چاک پالانیک باشگاه مشت زنی را زیر بار قرض نوشت ، بدون رادیو و تلویزیون؛ نوشتن روی دستمال توالت

به گزارش مجله آزمون اول، چاک پالانیک نویسنده رمان باشگاه مشت زنی (Fight Club) در حال از دست دادن خانه اش و وقتی قادر نبود هیچ سیگنال رادیویی یا تلویزیونی دریافت کند، تنها می توانست بخواند یا بنویسد...او در یادداشتی از موقعیتی گفته است که این رمان در آن خلق شد.

چاک پالانیک باشگاه مشت زنی را زیر بار قرض نوشت ، بدون رادیو و تلویزیون؛ نوشتن روی دستمال توالت

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، چاک پالانیک، نویسنده رمان باشگاه مشت زنی (Fight Club) در یادداشتی درباره زمانی که مشغول نوشتن این رمان بود می نویسد: اینجا پای یک عالم حساب و کتاب وسط است. لطفا همراه من بمانید. قیمت اولین خانه من 60 هزار دلار بود. 5 هزار دلاری را که پس اندازم بود، وسط گذاشتم و قصد داشتم باقیش را به صورت اقساط ماهانه 500 دلاری با 10 درصد بهره پرداخت کنم. 10 درصد بهره، چون سال 1991 بود. فروشندگان مجبور بودند با خرید قسطی راه بیایند چون آن خانه به جای فونداسیون، روی تعدادی بلوک سیمانی نشسته بود؛ با اندازه 20 فوت در 20 فوت.

عواید ماهانه به زحمت می توانست از عهده پرداخت وام بربیاید و آن همه چیزی بود که می توانستم بپردازم. در انتها یک دوره 10 ساله فروشندگان مبلغ اصلی منهای بهره را که 14 هزار دلار بود از من مطالبه می کردند و من تقریبا همه داراییم را از دست می دادم.

همه چیز به جز تخت و میز تحریرم باید می رفت. اولین بار که دوستی برای ملاقات آمد و دید چیزی جز یک میز بزرگ و تختی کوچک در خانه نیست، به شوخی گفت: چرا برای اتاق خوابت متصدی پذیرش گذاشتی؟

تلویزیون و رادیو قادر به پیدا کردن هیچ ایستگاهی نبودند. هیچ شبکه ای به این محله جنگلی با جاده های خاکی سرویس نمی داد. البته می توانستم بخوانم و بنویسم. یا می توانستم به مهمانی ها بروم و خودم را بیندازم روی مبل های دیگران.

بنابراین سرراست ترین تصمیم را گرفتم. مگر من سال های گذشته را به اندازه کافی برای نوشتن رمان های تقلیدی از استفن کینگ هدر نداده بودم که هیچ کارگزاری حاضر نبود به آن ها دست بزند؟ اگر قرار بود چیز تازه ای بنویسم، هیچ فصلی را نباید طولانی تر از یک موزیک ویدیو می نوشتم. هر چیزی را که شخصیت ها می گفتند یا هر کاری که می کردند، باید از گنجینه حرف ها و رفتارهای باهوش ترین دوستانم کش می رفتم. تصمیم گرفتم این کتاب جدید را پشت دستم، روی دستمال توالت یا دستمال سفره بنویسم. هفته ای یک بار هم، همه این نوشته ها را در یک بعد از ظهر آرام در کامپیوترم تایپ کنم.

  • پیش بینی رئیس جمهوری ترامپ در رمان کینگ
  • انتها جدید استفن کینگ برای رمان ایستادگی
  • ترامپ استفن کینگ را بلاک کرد

جزئیات پیرامون تم های اصلی مشخص شدند. مثلا فلان شخصیت چه شغلی دارد، یا چگونه با عشق واقعیش ملاقات کرده است، یا او کجا زندگی می کند. برنامه ام این بود که مجموعه ای از داستان های کوتاه بنویسم. نویسندگانی مثل ریموند کارور، مجموعه های قابل توجهی چاپ کرده اند. اما وقتی داستان هایم را پشت سر هم مرتب کردم، دیدم خودشان یک الگو می سازند. آن ها داستانی بزرگتر تعریف می کردند، اما لازم بود برای اینکه به فرم کلاسیک یک رمان دربیاید، چند فصل برای اتصال داستان ها به هم اضافه کنم.

همه این ها در حالی بود که سایه آن بازپرداخت 14 هزار دلاری پملاقات می شد.

بگذارید بگویم باشگاه مشت زنی، این رمان خشن، فروخت. بعد هم حقوق انتشارش در کشورهای دیگر فروخته شد. بعد هم حق ساخت فیلم از روی آن. با هولدینگی که وام را پرداخت کرده بود، تماس گرفتم که قرار ملاقاتی بگذاریم و پول خانه را بپردازم. شرکت زیر مجموعه به نظر می رسید متعلق به یک زوج بازنشسته باشد. زن اشک ریخت و گفت که آن ها امیدوار بودند برای سال های آینده از طرف من پول دریافت کنند، چرا که 10 درصد بهره در مقایسه با هر چه بانک بتواند پیشنهاد دهد شیرین تر بود.

قبل از آن که خانه را به مبلغ 90 هزار دلار بفروشم، سه رمان دیگر پشت آن میز نوشتم. خانه هنوز در آن گوشه تاریک، در میان انبوه درختان نشسته است. هر کس آنجا زندگی می کند، امیدوارم دوستش داشته باشد.

از روی این کتاب، فیلمی با عنوان Fight Club به کارگردانی دیوید فینچر و با بازی برد پیت، ادوارد نورتون و هلنا بونهام کارتر اقتباس شده است.

  • ادوارد نورتون | چرا باشگاه مشت زنی در باکس آفیس پیروز نبود؟

باشگاه مشت زنی با ترجمه پیمان خاکسار توسط نشر چشمه منتشر شده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6575

به "چاک پالانیک باشگاه مشت زنی را زیر بار قرض نوشت ، بدون رادیو و تلویزیون؛ نوشتن روی دستمال توالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاک پالانیک باشگاه مشت زنی را زیر بار قرض نوشت ، بدون رادیو و تلویزیون؛ نوشتن روی دستمال توالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید