مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما

به گزارش مجله آزمون اول، تویوتا کمری در طول زمان همیشه رقابت نفس گیر و جذابی با دیگر سدان های آسیایی، اروپایی و آمریکایی داشته است. شرکت تویوتا طی سالیان سال با ارائه نسل های مختلف از کمری، بازارهای اقصی نقاط دنیا را مورد هدف قرار داده و همیشه در رقابت با دیگر رقبای حاضر در این بازارهای رقابتی، حرف های زیادی برای گفتن داشته است.

مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما

جالب این که، در سال های پیش از آغاز هزاره سوم و در دهه های 80 و 90 میلادی، این رقابت به مراتب برای تویوتا کمری آسان تر بود و کمری گرند هرچه به سال های اخیر نزدیک تر می شد، رقبای سرسخت تری را پیش روی خود می دید. به طوری که، پیش از عرضه تویوتا کمری گرند، نسل چهارم آن عنوان پرفروش ترین خودروی آمریکا را از آن خود نموده بود و در فهرست 10 سدان برتر دنیا قرار داشت، اما امروز رقبای دیگری، حتی از بین هم خانواده هایش در شرکت تویوتا، این صندلی را از کمری ربوده اند.

با این حال، خودرویی چون کمری گرند همچنان یکی از خوب های کلاس خود در بازه قیمتی پایین تر از خودروهای لوکس و نیمه لوکس در بازار خودروهای دست دوم است و در رقابت با رقبای هم ترازش، که متعلق به سال های آغازین هزاره سوم هستند، به راحتی کم نمی آورد. ضمن صرف نظر از مقایسه معمول و قدیمی کمری گرند با سدان هایی چون نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، هوندا آکورد و … مقایسه با یک سدان اصالتاً فرانسوی که خط فراوریش 9 سال در ایران فعال بود، می تواند راه گشای افرادی باشد که می خواهند متناسب با بودجه شان و در یک بازه قیمتی تقریباً نزدیک به هم، ازبین نسخه های کارنموده و مدل پایین کمری گرند و نسخه های سالم و مدل بالای زانتیا یکی را انتخاب نمایند.

بنابراین در این مطلب به مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا می پردازیم و مزایا و معایب هر یک را بر روی کفه ترازو قرار می دهیم تا در آخر بدانیم که پیروز این میدان ژاپنی ها هستند یا فرانسوی های مقیم ایران!

مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما

با وجود این که فراوری و عرضه سیتروئن زانتیا به سال های 1993 تا 2002 باز می گردد، اما با فراوری این خودرو توسط سایپا در سال های 1380 تا 1389، می توان آن را ازجمله رقبای هم دوره تویوتا کمری گرند دانست.

زانتیای مونتاژ ایران (SAIPA XANTIA) با برخورداری از موتوری قدرتمند، پرشتاب و سریع و بهره مندی از ویژگی هایی چون توانایی حرکت بر روی سه چرخ، قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تعلیق عالی، تعویض آسان چرخ ها و… توانست در همان زمان عرضه کمری گرند، بخش قابل توجه ای از بازار را به خود اختصاص دهد و به عنوان یکی از فزونین خودروهای فراوری داخل، طرف داران زیادی را برای خود دست وپا کند.

ابتدا به مقایسه کمری گرند دنده دستی با ماکسیمای دنده دستی مونتاژ داخل می پردازیم و سپس مدل های دنده اتوماتیک آن ها را در برابر هم قرار می دهیم. ابتدا باید اذعان کرد که بین پیشرانه زانتیا با جعبه دنده 5 سرعته دستی اش هماهنگی بسیار خوبی برقرار است و به واسطه برخورداری از سیستم تعلیق پیشرفته، این سدان سواری نرمی دارد.

سایپا این خودرو را با دو نوع پیشرانه 1800 و 2000 سی سی عرضه نموده است و به دلیل توانمندی ها و قابلیت های بالای پیشرانه 2000 سی سی آن، می توان این مدل زانتیا را در برابر تویوتا کمری گرند 2400 سی سی مجهز به جعبه دنده 5 سرعته قرار داد که با فراوری 157 اسب بخار قدرت و 218 نیوتن متر گشتاور و شتاب 10.5 ثانیه ای، عملکرد مطلوبی از خود نشان می دهد. اما زانتیا با پیشرانه 2 لیتری و جعبه دنده 6 دنده خود، امکان فراوری 135 اسب بخار قدرت و 161 نیوتن متر گشتاور را دارد و با شتاب 9.5 ثانیه، به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می رسد.

عملکرد مطلوب پیشرانه زانتیا نشان گر توان فنی بسیار مطلوب آن و برابری اش با عملکرد موتوری خودروهای وارداتی چون کمری گرند است. اما پاشنه آشیل زانتیا سطح پایین ایمنی آن است و به دلیل استهلاک بالای نسخه های مونتاژ داخلی و قیمت بالای قطعات آن، هزینه نگهداری اش به مراتب خیلی بیش تر از کمری گرندی است. سایپا با حذف آپشن های متعدد نسخه فرانسوی زانتیا، آن را به لحاظ امکانات بسیار فقیر و ناتوان نموده است. حال اگر بی اعتنا به مدل پایه این خودرو، بخواهیم از میان چهار تیپ آن، امکانات تیپ SX2000 را که تعداد کم تری از آپشن های نسخه فرانسوی از آن حذف شده است، مدنظر قرار بدهیم، باز هم فهرست تجهیزات نه چندان متنوع کمری گرند بر آن فزونی می یابد.

همچنین می توان مدل 6 سیلندر دنده اتوماتیک تویوتا کمری گرند را با ماکسیمای دنده اتوماتیک مقایسه کرد. پیشرانه این مدل ماکسیما 3000 سی سی حجم دارد و با جعبه دنده 4 دنده اتوماتیک ، 227 اسب بخار قدرت و 288 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. پشتِ فرمان این خودرو می توان، با شتاب صفر تا 100 کیلومتر 8.4 ثانیه ای به حداکثر سرعت 255 کیلومتر بر ساعت رسید.

با مقایسه تویوتا کمری گرند با ماکسینا دنده اتوماتیک باید گفت که پیشرانه مدل 6 سیلندر کمری گرند با ظرفیت دقیق 2995 سی سی امکان فراوری 194 اسب بخار قدرت و 284 نیوتن متر گشتاور و شتاب 7.8 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را دارد. خب پیشرانه کمری گرند 6 سیلندر از شتاب بهتری برخوردار است و با مصرف 9.9 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر از ماکسیمای دنده اتوماتیک که 11.5 لیتر بنزین می سوزاند، به مراتب کم مصرف تر است. اما پیشرانه این مدل ماکسیما پُرقدرت تر از کمری گرند 6 سیلندر به نظر می رسد و در مسیرهای ناهموار به دادتان می رسد. با این حال، مشکل حذف آپشن ها از ماکسیماهای مونتاژ سایپا و پایین بودن سطح ایمنی آن ها در مدل 6 سیلندر ماکسیما نیز مشهود است و باز هم کفه ترازو به نفع کمری گرند سنگینی می نماید.

با مقایسه تویوتا کمری گرند با دو خودروی دیگر درمی یابیم که طراحی قدیمی تر و کسل نماینده زانتیا یکی دیگر از نکات منفی آن است و طراحی کمری گرند، در عین سادگی، خیلی جذاب تر است و دیرتر کهنه می گردد. اما فزونی زانتیا بر کمری گرند مربوط به عملکرد فوق العاده سیستم تعلیق آن در ناهمواری ها و عبور قدرتمند آن از پیچ ها و فرمان پذیری بالای آن است.

درکل، از منظرهای مختلف تویوتا کمری گرند حرفی در برابر سیتروئن زانتیا برای گفتن باقی نمی گذارد و با کیفیت ساخت بالاتر، خود را تبدیل به گزینه اصلی می نماید، اما اگر مسیرهای تردد شما بسیار ناهموار و غیر استاندارد است، شک به دل تان راه ندهید و به سراغ یک دستگاه زانتیای سالم و تروتمیز در بازار خودروهای کارنموده بروید.

امیدواریم که این مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما دنده اتوماتیک توانسته باشد نقاط قوت و ضعف این خودرو را در برابر حریفانش به خوبی برجسته سازد. در صورتیکه تجربه رانندگی با هر یک از این خودروها را دارید، راضی می شویم که نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

درباره تویوتا کمری گرند بیشتر بخوانید:

  • معرفی تویوتا کمری گرند (Toyota Camry) و آنالیز بازار ایران
  • تجربه رانندگی با تویوتا کمری گرند

bestcanadatours.com: سفر کانادا، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا را از ما بخواهید.

منبع: دیوار
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13901

به "مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه تویوتا کمری گرند با سیتروئن زانتیا و ماکسیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید