نگاهی به فیلم هایی که پزشکان در آن نقش کلیدی دارند

به گزارش مجله آزمون اول، مجله دیجی کالا - صوفیا نصرالهی: این روز ها قدر کار پزشکان را می دانیم. این روز ها که دکتر ها در خط مقدم با کرونا مبارزه می نمایند. در نتیجه نگاهی به فیلم هایی درباره پزشکان می تواند جذاب باشد. هر چه قدر در سینمای ایران به شغل کاراکتر ها بها داده نمی گردد در عوض در سینمای دنیا حواس شان هست برای خلق یک شخصیت چند وجهی اول از همه باید برایش شغلی تعریف کرد.

نگاهی به فیلم هایی که پزشکان در آن نقش کلیدی دارند

به هر حال بخشی از شخصیت هر آدمی با شغلش تعریف می گردد. خیلی وقت ها این شغل خودش در پیش بردن درام فیلم نقش مهمی را بازی می نماید. پزشکی از آن حرفه هایی است که موقعیت های دراماتیک زیادی می تواند ایجاد کند. دم دستی ترینش به خاطر ارتباط با بیمار است. پزشک می تواند به خصوصی ترین لحظه ها و حالات یک انسان دیگر دست پیدا کند. از طرف دیگر موج وحشت یک بیماری می تواند دستمایه خوبی برای فیلم های ماجراجویانه هم باشد.

خود پزشکان به دلایل مختلفی ممکن است علاقمند به فیلم هایی باشند که درباره پزشکان است یا درام شان با بیماری شکل گرفته. برخی می خواهند به شوخ طبعی نگاه سینماگران به زندگی پزشکان پناه ببرند و برخی دیگر هم علاقمند به دیدن فیلم هایی هستند که بینش جدیدی نسبت به زندگی روزمره آن ها دارند. این فهرستی از فیلم هایی است که درباره کار پزشکی است. برخی از این فیلم ها چالش با سیستم های پزشکی است، برخی دیگر موقعیت انسانی را در یک بحران پزشکی نشان می دهد و دسته آخر هم فیلم های فقط سرگرم نماینده هستند.

شیوع

عنوان اصلی:

contagion

محصول:

2011

کارگردان:

استیون سودربرگ

بازیگران:

کیت وینسلت، مت دیمون، جود لا

استیون سودربرگ در چند سال اخیر نشان داده به مسائل پزشکی علاقمند شده است هم در فیلم هایی مثل شیوع و اثرات جانبی و هم سریالی که ساخت: نیک.

شیوع یک تریلر پزشکی است. داستان تیمی متشکل از محققان پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت که برای تشخیص ویروس مرگباری که از راه هوا منتقل می گردد با هم رقابت می نمایند. آن ها در طول اکتشافات شان متوجه می شوند که بیماری اپیدمیک چه ضربه ای به نظم اجتماعی می زند.

اسکات. زد. برنز فیلمنامه نویس این فیلم پرستاره برای نوشتن فیلمنامه شیوع با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و متخصصان پزشکی مشورت نموده تا فیلم حتی الامکان از نظر علمی هم درست باشد. یکی از پزشکان متخصص درباره این فیلم می گوید: فیلم سودربرگ کاری فراتر از به تصویر کشیدن نظریه های علمی موثق انجام داده است. این فیلمی است که در عین حال که سرگرم تان می نماید نشان می دهد در بحران ها چه طور واکنش نشان می دهیم. شیوع البته جزو بهترین کار های سودربرگ نیست و از نظر سینمایی و هنری شاید فیلم فوق العاده ای محسوب نگردد، اما هیجان انگیز است و از دیدنش پشیمان نمی شوید.

بعد از آمدن کرونا همه از شباهت این ویروس با آن چه در فیلم شیوع سودربرگ اتفاق می افتاد شگفت زده شدند.

آخرین پادشاه اسکاتلند

عنوان اصلی:

The Last King of Scotland

محصول:

2006

کارگردان:

کوین مک دونالند

بازیگران:

فارست ویتاکر، جیمز مک آوی

این فیلمی برمبنای ماجرا های واقعی است که از دید یک پزشک تصویر شده، اما نه یک پزشک معمولی.

سال 1998 ژیل فودن روزنامه نگار رمانی می نویسد به نام آخرین پادشاه اسکاتلند و در آن ماجرای به سلطنت رسیدن ایدی امین، دیکتاتور عظیم اوگاندا از سال 1971 تا 1979 را از دید یک پزشک اسکاتلندی خیالی با جزییات تعریف می نماید. فیلم مک دونالند اقتباسی از آن کتاب است.

نقش پزشک را جیمز مک آوی بازی می نماید و فارست ویتاکر هم هنرنمایی حیرت انگیزی در نقش امین، دیکتاتور اوگاندا دارد که برایش جایزه های مختلف از جمله اسکار را به ارمغان می آورد. فیلم بیشتر از آن که درباره ایدی امین باشد درباره پزشک جوانی است که ایده آل هایش او را برای یاری به آفریقا کشانده اند و بعد از دیدن رییس جمهور جدید و شنیدن حرف هایش درباره عصر طلایی آفریقا به او نزدیک می گردد. دکتر اسکاتلندی تبدیل به پزشک معتمد دیکتاتور عظیم می گردد. امین از او می خواهد که سیستم سلامت اوگاندا را مدرن کند. دکتر به نیت خوب امین باور دارد، اما بعد از مدتی شاهد رفتار های غیرمعمول او می گردد.

مش

فیلم هایی درباره دکتر ها مش

عنوان اصلی:

MASH

محصول:

1970

کارگردان:

رابرت آلتمن

بازیگران:

دونالد ساترلند، الیوت گولد، تام اسکریت

مش (M*A*S*H) در حقیقت یک سری رمان نوشته ریچارد هورنبرگر است که از روی آن یک سریال تلویزیونی مشهور و فیلم شاهکار رابرت آلتمن ساخته شده است. هورنبرگر که خودش جراح ارتش بود این کتاب را به نام مش: رمانی درباره سه پزشک ارتش در سال 1968 منتشر کرد. هیچ فهرست فیلم هایی درباره پزشکان بدون مش کامل نمی گردد.

این کمدی سیاه داستان پزشکان یک بیمارستان ارتش در وسط میدان نبرد با کره است. پزشکانی که متوجه شده اند خنده و شوخ طبعی می تواند موقعیت شان را بهتر کند و مرهمی باشد بر زخم هایی که دیدن واقعیت زندگی روی روح و روان شان می گذارد. فیلم زمان جنگ ویتنام اکران شد و به حال و هوای آن روز ها می خورد درنتیجه مخاطبان پروپاقرصی پیدا کرد. سریال مش در گلدن گلوب هشت جایزه گرفت و فیلم آلتمن در اسکار فقط جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خودش کرد. به نظر آلتمن رمان نژادپرستانه و وحشتناک بود و به همین دلیل فیلمنامه اقتباسی تفاوت های مهمی با رمان داشت.

بیمارستان

عنوان اصلی:

The Hospital

محصول:

1971

کارگردان:

آرتور هیلر

بازیگران:

جورج. سی. اسکات، دایانا ریگ، بارنارد هیوز

دکتر هربرت باک (با بازی اسکات) رییس پزشکان یک بیمارستان عظیم در شهر نیویورک است. زندگی شخصی او ویران شده: همسرش را ترک نموده و با پسرش رابطه شنماینده نه چندان خوبی دارد. او دائم در رویاهایش به خودکشی فکر می نماید، اما هیچ کدام از این ها باعث نمی گردد که دکتر کارش را جدی نگیرد.

شرایط بیمارستان آشفته است و خود باک در فیلم می گوید: اینجا بی کفایتی مثل روز روشن است. همه این آشفتگی ها که در فیلم به شکل کمدی روایت می گردد وقتی به اوج خودش می رسد که یک جنایتکار وارد راهرو های بیمارستان می گردد.

پدی چایفسکی، فیلمنامه نویس مشهور این اثر برنده جایزه اسکار شد. چایفسکی یکی از تهیه نمایندگان فیلم هم بود و صدای راوی فیلم هم متعلق به اوست. فیلم در بیمارستان مرکزی متروپولیتن فیلمبرداری شده است. منتقدان سینمایی شوخ طبعی فیلم را ستایش می نمایند. دیدن چالش های حرفه ای یک پزشک خیلی جالب است به همان اندازه که دیدن آشفتگی های شخصی قهرمان داستان مجذوب نماینده از کار درآمده. گروه فیلمسازی برای اینکه مخل کار بیمارستان مرکزی متروپلیتن نشوند از دو طبقه در حال ساخت بیمارستان برای فیلمبرداری استفاده کردند.

شباهت کامل

عنوان اصلی:

dead ringers

محصول:

1988

کارگردان:

دیوید کراننبرگ

بازیگران:

جرمی آیرونز، ژنویو بوژولد

این یکی از بهترین فیلم ها در ژانر محدود فیلم های پزشکی-ترسناک است با بازی استادانه و خارق العاده جرمی آیرونز. بورلی و الیوت مانتل دوقلو های همزادی هستند که هردویشان پزشک متخصص زنان اند. آن ها در کلینیک سطح بالایی در تورنتو کار می نمایند و خیلی هم مورد احترام اند. تا اینکه پای یک بازیگر زن به کلینیک باز می گردد و دو برادر برای اولین بار دچار اختلاف می شوند. پریشانی های روحی کار برادران را به قهقرا می کشاند. فیلم نامه را کراننبرگ به همراه نورمن اشنایدر برپایه کتاب دوقلو ها نوشته باری وود و جک گیسلند نوشتند. جزو اولین فیلم هایی است که بازی آیرونز در آن دیده شد و نوید یک استعداد جدید در سینما بود. به طوری که وقتی سه سال بعد آیرونز برای بازی در برگشت بخت رابرت شرودر، اسکار گرفت از دیوید کراننبرگ هم تشکر کرد.

فیلم در فهرست بهترین های ژانر وحشت همواره صندلی خوبی دارد. شباهت کامل فیلمی است که هم منتقدان دوستش دارند و هم خیلی از کارگردانان سینما از آن تاثیر گرفته اند و جزو محبوب ترین فیلم هایشان است. هم کاراکترهایش پزشک هستند و هم احتمالا از نقطه نظر روانشناسی اتفاقاتی که برای دو برادر می افتد قابل آنالیز است.

جنایت و جنحه

عنوان اصلی:

Crimes and Misdemeanors

محصول:

1989

کارگردان:

وودی آلن

بازیگران:

مارتین لاندو، کلر بلوم، وودی آلن

فیلم اکتشافی اخلاقی و کاوشی فلسفی در زندگی یک پزشک است. دکتر جودا رزنتال (با بازی لاندو) چشم پزشکی است که در جامعه خودش مانند چراغی روشن برای اخلاقیات می ماند. اما متوجه می گردد که قادر به ارتکاب جرایم وحشتناکی است. به جز این طرح اصلی داستانکی هم درباره یک فیلمساز مستند وجود دارد که مشغول تهیه فیلمی از زندگی برادر زن موفقش است.

فیلم هرچند مثل آنی هال شاهکار وودی آلن تمام مدت طعنه زن نیست، اما برداشت های کمدی جذابی دارد. اما نقطه قوت فیلم در تصویری است که لاندو از دکتر رزنتال ارائه می دهد. مردی که پذیرفته می تواند با وجود تعلیمات اخلاقی پدرش دست به کار های خلاف وحشتناکی بزند. این فیلم فقط به خاطر کاراکتر پزشکش اهمیت ندارد. یکی از جذاب ترین فیلم هایی است که می تواند ذهن پیچیده آدم ها را به تصویر بکشد و نگاهی کمدی-تراژیک به آن داشته باشد. فیلم نامزد سه جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین بازی برای مارتین لاندو در نقش دکتر رزنتال شد.

انترن ها پولی نمی برند

عنوان اصلی:

Internes Cant Take Money

محصول:

1937

کارگردان:

آلفرد سانتل

بازیگران:

باربارا استانویک، جوئل مک کرا

در فیلم های کلاسیک هم می گردد ردپای کاراکتر های پزشک را پیدا کرد. این اولین باری است که پزشک افسانه ای دکتر کیلدر روی پرده سینما تصویر می گردد. در این فیلم و آثار بعدی که قهرمانش دکتر کیلدر بود، تصویری در ذهن مردم شکل گرفت که یک دکتر واقعا باید چه طور باشد. دکتر کیلدر دهه 30 و اوایل دهه 40 روی پرده سینما بود. در دهه 50 نمایشنامه های رادیویی براساس شخصیتش نوشته شد و دهه 60 هم به سریال تلویزیونی راه پیدا کرد که بعدا از روی آن یک کتاب کمیک هم نوشته شد.

در فیلم سانتل، دکتر جیمی کیلدر (مک کرا) در بیمارستان به مداوای زنی بیوه به نام جانت می پردازد. دکتر که از بیمارستان بیرون می رود جانت از گروهی گنگستر تقاضا می نماید دخترش را که ربوده شده به او برگردانند. گنگستر ها تقاضای هزاردلار می نمایند که جانت نمی تواند بپردازد. رییس گنگستر ها چاقو می خورد و دکتر کیلدر در یک عمل فوری نجاتش می دهد. آن ها در عوض به دکتر هزار دلار می دهند که جانت سعی می نماید پول را بدزدد. دکتر پول را به رییس گنگستر ها پس می دهد و می گوید او یک انترن است و دستیاران نباید برای معاینه و درمان بیماران پولی بگیرند.

به جز این هفت فیلم می گردد به موج سریال هایی که در سال های اخیر درام شان در بیمارستان اتفاق می افتد هم اشاره نمود. مشهورترین شان نیک سودربرگ است درباره گروهی از دکتر ها که در اوایل قرن بیستم دست به عمل های جراحی پیچیده می زنند و بعد هم سریال هاوس. ام. دی با بازی فوق العاده هیو لری در نقش دکتر منزوی و جامعه ستیزی که تخصص اش تشخیص بیماری های عجیب و غریب است و راهی برای درمان آن ها پیدا می نماید.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13213

به "نگاهی به فیلم هایی که پزشکان در آن نقش کلیدی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فیلم هایی که پزشکان در آن نقش کلیدی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید