نگاهی به ون وانا و مشخصات فنی این خودرو

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران | سرویس خودرو - ون وانا در عمل یک خودروی چینی محسوب می شود که از چندی قبل بر طبق یک قرارداد دو جانبه امکان مونتاژ آن در اختیار شرکت ایران خودرو دیزل قرار داده شده است. در واقع نام اصلی این خودرو، که قادر است در حالت کلی چهارده سرنشین را در دل خود جا دهد، ام پی اکس اس کلاس (MPX S Class) بوده و توسط شرکت فورلند (Forland)، که خود به عنوان زیر مجموعه شرکت بزرگ تری به نام فوتون (Foton) شناخته می شود، طراحی و تولید شده است.

نگاهی به ون وانا و مشخصات فنی این خودرو

با این حال این ون چینی هم مانند برخی دیگر از محصولات هم وطن خود در ایران تغییر نام داده و با عنوان دیگری در بازار خودرو یافت می گردد. در واقع بدون آن که تغییر خاصی در ظاهر و باطن این خودرو ایجاد گردد، مدتی است که این ون چینی توسط شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ شده و با لوگوی ایران خودرو و تحت نام ون وانا به بازار عرضه می گردد.

با توجه به این نکته که در کشور ما استفاده از خودروهای ون در قالب یک خودروی شخصی و مسافرتی امر چندان رایجی نیست، عمده کاربرد ون وانا در داخل کشور در اموری مانند جا به جایی مسافر نمود می یابد. به عبارت بهتر در ایران ون وانا بیش از هر حوزه دیگری اغلب در حوزه هایی نظیر حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت شخصی کاربرد چندان قابل توجهی ندارد. هر چند که در صورت علاقه و در عین توجه به برخی ملاحظات می توان از این خودرو برای مصارف شخصی نیز بهره گرفت و از وجود آن برای انجام مسافرت های طولانی هم استفاده کرد.

به هر حال بد نیست به سراغ این خودروی 14 سرنشین برویم تا ببینیم از چه ویژگی های خاصی برخوردار است و به قول معروف چه در چنته دارد.

مشخصات فنی خودروی ون وانا

ون وانا به یک موتور چهار سیلندر بنزینی مدل 4G69S4N مجهز بوده که سیستم انژکتوری آن بر اساس مدل پاشش چند نقطه ای تعریف شده و تحت نظارت شرکت میتسوبیشی طراحی شده است. این موتور علاوه بر برخوردار بودن از 16 سوپاپ، از گنجایش 2378 سی سی بهره می برد و ضریب تراکم 10 به یک را به نمایش می گذارد.

موتور به کار رفته در ون وانا قادر به تولید حداکثر توانی معادل 130 اسب بخار با احتساب 5250 دور در دقیقه است. ضمن آن که حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقمی برابر با 200 نیوتن متر با احتساب 2500 تا 3500 دور در دقیقه برآورد می گردد.

قدرت و توان تولید شده توسط موتور این خودرو به کمک یک سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته به چرخ های آن منتقل می گردد و آنها را به حرکت در می آورد. به طور کل می توان گفت که مشخصات فنی خودروی ون وانا با توجه به وزن دو و نیم تنی این خودرو (وزن این خودرو همراه با مسافر و سایر تجهیزات) کم و بیش معمولی و متوسط جلوه می کند.

مسلما از یک خودروی ون نمی توان توقع سرعت و شتاب آن چنان خیره کننده ای را داشت. موضوعی که در ون وانا نیز کاملا قابل مشاهده است. به عبارت بهتر حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو رقمی معادل 145 کیلومتر در ساعت است. از سوی دیگر این خودرو قادر خواهد بود تا در مدت زمان 22 ثانیه از سرعت صفر و حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد.

میزان مصرف سوخت توسط ون وانا نیز مانند سایر مشخصات فنی این خودرو در حالت متوسطی قرار گرفته است. به گونه ای که این خودرو به ترتیب در حالت های شهری، بین شهری و چرخه ترکیبی رقمی معادل 15.6، 9.71 و 11.9 لیتر سوخت به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت مصرف می کند.

به هر حال همان گونه که به آن اشاره شد می توان خودروی ون وانا را به لحاظ بهره مندی از مشخصات فنی یک خودروی ون متوسط لقب داد.

مشخصات فنی خودروی ون وانا
طول خودرو5380 میلی متر
عرض خودرو1920 میلی متر
ارتفاع خودرو2285 میلی متر
ارتفاع داخل کابین1600 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب3110 میلی متر
وزن خودرو بدون سرنشین2160 کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز خودرو3400 کیلوگرم
نوع موتور خودرو4G69S4N
گنجایش موتور خودرو2378 سی سی
نوع سیستم انژکتورپاشش چند نقطه ای
تعداد سیلندر4 سیلندر
تعداد سوپاپ16 سوپاپ
حداکثر توان موتور خودرو130 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور خودرو200 نیوتن متر در 2500 تا 3500 دور در دقیقه
نسبت تراکم10:1
حداکثر سرعت قابل دست یابی145 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد22 ثانیه
گنجایش مخزن سوخت خودرو65 لیتر
نوع سیستم انتقال قدرتدستی پنچ سرعته
نوع سوخت سازگار با خودروبنزین بدون سرب یورو 4
استاندارد میزان آلایندگییورو 4
میزان مصرف سوخت درون شهری15.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری9.71 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت ترکیبی11.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت

امکانات و قابلیت های خودروی ون وانا

خودروی ون وانا در سیستم ترمز خود از وجود ترمزهای هیدرولیک دو مداره بهره می برد. البته برای بخشیدن ثبات و پایداری هر چه بیشتر به سیستم ترمز این خودرو دو سیستم کمکی شناخته شده یعنی سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD نیز به آن اضافه شده است. سیستم های کمکی آشنایی که در بسکمک از خودروهای چینی و حتی محصولات ساخت داخل مشاهده می گردد.

به طور کل قابلیت ها و امکاناتی که در خودروی ون وانا وجود دارد، کم و بیش مشابه با همان مواردی است که در خودروهای ساخت داخل گنجانده شده است. در واقع می توان ادعا کرد آن دسته از امکاناتی که قادر است ون وانا را به یک خودروی ون مسافرتی همه چیز تمام تبدیل کند در این خودرو مشاهده نمی گردد. شاید به همین دلیل است که عمده موارد استفاده از این خودرو در ایران بیشتر به وظایف مربوط به حمل و نقل عمومی منحصر شده است.

البته در کشور چین نسخه ویژه ای از ون وانا به بازار عرضه شده که از امکانات و قابلیت های جذاب و متعددی برخوردار است. امکاناتی نظیر وجود یک صفحه نمایش بزرگ و تلویزیون مانند در کنار قابلیت تبدیل شدن صندلی های خودرو به تختخواب که از جمله قابلیت های لازم برای شکل دادن به یک ون مسافرتی محسوب می گردد و از این خودرو یک ون مسافرتی تمام و عیار می سازد. با این حال نسخه مذکور در بازار خودروی ایران یافت نمی گردد. به همین دلیل ون وانا در کشور ما بیش از آن که یک خودروی شخصی و مسافرتی باشد، خود را در قالب یک تاکسی بزرگ یا یک خودروی جادار مختص به حمل و نقل مسافران مختلف مطرح کرده است.

سایر قابلیت ها و امکانات موجود در ون وانا را هم می توانید در قالب لیست زیر به صورت فهرست وار مشاهده کنید.

  • وجود کیسه های هوای ایمنی برای محافظت از راننده و سرنشین حاضر در صندلی جلو
  • مجهز به فرمان هیدرولیکی با بهره مندی از قابلیت تنظیم ارتفاع
  • برخورداری از سیستم تهویه با قابلیت تنظیم دستی
  • مجهز به سیستم صوتی پخش کننده سی دی و پشتیبانی کننده از قابلیت های OTG و AUX
  • بهره مندی از چراغ هایی که از قابلیت تنظیم ارتفاع نور در بخش جلو بهره می برند
  • برخورداری از مه شکن جلو و عقب، چراغ سقفی داخل کابین و چراغ ترمز عقب
  • وجود آینه های جانبی برقی
  • بهره مندی شیشه های خودرو از قابلیت تنظیم به صورت برقی
  • مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای
  • وجود سیستم هشدار دهنده دنده عقب
  • برخورداری از رینگ و لاستیک آلومینیومی مدل 195/80R15
  • بهره مندی صندلی راننده از قابلیت تنظیم ارتفاع و سایر صندلی های خودرو از قابلیت تنظیم پشتی
  • مجهز به ریموت کنترل، آفتابگیر داخلی و ساعت دیجیتال
  • برخورداری از شیشه شور و برف پاکن عقب
  • مجهز به قابلیت گرم کن برای شیشه عقب

مشخصات ظاهری خودروی ون وانا

ناگفته پیدا است که سر و شکل ظاهری ون وانا شباهت فراوانی به محصول مشابه ساخته شده توسط شرکت تویوتا یعنی ون هایس دارد. البته در این میان ون اختصاصی شرکت برلیانس یعنی خودروی H2L نیز کم و بیش همان راه ون وانا را رفته و در نگاه کلی و به لحاظ بهره مندی از مشخصات ظاهری یک کپی برابر اصل از ون هایس تویوتا محسوب می گردد.

به طور کل شباهت موجود میان ون وانا و ون هایس را می توان به وضوح در تک تک نماهای این دو خودرو مشاهده کرد. در نمای جلوی وانا شاهد وجود جلو پنجره سه تیغه مانندی هستیم که دو چراغ جلوی این خودرو، که در بخش های کناری آن جا خوش کرده اند را به هم پیوند داده است. اندکی پایین تر از آن با سپری رو به رو می شویم که کم و بیش از همان شکل و شمایل کلی بخش جلو پنجره این خودرو برخوردار است و ظاهرنسبتا ساده ای دارد.

نمای کناری این خودرو حجت کپی برداری از ون هایس را بر تمام کسانی که با ون اختصاصی شرکت تویوتا آشنایی دارند، کامل می کند. در واقع شاید بتوان ادعا کرد که از جمله معدود تفاوت های نمای کناری این دو خودرو با یکدیگر، محل قرار دریافت اندک خطوط حجم دهنده واقع شده بر بدنه آنها است. چرا که حتی نحوه طراحی پنجره های این دو خودرو نیز کاملا شبیه به یکدیگر است.

نمای عقب خودروی ون وانا هم شباهت های فراوانی به نمای مشابه در خودروی ون هایس شرکت تویوتا دارد. البته باید اعتراف کرد که نمای عقب ون هایس تا حد قابل توجهی بهتر و شکیل تر از ون وانا طراحی شده است. به گونه ای که آن حالت دراز و بی ظرافت موجود در نمای عقب خودروی ون چینی مذکور را از خود به نمایش نمی گذارد.

در مجموع شباهت های موجود میان این دو خودروی ون چینی و ژاپنی در نمای داخلی آنها کمتر از نمای خارجی است. با وجود آن که برخی از کلیات آشنا در کابین هر دوی این محصولات، به خصوص در بخش داشبورد آنها مشاهده می گردد، اما از نظر جزییات شاهد تفاوت هایی در طراحی نمای داخلی این دو خودرو با یکدیگر هستیم. به عنوان مثال روی داشبورد هر دوی این خودروها چهار محفظه تهویه هوا مشاهده می گردد. با این حال محل قرارگیری آنها در فضای داشبورد این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است.

این موضوع در جزییات دیگری نظیر محل قرارگیری دسته دنده نیز به چشم می خورد و نشان از تفاوت های موجود میان نوع طراحی فضای داخلی این دو خودرو در عین شباهت های آنها با یکدیگر دارد. علاوه بر آن نحوه چینش صندلی های این دو خودرو با یکدیگر نیز اندکی متفاوت به نظر می رسد.

به طور کل می توان گفت که میزان تمایزات موجود در نمای کابین دو خودروی ون وانا و ون هایس بیش از موارد مشابه در نمای خارجی این دو خودرو است. به هر حال شاید بتوان ادعا کرد که مشخصات ظاهری یک خودروی ون مسافرتی تاثیری مشابه با یک خودروی سواری بر مشتریان این محصولات نداشته باشد. هرچند که سر و شکل ظاهری ون وانا نیز عملکردی مشابه با مشخصات فنی این خودرو دارد و تقریبا متوسط جلوه می کند.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24960

به "نگاهی به ون وانا و مشخصات فنی این خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ون وانا و مشخصات فنی این خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید