متخصص کار ساده ای نیست و البته بررسی رزومه هایی که با ساختار متفاوت از هم نوشته شده اند هم کار پردردسری است.
یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی اما دقیقا همین بود که به شناخت حداقلی و نسبی افراد کمک می کند؛ برخی مثل اینستاگرام برای آشنایی با سبک زندگی های مختلف و برخی مثل لینکدین برای معرفی افراد و کسب و کارها.
لینکدین شبکه اجتماعی کسب و کار محور و باارزشی برای ارتباطات حرفه ای است که بر پایه دو نوع حساب کاربری برای اشخاص و کسب و کارها، به معرفی افراد و شرکت ها، ایجاد برندینگ و البته ساخت یک رزومه کامل کمک می کند.
با استفاده از لینکدین می توانید با مشتریان و متخصصان حوزه های مختلف ارتباط برقرار کنید و فضایی مناسب برای معرفی فعالیت های خود به دست آورید.
نسخه اولیه این شبکه اجتماعی دی 81 ساخته شد اما در اردیبهشت 82 به صورت کامل رونمایی شد و دو سال بعد از رونمایی به سوددهی رسید و در حال حاضر بیش از 20 دفتر فعال در دنیا دارد و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیاست.
لینکدین در ایران
این شبکه اجتماعی کسب و کار محور تقریبا از سال 90 در ایران مورد توجه قرار گرفت و ایرانیان فعال در لینکدین شروع به نوشتن در آن کردند و تا پیش از آن مطالبی که در آن منتشر می شد معمولا به زبان های غیرفارسی بود.
لینکدین هم مثل دیگر شبکه های اجتماعی در ایران به نام شبکه ای اثرگذار در حوزه تخصص و استخدام با استقبال خوبی روبه رو شده و البته از همه مهم تر توانسته برای شرکت های خارجی که در پی بازار ایران یا نیروی ایرانی هستند هم منبع اطلاعاتی خوبی باشد و این دقیقا یکی از دلایل مهم استقبال ایرانی ها از لینکدین است که بسکمک از مدیران عالی رتبه و متخصص در حوزه های گوناگون در این شبکه اجتماعی حضور دارند و غالبا محتواهای دست اول تولید و منتشر می کنند و مشغول انتقال تجربیات شان در فضای لینکدین هستند اما متاسفانه با وجود محبوبیت لینکدین در بین متخصصان ایرانی، به دلیل تحریم های اقتصادی اعمال شده بر کشور، این پلتفرم نمی تواند از حداکثر ظرفیت ایرانی ها، درآمد مستقیم داشته باشد.
چه کارهایی در لینکدین می توان انجام داد؟
رزومه آنلاین: مهم ترین مزیت لینکدین این است که می توان در آن به صورت آنلاین فعالیت های حرفه ای و کاری خود را ثبت کنیم والبته رزومه خود را همیشه به روز نگه داریم.
ارتباط با افراد حرفه ای: همه ما در طول عمر کاری خود ممکن است چند بار شغل خود را تغییر دهیم و از فعالیت های دیگر همکاران مان بی خبر بمانیم و لینکدین این امکان را فراهم می کند تا اول، امکان ثبت کردن اطلاعات تماس و دوم، دیگر فعالیت های مان ثبت شود.
جست وجوی شغل: بخش مشاغل در لینکدین به شما این امکان را می دهد که فهرست هزاران محلی را که در پی استخدام کارکنان مختلف هستند، ببینید و در صورت تمایل رزومه کاری خود را به صورت مستقیم برای کارفرما ارسال کنید.
استخدام کارکنان تازه: از طرف دیگر هم این امکان را به کارفرمایان می دهد تا برای پیدا کردن نیروهای تازه به کسانی که در لینکدین حساب کاربری دارند با توجه به تخصص مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و به آنها پیشنهاد کاری بدهند.
برای داشتن یک حساب کاربری حرفه ای در لینکدین چه باید کرد؟
یکی از بزرگ ترین مسائل ما ایرانی ها با شبکه های اجتماعی این است که نسخه فارسی معمولا یا وجود ندارد یا بعد از گذشت زمان طولانی از حضور آن در کشور نسخه فارسی آن ایجاد می شود یا کاربران ایرانی با دفعات زیاد کار کردن با این شبکه راه استفاده از آن را به خوبی کسب می کنند. لینکدین هم از این قاعده مستثنا نیست. برای داشتن یک حساب کاربری حرفه ای در لینکدین بهتر است به این موارد توجه کنیم:
اول: URL صفحه کاربری خود را شخصی سازی کنیم
این کار باعث می شود تا هم فرآیند اشتراک گذاری لینک حساب کاربری شما راحت تر شود و هم حساب شما را حرفه ای تر نشان دهدو اما مهم ترین دلیل تاکید بر شخصی سازی URL این است که از منظر سئو به شدت به شما کمک می کند و اگر کسی در موتورهای جست وجو نام و فامیل شما را جست وجو کند امکان دسترسی به حساب کاربری شما در لینکدین هم بیشتر می شود.
دوم: حساب کاربری خود را به روز نگه دارید
به روز نگه داشتن حساب کاربری در لینکدین، نشان دهنده فعال بودن شماست؛ این فعالیت می تواند منتشر کردن مطلب، بازنشر محتوا یا حتی به روز کردن اطلاعات حساب کاربری تان باشد؛ اگر به هردلیلی امکان فعالیت مدام در لینکدین را ندارید حداقل اطلاعات حساب کاربری تان را به روز نگه دارید در غیر این صورت لطفا دور لینکدین را خط بکشید.
سوم: عکس پروفایل و کاور مناسب انتخاب کنید
این نکته که همه به عکس توجه می کنند و البته بشدت روی تصور فکری افراد تاثیر می گذارد بر کسی پوشیده نیست پس به جای انتخاب عکس پرسنلی برای پروفایل خود از عکسی استفاده کنید که بیانگر شخصیت شما و روحیه شماست. انتخاب عکس برای کاور اجباری نیست، اما عکس کاور مناسب با روحیه و حوزه فعالیت شما می تواند تصویری از شما در فکر مخاطب تان بسازد. حواس تان باشد نداشتن عکس حساب کاربری یا کاور در لینکدین، برای مخاطب واقعا آزاردهنده است.
چهارم: لطفا غلط املایی نداشته باشید
این خیلی مهم است که حواستان باشد غلط املایی به شدت در ذوق مخاطبی می زند که به صفحه شما سر زده و چیزی جز نشان دادن غیر حرفه ای بودن شما برایتان به ارمغان نمی آورد پس لطفا خیلی به درست نوشتن املای کلمات و ادبیاتی که در توضیح خود به کار می برید، دقت کنید.
پنجم: واقعی باشید
در لینکدین نباید از پیام های ساده یا ادبیاتی به شدت سنگین استفاده کنید. اگر می خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید، به هیچ وجه از پیام های آماده در لینکدین استفاده نکنید البته طوری نباشد که از ادبیات خیلی محاوره ای که مخاطب را اذیت کند، استفاده کنید. حواستان باشد آنجا یک محیط حرفه ای برای کسب و کارهاست.
ششم: با دیگر افراد متخصص در حوزه خودتان ارتباط بگیرید
در دنبال کردن افراد یا آنها که شما را دنبال می کنند این حساسیت را داشته باشید که حتما و در اولویت اول افراد در حوزه کاری و حرفه خودتان مشغول به فعالیت باشند و هرکسی که دم دستتان آمد را سریع دنبال نکنید و البته دقت کنید هر چیزی که در لینکدین منتشر می کنید، لایک می کنید یا درباره آن کامنت می گذارید، برای تمام دایره ارتباطاتی تان نمایش داده می شود. پس حواستان به تک تک کارها و فعالیت هایتان در این شبکه اجتماعی باشد، هر چه افرادی که شما دنبال می کنید و فعالیت تان در این شبکه، با حوزه کاری و فعالیت شما متناسب تر باشد، ارتباطات شما در این شبکه اجتماعی و البته جهت فعالیت شما هم بهتر و موثرتر می شود.
سیده زهرا حسینی - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاینتور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا
bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا