مجلس اروپا پیشنهادات جدید لندن درباره برگزیت را رد کرد

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس مجلس اروپا طرح جدید نخست وزیر انگلیس برای برگزیت را دارای نقص های جدی دانسته و آن را رد کرد.

مجلس اروپا پیشنهادات جدید لندن درباره برگزیت را رد کرد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیوید ساسولی، رئیس مجلس اروپا در گفتگویی با هفته نامه اشپیگل، طرح جدید بوریس جانسون برای برگزیت را رد نموده و گفت: حداقل در شکل فعلی پیشنهادات انگلیس حتی یک مبنای اساسی برای یک توافق که مجلس اروپا بتواند با آن موافقت کند نیست.

وی اضافه نمود: مجلس انگلیس پیشنهادات لندن را دقیقا آنالیز می نماید و متاسفانه نتیجه ارزیابی های اولیه مثبت نیست.

در پیشنهادات جدید جانسون برای برگزیت پیشنهاد شده که طرح مربوط به مرزهای ایرلند موسوم به Backstop از توافق برگزیت حذف گردد. بر این اساس این طرح باید با سیستم پیچیده ای جایگزین گردد که در آن کنترل های گمرکی، البته نه مستقیما در مرزها را ضروری می نماید. به خواست لندن اتحادیه اروپا باید همزمان خود را موظف کند که به هیچ عنوان کنترل هایی را در مرزها انجام ندهد.

جانسون طرح موسوم به Backstop را پلی به ناکجا ارزیابی نموده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در شهر منچستر کلیات آخرین طرح خود برای توافق با اتحادیه اروپا را ارائه کرد و هشدار داد که حتی در صورت عدم حصول توافقات لازم بین دو طرف، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در موعد مقرر اتفاق خواهد افتاد.

بوریس جانسون که در جمع اعضای حزب محافظه کار در شهر منچستر سخن می گفت، گفت: ما پیشنهاداتی را که فکر می کنیم سازنده و منطقی هستند و می توانند منجر به شکل گیری یک توافق بین طرفین شوند را روی میز گذاشته ایم. بگذارید صراحتاً بگویم که جایگزین این طرح پیشنهادی بدون شک برگزیت بدون توافق است.

بر اساس طرح پیشنهادی نخست وزیر انگلیس، پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا نقاط بازرسی گمرگی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) حذف خواهد شد.

به نوشته نشریه دی سایت آلمان، البته اتحادیه اروپا می خواهد علیرغم اولین ارزیابی های همراه با شک و تردید درباره پیشنهادات جدید جانسون درباره این طرح مذاکراتی را انجام دهد تا از هرج و مرج های بعد از وقوع سناریوی احتمالی برگزیت سخت جلوگیری کند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای 31 اکتبر (نهم آبان ماه) برنامه ریزی شده است. مسئله مرزهای ایرلند به عنوان پیچیده ترین و سخت ترین موضوع در مذاکرات برگزیت مطرح است. هر دو طرف می خواهند از کنترل های مرزی بین ایرلند شمالی و ایرلند اجتناب نمایند تا از شعله ور شدن مجدد درگیری های خونین در این منطقه جلوگیری نمایند.

جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، معین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می گردد برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

البته جانسون این طرح را کاملا رد می نماید چرا که در این صورت لندن نمی تواند هیچ توافق تجاری مستقلی را با کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند آمریکا ببندد.

به اعتقاد رئیس مجلس اروپا که قرار است سه شنبه آینده در لندن با نخست وزیر این کشور دیدار کند پیشنهادات جانسون نقص های جدی دارد؛ از جمله در این پیشنهادات این مسئله کاملا مبهم است که کجا و چگونه دقیقا کنترل های گمرکی باید اجرایی گردد.این مسئله کم اهمیتی نیست و می تواند عواقب جدی داشته باشد و روند صلح را مختل کند.

وی در این باره ابراز تردید کرد که این پیشنهادات جایگزین مناسبی برای طرح مربوط به مرزهای ایرلند در توافق برگزیت موسوم به Backstop باشد.

رئیس مجلس اروپا در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد که در اینجا این مسئله مطرح است که وحدت بازار داخلی را تضمین کنیم، وحدت مالی در جزایر ایرلند را تضمین کنیم و روند صلح را حفظ کنیم.

بعضی رسانه های غربی گزارش داده اند که اگر هیچ توافق کوتاه مدتی بین لندن و بروکسل شکل نگیرد گویا جانسون آماده است در صورت لزوم دوباره تعویق تاریخ برگزیت را درخواست کند.

به گزارش بی بی سی بر اساس اسنادی که جانسون به دادگاهی ارائه داده است وعده داده است که در صورت دست نیافتن به توافقی تا تاریخ 19 اکتبر تعویق تاریخ برگزیت را درخواست می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2743

به "مجلس اروپا پیشنهادات جدید لندن درباره برگزیت را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس اروپا پیشنهادات جدید لندن درباره برگزیت را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید