مدیریت استرس های شغلی
به گزارش مجله آزمون اول، آیا تا به امروز این اتفاق برایتان پیش آمده که از رفتن به سرکار خود ناراحت شوید یا اینکه وقتی از سرکار برمی گشت، احساس کنید اعصاب تان خرد شده است؟ اگر چنین مسئله ای را تجربه نموده اید برایتان پیشنهادهایی داریم که با رعایت آنها می توانید بر فشار عصبی محل کارتان غلبه کنید.

مدیریت استرس های شغلی
نویسنده: دکتر مجتبی جوان بختی
7 توصیه برای کنترل فشار عصبی در محل کار
آیا تا به امروز این اتفاق برایتان پیش آمده که از رفتن به سرکار خود ناراحت شوید یا اینکه وقتی از سرکار برمی گشت، احساس کنید اعصاب تان خرد شده است؟ اگر چنین مسئله ای را تجربه نموده اید برایتان پیشنهادهایی داریم که با رعایت آنها می توانید بر فشار عصبی محل کارتان غلبه کنید.
ناکامی شدید، بی علاقگی به شغل، اوقات تلخی دایمی، گوشه و کنایه زدن، بهانه گیری و مخالفت از عمده ترین شاخص های فشار عصبی در محل کار هستند. این علایم می توانند در روابط شخصی و بعلاوه در روابط با دیگران آنچنان شما را دچار مشکل نمایند که حتی شرایط معیشت و سلامت شما را هم در خطر بیندازند. یکی از عظیم ترین چالش های زندگی، کشمکش میان کار و خانواده است. کوشش شما این است که برای هر دو سنگ تمام بگذارید و گاهی اوقات به نظر می رسد قضیه،
دوطرفه می لنگد. سعی کنید برای حل چنین کشمکش هایی زیاد از خانواده هزینه کنید. اگر فرزندانی دارید، از ابراز احساسات خود به آنها واهمه نداشته باشید. وقتی آنها مطمئن باشند که علت زیاد خانه نبودن شما به علت بی علاقگی به آنها نیست بلکه به این علت است که گاهی مجبور به چنین کاری هستید، راحت تر مسایل را می پذیرند و با آن کنار می آیند. بعلاوه از فرزندان خود راجع به احساسات شان سوال کنید. مصاحبه راجع به شرایط پیش آمده به حل مشکل یاری شایانی خواهد نمود. در اینجا به چند راه برای مسلط شدن و کنترل چالش های موجود در محل کارتان اشاره می کنیم. این راه ها را به یاد بسپارید و هر روز تمرین کنید. پس از گذشت مدتی به راحتی می توانید در محل کارتان حاضر شوید و بدون هیچ ناراحتی به خانه بازگشت.
1- تعادل را رعایت کنید
شاید شما هم زیاد این جمله کلیشه ای را شنیده اید اما هیچ وقت با خود فکر ننموده اید که منظور از مراقبت چیست. این مراقبت می تواند بهره گیری منظم و متعادل از غذا به ویژه صبحانه باشد. بعلاوه خواب و ورزش کافی هم برای بدن شما ضروری است و نوعی مراقبت به شما می رود.2- خوش برخورد باشید
در میان گذاشتن احساسات آشفته و نامطلوب با افرادی که مورد علاقه شما هستند اولین گام برای رفع آنها است. از کار کردن در کنار افرادی که تفکر منفی دارند و احساسات منفی را در آدم ها تقویت می نمایند، اجتناب کنید.3- مرخصی هایتان را نگذارید برای روز مبادا
هر فردی که برای نخستین بار مرخصی گرفتن در محیط کار را باب کرد یکی از عالمانه ترین کارها را انجام داد بنابراین از مرخصی های استحقاقی بهره ببرید یا تعطیلات آخر هفته را خوش بگذرانید. هر هفته زمانی را به خودتان اختصاص دهید به طوری که طی آن به هیچ تلفنی جواب ندهید. تلویزیون را خاموش کنید و از سکوت اطراف تان لذت ببرید. شما می توانید این کارها را در روزهای کاری و استراحت های کوتاه هم انجام دهید.4- از مشاجره پرهیز کنید
از دعوا و مشاجره با دیگران بپرهیزید. هر وقت کسی با شما مخالفت می نماید با او بحث نکنید. به اعصاب خود مسلط باشید و بر سر مسایل جزیی خون تان را کثیف نکنید. یک نکته دیگر را هم در فکر داشته باشید که حد و مرز خود را تعیین کنید و در صورت لزوم خیلی محکم اما محبت آمیز بگویید نه.5- هدفدار حرکت کنید
اهداف کاری خود را تعیین کنید. کارهای خود را اولویت بندی نموده و پروژه های عظیم را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. نظم و ترتیب درکارها به رفع فشار عصبی یاری می نماید.6- یک راه فرار درست کنید
منظور از ایجاد راه فرار چیست؟ ورزش کنید، کتاب بخوانید، یک تفریح پیدا کنید یا به کارهای دیگری بپردازید که با آنها احساس آرامش می کنید یا فکر تان را از محیط کار دور می سازند.7- یاری بخواهید
اگر هیچ یک از این اقدامات، اعصاب خردی و فشار عصبی یا خستگی شما را رفع نساخت برای یافتن راه چاره به یک پزشک یا مشاور مراجعه کنید.منبع:www.salamat.com
/ع
منبع: راسخونbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا