مصرف مولتی ویتامین ممکن است از زوال حافظه سالمندان پیشگیری کند

به گزارش مجله آزمون اول، پژوهشگران گزارش می دهند که مکمل های ویتامینی ممکن است به کند کردن روند فراموشی که همراه با سالمندی رخ می دهد، یاری نمایند.

مصرف مولتی ویتامین ممکن است از زوال حافظه سالمندان پیشگیری کند

به گزارش خبرنگاران به نقل ان بی سی نیوز بر اساس گزارشی که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است تجزیه وتحلیل داده ها از بیش از 3500 نفر شرکت نماینده سالمند نشان داد که افرادی که روزانه یک قرص مولتی ویتامین سنتروم سیلور را در طول سه سال مصرف نموده اند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت نموده اند، حافظه های بهتری دارند.

کارشناسان می گویند اثرات مشاهده ضشده در این آنالیز بسیار امیدوارنماینده هستند. تغییرات شناختی و نقصان حافظه از جمله مسائل سلامتی اساسی در سالمندان به شمار می روند و راهبردهای چندانی برای جلوگیری از آنها وجود ندارد.

این دانشمندان آمریکایی برای شناسایی منافع مصرف مولتی ویتامین برای کارکرد شناختی شماری از شرکت نمایندگان در یک کارآزمایی بالینی چندساله بزرگتر شامل بیش از 21 هزار مرد و زن سالمند روی آوردند که اثرات مکمل کاکائو و مولتی ویتامین بر روی توانایی شناختی و خطر سرطان و مسائل قلبی-عروقی در آنها آنالیز می شد. شرکت سازنده سنتروم سیلور به همراه موسسه های ملی بهداشت آمریکا در تامین مالی این آنالیز شرکت داشت، اما نقشی در طراحی کارآزمایی یا درون داد در یافته ها نداشت.

پژوهشگران در این آنالیز از یک آزمون بر اساس وب برای ارزیابی حافظه شرکت نمایندگان در فاصله یک سال و سه سال استفاده کردند. مردان و زنانی که به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف نموده بودند، به طور قابل توجهی در این آزمون حافظه نتایج بهتری به دست آوردند. در این آزمون از افراد خواسته می شد فهرستی از کلمات را پس از خواندن آنها بلافاصله به یاد آورند.

این دانشمندان تخمین می زنند که دادن مولتی ویتامین به این افراد کارکرد حافظه در این افراد را به میزان 3/1 سال نسبت به دریافت نمایندگان دارونما بهبود بخشیده است.

این دومین آنالیز بزرگ در ماه های اخیر که سودمندی مصرف مولتی ویتامین را از لحاظ حفظ توانایی های شناختی نشان داده است. یک کارآزمایی دیگر در سال گذشته نشان داد که مصرف مولتی ویتامین با 60 درصد کند شدن در روند افت توانایی های شناختی با افزایش سن همراهی دارد.

این پژوهشگران می گویند بسیاری از آنالیز های بزرگ با نتایج خیره نماینده هستند که پژوهشگران دیگر نمی تواند با تکرار آنها به همان نتایج برسند. اما در این مورد به وضوح تکرار نتایج مثبت آنالیز قبلی مشاهده می گردد و این به اطمینان به نتایج می افزاید.

نکاتی باید که باید به آن توجه داشت

پژوهشگران هنوز نمی دانند کدام جزء در این مولتی ویتامین که شامل ویتامین های A و C و B و روی یا زینک می شد، این اثرات مثبت را بر توانایی های شناختی ایجاد نموده است. بعلاوه هنوز معلوم نیست که آبا با برندهای دیگر مولتی ویتامین هم اثرات مشابهی به دست خواهد آمد یا نه.

این پژوهشگران به این دلیل این برند خاص را انتخاب کردند که بسیار در آمریکا پرمصرف است و کیفیت خوب و سابقه ایمنی بالایی دارد. این پژوهشگرن هنوز آنالیز انواع دیگر مولتی ویتامین ها را برای معین این موضوع که آیا آنها هم اثر مشابهی دارند یا اینکه این اثرات سودمند اختصاصی فرمولاسیون خاصی است، انجام نداده اند.

ضنا اثر سودمند مشاهده شده بوسیله این پژوهشگران نسبتا کوچک است، بنابراین یک فرد واحد ممکن است متوجه بهبودی قابل توجهی نگردد، اما در داده های مربوط به شمار بزرگتری از افراد این اثر قابل تشخیص است. نکته مهم این بود که در هیچکدام از دو گروه علائمی از افت توانایی های شناختی ظاهر نشده بود، با این وجود در گروه دریافت نماینده مولتی ویتامین بهبودی در حد سه سال در این توانایی ها مشاهده شد.

ویتامین به علاوه تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم

گرچه این اثر سودمند نسبتا کوچک است، اما استفاده از مولتی ویتامین به همراه سایر تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و نیز پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است در مجموع اثرات سودمند بیشتری ایجاد کند. البته کارشناسان می گویند پیش از آنکه پزشکان برای جلوگیری از افت توانایی های شناختی سالمندان مولتی ویتامین تجویز نمایند، آنالیز های بزرگتری ضروری است. اما این آنالیز دست کم نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین ها آسیبی ایجاد نمی کند و ممکن است بالقوه مفید هم باشد.

از طرف دیگر باید توجه داشت که با توجه به اینکه گروه مورد آنالیز شامل افراد با تحصیلات دانشگاهی بدون بیماری مغزی می شد، ممکن است اثرات مولتی ویتامین ها در سایر گروه ها مشابه آنها نباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 41859

به "مصرف مولتی ویتامین ممکن است از زوال حافظه سالمندان پیشگیری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف مولتی ویتامین ممکن است از زوال حافظه سالمندان پیشگیری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید